خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه آبزیان در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

حضور سودجویان و دلالان در بازار فروش ماهی قرمز بی‌کیفیت

رئیس اتحادیه آبزیان گفت: فاصله قیمت ماهی قزل آلا از مزرعه تا بازار ۴۰ تا ۵۰ درصد اختلاف دارد؛ یعنی تولیدکننده ۵۰ درصد ارزان‌تر ماهی را به فروش می‌رساند و دلال گرامی این سود را از جیب تولیدکننده و مصرف کننده نهایی بیرون می‌کشد.

رئیس اتحادیه آبزیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت بازار شب عید ماهی بیان داشت: ماهی شب عید تامین است و نگرانی از این بابت وجود ندارد؛ اما افرادی فکر می‌کنند که شب عید برای تولیدکنندگان ماهی همراه با رونق و سود دهی بالا است چرا که در این ماه مصرف بالا‌تر از ماه‌های دیگر سال است؛ اما متاسفانه اوضاع بازار داخلی به شدت خراب است و و تمام سود‌ها به جیب دلالان می‌رود، سیستم توزیع و تنظیم بازار داخلی اوضاع خوبی ندارد و در اختیار تولیدکنندگان نیست.

او افزود: دستگاه‌هایی مثل سازمان شیلات و حمایت از مصرف کننده هم تعطیل هستند و تاکنون این مشکل حل نشده است.

قاسمی تاکید کرد: فاصله قیمت ماهی قزل آلا از مزرعه تا بازار ۴۰ تا ۵۰ درصد اختلاف دارد؛ یعنی تولیدکننده ۵۰ درصد ارزان‌تر ماهی را به فروش می‌رساند و دلال گرامی این سود را از جیب تولیدکننده و مصرف کننده نهایی بیرون می‌کشد.

او افزود: سالهاست که گفته‌ایم مسئولیت این کار را به اتحادیه واگذار کنند چرا که تصدی‌گری است و مجموعه به تنهایی توان کنترل بازار را دارد؛ اما تا امروز این امر می‌سر نشده است.

رئیس اتحادیه آبزیان در ادامه گفت: بخشی از اقتصاد کشاورزی، دلالی است که متاسفانه از طریق سیستم بانکی حمایت می‌شود؛ چرا که این سیستم به جای اینکه سرمایه در گردش را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد در اختیار افرادی که تولیدکننده نیستند قرار می‌دهد.

او در خصوص ماهی قرمز و قیمت آن برای شب عید بیان داشت: قیمت ماهی قرمز متفاوت است؛ اما چون عددی را در سبد خانوار تشکیل نمی‌دهد چندان قابل بحث نیست اما این نکته حائز اهمیت است که تولیدکنندگان داخلی ماهی قرمز را با کیفیت بسیار مناسبی تولید می‌کنند؛ اما عده‌ای سودجو در بازار هستند که ماهی درجه سه یاچهار را به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه آبزیان در خصوص واردات ماهی قرمز چینی به کشور بیان داشت: آماری در گمرک در این مورد وجود ندارد؛ اگر این محصول وارد هم شده باشد از طریق قاچاق است.

 

کد خبر : ۳۵۲۲۹۳