خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

حضور گسترده مردم، زمینه‌ساز نشاط در آستانه سال جدید بود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قبلا می‌گفتند برجام اجرایی نمی‌شود و کسی نمی‌آید و حالا می‌گویید چرا این هیات‌ها به تهران می‌آیند؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمدجواد ظریف در مراسم تقدیر از خبرنگاران سیاست خارجی با تشکر از مردم به خاطر حضور و مشارکت گسترده‌شان در انتخابات اظهار داشت: مردم با حضور گسترده‌شان در انتخابات زمینه ساز شور و نشاط در آستانه سال جدید شدند.

او با بیان اینکه لازم است از یکایک شما خبرنگاران چه منتقد و چه غیرمنتقد بابت همراهی‌هایتان در طول ۳۰ ماه گذشته تقدیر کنم، گفت: بدون رسانه‌های فعال جدی و دقیق در جهان کنونی امکان پیشبرد اهداف سیاست خارجی وجود ندارد و اگر این رکن مهم مردمسالاری به درستی عمل نکند، مردم نمی‌توانند به خوبی از واقعیت‌های جامعه از حوزه‌های دشوار حساس و پیچیده‌ای چون سیاست خارجی آگاه شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: به خوبی می‌دانم که در طول مذاکرات دوستانی که در اتاق مذاکره و صحنه مذاکرات حاضر بودند، یک نوع فشار و نگرانی داشتنند و دوستانی هم که در محل مذاکره و بیرون از اتاق مذاکرات حضور داشتند، نوع دیگری از اضطراب و دلواپسی را تجربه می‌کردند.

ظریف با اشاره به حمایت‌های مردمی تصریح کرد: زیبا‌ترین چشم‌ انتظاری برای ما، مادر پیری بود که منتظر آخرین اخبار مذاکرات بود و حتما در آن لحظه برای ما و شما و تمامی دست‌اندرکاران مذاکرات دعا می‌کرد و اگر این دعاهای مادران و پدران، خانواده‌های شهدا و دعا‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری نبود امکان دستیابی به این توفیق ملی که همه شریک در آن هستند به‌وجود نمی‌آمد.

او با تاکید بر اینکه همه ما باید دست بدست هم بدهیم تا از این تلاش و مقاومت بهره‌برداری کنیم، خاطرنشان کرد: حدس می‌زنم شما نیز روزگار سختی را پشت سر گذاشته‌اید. همه دوستان تلاش کرده‌اند و تلاش شما هم در ادامه راهی که پیگیری می‌شد، موثر بود.

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه افزود: اینکه نخبگان و افکار عمومی تصمیم بگیرد و امکان قضاوت داشته باشند همه و همه دستاورد شما دوستان دستگاه دیپلماسی است.

ظریف با بیان اینکه دوران نقد‌ها، بگومگو‌ها و تهدید‌ها به سر آمده است، ابراز داشت: کشور یک تصمیم تاریخی اتخاذ کرده که باید در بستر زمانی خود، منافعش را برای مردم به ارمغان آورد و ما باید دست به دست هم در جهت استفاده بهینه از این مسئله متمرکز شویم.

او با یادآوری حمایت‌های مردمی بیان کرد: مردم ما به لطف خدا در حمایت و حضور چیزی کم نگذاشته‌اند و حضور گسترده در انتخابات ۷ اسفند نشان‌دهنده عزم جدی مردم بود که نشان داد آنها اجازه نمی‌دهند هیچ تلاش و دلخوری آن‌ها را از تعیین سرنوشتشان از حضور در صندوق‌های رای بر حذر دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اگر حضور ۷۳ درصدی مردمی در انتخابات سال ۹۳ نبود این امکان برای ما فراهم نمی‌شد که با اقتدار مذاکره کنیم، عنوان کرد: اگر حضور پرمعنا و پرمغز انتخابات اخیر هم نبود، ما نمی‌توانستیم با قدرت اجرای برجام را در راستای توسعه اقتصادی کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دنبال کنیم.

ظریف با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام سال همدلی و همزبانی یادآور شد: اگر ما یک هدف مشترک را تعریف و دنبال کنیم، آنگاه می‌توانیم علی‌رغم تفاوت دیدگاه‌ها به نتیجه برسیم. اگر ما در خارج، مذاکرات هسته‌ای را با اهداف متضاد دنبال می‌کردیم هیچگاه به نتیجه نمی‌رسیدیم و هدف ما در مذاکرات ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بدون آنکه به بمب هسته‌ای منتهی شود، بود. اگر آمریکا و دو عضو دیگر اروپایی شورای امنیت به همراه آلمان و دو کشور غیرغربی توانستند بر روی این هدف به تفاهم برسند، چرا ما نتوانیم در این رابطه به تفاهم برسیم.

او اضافه کرد: برجام یک واقعیت تاریخی است که با تدبیر رهبری اجرایی شده پس چرا ما نتوانیم آن را در چارچوب سیاست‌های کشور هدایت کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اگر همه ما چه منتقد و چه مذاکره کننده خودمان را منسجم کنیم و در چارچوب آینده پیش برویم بی‌تردید می‌توانیم بهترین بهره‌برداری‌ها را بکنیم، گفت: ما نباید به‌دنبال خرده‌گیری از یکدیگر باشیم، بلکه باید کمک به یکدیگر را دنبال کنیم. همه ما باید به دقت اجرای تعهدهای طرف مقابل را رصد کنیم، ولی این رصد نباید برای مچ‌گیری باشد بلکه باید برای تضمین اجرای تعهدهای طرف مقابل باشد.

ظریف ادامه داد: اگر این مسئله هدف مشترک ما شد، آنگاه می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم و نیاز به ثابت کردن خوب یا بد بودن برجام نیست، چرا که برجام با همه خوبی یا بدی‌اش توسط تدبیر رهبری اجرایی شده است و اگر تدبیر ما این باشد که به عقب بازگردیم، سرعت بازگشت‌پذیری ما بسیار بیشتر از سرعت بازگشت‌پذیری طرف مقابل است. آنها می‌دانند بستن ۴ پیچ و مهره برای ما کاری ندارد و آسان‌تر است، ولی ساختمان ایران‌هراسی آنها به هم ریخته و دیگر آن‌ها نمی‌توانند به راحتی تحریم‌ها را علیه ما اعمال کنند.

او با یادآوری برخی انتقادها اظهار داشت: شما نگاه کنید الان روزانه چندین هیات از کشورهای مختلف در تهران هستند. حالا چند نفر می‌گویند چرا این همه هیات به ایران می‌آید. شما دوست عزیز قبلا که می‌گفتید برجام اجرایی نمی‌شود و کسی نمی‌آید و حالا می‌گویید چرا این هیات‌ها به تهران می‌آیند؟ ما هم معتقدیم نباید درب‌های کشور برای واردات بی‌رویه و مصرفی باز شود و می‌گوییم که این هیات‌ها و رفت و آمد‌ها برای آوردن تکنولوژی، علم و فناوری قرار گرفتن ایران در چرخه تولید و توزیع بین‌المللی باشد تا امکان تحریم فراهم نشود.

این دیپلمات عالی رتبه وزارت امور خارجه با بیان اینکه اختلاف‌های ما با آمریکا حل نشده است، تصریح کرد: اصولا مبنای قدرت ما تفاوت دیدگاه با نظام سلطه است و علیرغم این اختلاف‌ها ما توانستیم حوزه مشترکی پیدا کنیم و روی آن کار کنیم و به نتیجه برسیم.

ظریف با بیان اینکه از برکات انقلاب اسلامی چندصدایی و وجود دیدگاه‌های مختلف حول خیمه ولایت فقیه است، خاطر نشان کرد: ما وامدار این مردمی هستیم که چندین ساعت در صف می‌ایستند تا رای بدهند و وامدار مادری هستیم که برای رای دادن با با سختی‌های فراوان و سوار بر گاری در صفوف رای حاضر می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: وزارت امور خارجه با هیچ جناحی تفاوت دیدگاه ندارد و اقتصاد ما باید اقتصاد مقاومتی باشد و باید در راستای آن از تولید ملی حمایت کرد و به فکر مسائل معیشتی مردم بود. ما هر نمره‌ای که به برجام بدهیم؛ چه ۵ و چه ۹۵ باید از این ابزار مشترک استفاده کنیم. من خوشحال هستم که هر روزنامه‌ای را می‌خوانم آنها ابراز خوشحالی می‌کنند و باید خدا پدر و مادر این مردم را بیامرزد.

کد خبر : ۳۵۲۲۵۹