خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن روانپزشکی ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

خدمات روان درمانی از دید سیاستگذاران بی‌ارزش است

رییس انجمن روانپزشکی ایران گفت: جای تاسف است؛ اقدامات پزشکی که جراحی را شامل نمی‌شود، از دید مردم و سیاستگذاران ارزش ندارد.

احمد جلیلی (رییس انجمن روانپزشکی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ایران با بیان اینکه سالهاست که همه روسای نظام پزشکی و مسولان بهداشتی اذعان دارند که تعرفه‌های روانپزشکی واقعی نیست و نسبت به نرخ تورم رشد بسیار پایینی داشته است گفت: این در حالی است که هزینه‌های درمانی در همه کشور‌ها بالا است ولی در کشور‌های پیشرفته مسوولان با در نظر گرفتن بیمه این فشار را از دوش مردم کم کرده‌اند.

 با بیان اینکه دولت باید فکری برای بیمه کردن خدمات روانپزشکی کند، اظهار کرد: متاسفانه بیمه‌ها خدمات درمانی که با مغز انسان سر و کار دارد را قبول ندارند به طوریکه ضریب کار یک عمل جراحی چند برابر یک ساعت مشاوره است و جای تاسف است؛ اقدامات پزشکی که جراحی را شامل نمی‌شود، از دید مردم و سیاستگذاران ارزش ندارد.

جلیلی با تاکید بر ضروت واقعی شدن تعرفه‌های روانپزشکی تصریح کرد: امروزه رعایت تعرفه دولتی برای روانپزشکان با هزینه‌های بالای اداره مطب به هیچ وجه امکان پذیر نیست و اگر کسی بخواهد این تعرفه‌ها را رعایت کند، لاجرم مطبش بسته می‌شود. بنابراین دو مساله پیش می‌آید؛ یکی اینکه روانپزشکان به اجبار تعداد بیشتری بیمار در طول روز ببیند که این هم به روانپزشک فشار زیادی وارد می‌کند و موجب فرسوده شدن او می‌شود و هم به بیمار لطمه وارد می‌کند که کیفیت خدمتی که دریافت می‌کند، پایین‌تر می‌آید.

وی ادامه داد: مساله دوم این است که برخی تعرفه‌ها را رعایت نمی‌کنند و هزینه بیشتری می‌گیرند که در این صورت مقدار زیادی از هزینه را بیمار می‌دهد و این هدف که رابطه مالی بین پزشک و بیمار قطع شود، محقق نخواهد شدو بیمار ناچار است ما به التفاوت را بدهد تا خدمت کامل و استانداردی دریافت کند.

جلیلی تاکید کرد: اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود؛ کیفیت خدمات پایین می‌آید و یا راه‌های دیگری در پیش گرفته می‌شود، که از شان جامعه پزشکی به دور است.

 

کد خبر : ۳۵۱۷۳۲