خبرگزاری کار ایران

شعرخوانی شاعران در تاجیکستان، همدان و اصفهان

گروهی از شاعران حاضر در محافل شعرخوانی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر روز گذشته تهران را به مقصد تاجیکستان ترک کردند. همچنین محافل شعری نیز در همدان و اصفهان برپا شد.

به گزارش ایلنا، دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، پربرنامه‌ترین روز خود را با برگزاری دو محفل داخلی شعرخوانی در شهرهای همدان و اصفهان و آغاز سفر شاعران ایرانی به تاجیکستان را پشت سر گذاشت.

روز گذشته تعدادی از شاعران کشورمان برای حضور در محافل شعرخوانی تاجیکستان، وارد این کشور شدند. اسماعیل امینی (دبیر علمی جشنواره شعر فجر) عبدالجبار کاکایی، فریبا یوسفی، پونه نکوی و علیرضا بدیع، شاعرانی هستند که با حضور در برنامه‌های سومین سفر خارجی شاعران جشنواره و شعرخوانی در محافل دوشنبه و خجند، صدای شعر انقلاب اسلامی را از مرزهای کشورمان فرا‌تر خواهند برد.

شعرخوانی همدان با محوریت شعر کودک و نوجوان، عصر روز گذشته در سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر برگزار شد.

در این محفل، جواد محقق شاعر و معاون بخش شعر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در سخنانی با اشاره به برگزاری محافل شعرخوانی دهمین دوره جشنواره شعر فجر اظهار داشت: در این دوره جشنواره بین المللی شعر فجر محافلی در سراسر کشور برگزار شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به محفل شعرخوانی قم، ایلام، بجنورد، ری، تهران، اصفهان اشاره کرد.

وی افزود: در ادامه محافل جشنواره شعر فجر، محفلی هم در ارومیه برگزار شد که در این محفل از یک عمر خدمات استاد کریمی مراغه‌ای تقدیر و تشکر کردیم.

معاون حوزه شعر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به برگزاری محافل خارجی در دوره پیشین جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: سال گذشته محافلی در کشورهای افغانستان، آذربایجان و عراق برگزار شد و در هر سه کشور، شاعرانی که ارتباط ادبی با جامعه شعری آن کشور‌ها داشتند را برای حضور در این محافل اعزام کردیم. به عنوان مثال در محفل بصره شاعران ایرانی عرب‌زبان و برای حضور در محفل آذربایجان شاعران ایرانی که آثاری به زبان ترکی منتشر کرده‌اند را اعزام کردیم.

محقق تصریح کرد: امسال نیز تعدادی از شاعران ایرانی که آثاری به زبان عربی داشته‌اند یا کارهای پژوهشی به زبان عربی منتشر کرده‌اند را به کشور لبنان اعزام کردیم، همچنین تعدادی از شاعران در افغانستان حضور یافتند تا در محافلی که در این کشور‌ها برگزار می‌شود، شعرخوانی کنند. امروز نیز تعدادی از شاعران در کشور تاجیکستان حضور پیدا کرده‌اند تا محافل شعرخوانی‌ای را در این کشور برگزار کنند صدای شعر انقلاب اسلامی را به گوش نقاط دیگر دنیا برسانند.

در هشتمین محفل از سلسله محافل جشنواره بین‌المللی شعر فجر، از پنج کتاب شعر کودک و نوجوان رونمایی شد. «با فرفره‌ها با شادی باد، بگرد» از بابک نیک‌طلب، «چتری از پرنده»، اثر کمال شفیعی، «نامه‌های خیس» سروده شهلا شهبازی، «حوصله‌ام پیش تو جا مانده است» اثر مریم زندی و «از خودم سوال می‌کنم»، سروده حامد محقق پنج کتابی بود که در این محفل از آن‌ها رونمایی شد.

همزمان با محفل شعر کودک و نوجوان، محفل دیگری در شهر اصفهان برگزار شد. در این محفل که به میزبانی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد، شاعرانی از تهران و اصفهان حضور داشتند.

 ابراهیم زاهدی مطلق با بیان این‌که مهم‌ترین بخش جشنواره بین‌المللی شعر فجر همین محافل استانی آن است افزود: بنیاد شعر و ادبیات داستانی هدف اصلی خود را تمرکز زدایی از تهران قرار داده است و در این راستا محافل شعر استانی جشنواره بین المللی شعر فجر قدمی است در راستای تعالی شعر در سایر استان‌ها و نقاط کشور و به نظر ما مهم‌ترین بخش این جشنواره نه بخش رقابتی است بلکه همین محافل استانی است.

اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شنبه، یکم اسفند ماه، ساعت ۱۵ در سالن همایش‌های رفاه واقع در خیابان مردم برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۴۵۲۸۰