خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر یونان:

نقش ایران در ایجاد ثبات در منطقه بی بدیل است

نخست وزیر یونان اظهار داشت: ایران کشوری مهم و قدرتمند در منطقه است و ایجاد ثبات در منطقهٔ ناامن خاورمیانه تنها با حضور ایران میسر است.

به گزارش ایلنا، الکسیس سیپراس در دیدار اسحاق جهانگیری ضمن تشکر از استقبال گرم دولت و ملت ایران از اینکه بعنوان نخستین نخست وزیر کشوری اروپایی پس از اجرای برجام از ایران دیدار می‌کند ابراز خرسندی کرد و گفت: توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ توافقی مهم بود که چشم انداز بسیار مثبتی فراروی ایران و همهٔ کشورهایی که مایلند با ایران همکاری راهبردی داشته باشند ایجاد کرده است.

او تاکید کرد: ایران کشوری مهم و قدرتمند در منطقه است و ایجاد ثبات در منطقهٔ ناامن خاورمیانه تنها با حضور ایران میسر است.

نخست وزیر یونان با تاکید براینکه توسعهٔ روابط چه در بخش اقتصادی و چه در بخش سیاسی نیازمند مبنای قوی است تصریح کرد: ایران و یونان از پشتوانهٔ فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند و مبنایی قوی‌تر از این برای توسعهٔ مناسبات فی مابین وجود ندارد و اهمیت این موضوع ایجاب می‌کند که دو کشور همکاری‌های خود را در بخش فرهنگی نیز افزایش دهند.

او با بیان اینکه در سالهای اخیر به دلیل عملکرد گروه‌های تروریستی و مداخلهٔ نظامی در خاورمیانه مردم این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به اروپا شدند گفت: متاسفانه نتیجهٔ این رفتار‌ها و مداخله‌ها شرایط دشواری بوده که بر اروپا تحمیل شده و هزینهٔ آن را بویژه یونان می‌پردازد.

سیپراس تمایل عمیق خود برای حل و فصل اساسی مسئلهٔ سوریه را یادآور شد و گفت: ما خواهان صلح در این سرزمین و تعامل مذهبی و سیاسی بین تمامی گروه‌ها هستیم.

نخست وزیر یونان در بخش دیگری از سخنانش بر گسترش همکاری‌های راهبردی با ایران در دوران پسابرجام را خاطرنشان ساخت و گفت: دو کشور می‌توانند همکاری‌های وسیعی در حوزه‌های انرژی، کشتیرانی، تجارت، جهانگردی و فناوری‌های جدید داشته باشند و از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنند.

او با اشاره به حضور نمایندگان ده‌ها شرکت یونانی در هیات همراهش برای توسعهٔ روابط تجاری گفت: اطمینان می‌دهیم که یونان به عنوان عضو اتحادیه اروپا و کشوری که در میان سه قاره قرار گرفته نقش سازنده‌ای برای توسعهٔ مناسبات تهران با سایر اعضای اتحادیهٔ اروپا ایفا خواهد کرد.

سیپراس با اشاره به برقراری پرواز مستقیم میان دو پایتخت گفت: خوشبختانه فاصلهٔ بین دو کشور کوتاه شده و امیدواریم این پرواز به صورت روزانه برقرار باشد و موجب آشنایی ملت‌های دو کشور با یکدیگر شود.

نخست‌وزیر یونان همچنین با تشریح برنامه‌ها و ظرفیت‌های کشورش در زمینهٔ انرژی، فناوری‌های نو و گردشگری اظهار داشت: بخش خصوصی یونان آمادگی کامل برای همکاری با بخش خصوصی ایران دارد.

کد خبر : ۳۴۵۲۶۳