خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دیدار سیپراس:

ایران و یونان مسئولیت جهانی برای مقابله با افراطی‌گری و خشونت دارند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به روابط دیرینه ی دو کشور ایران و یونان گفت: دو کشور که دارای تمدن غنی و تاریخی هستند مسئولیت جهانی برای مقابله با افراطی گری و خشونت در دنیای امروز دارند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در دیدار با الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان گفت: ایران و یونان می‌توانند با اتکاء به فرهنگ و تمدن غنی خود در ساختن تمدن امروز بشری نقش اساسی داشته باشند.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء مناسبات سیاسی و اقتصادی خود نقشهٔ راه دو جانبهٔ منطقه‌ای و بین المللی تدوین کرده است، گفت: تهران از توسعهٔ همکاری‌ها با آتن در همهٔ بخش‌ها استقبال می‌کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کاهش حجم مناسبات اقتصادی در سالهای اخیر که در اثر سوء تفاهمات نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان به وجود آمد اظهار امیدواری کرد با توجه به فرصت جدید پس از اجرای برجام سطح این مناسبات بیش از پیش گسترش یافته و موجب جبران عقب ماندگی‌های گذشته شود.

جهانگیری با اشاره به همکاری‌های گذشتهٔ دو کشور در خصوص انرژی ابراز امیدواری کرد با برطرف شدن برخی موارد یونان دوباره به جایگاه پیشین خود در این عرصه بازگردد.

او با بیان اینکه بایداز همهٔ ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء سطح همکاری‌های تجاری متناسب با روابط سیاسی و سابقهٔ همکاری‌های دو کشور استفاده کرد به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و وجود بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند پایگاه مناسب و بازار مطمئنی برای صادرات محصولات یونان و کشورهای اتحادیه اروپا به منطقه باشد.

معاون اول رییس جمهور تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و نیز ایجاد کمیتهٔ مشترک مشورت‌های سیاسی در وزارتخانه‌های مربوطهٔ دو کشور را موجب شناسایی بسترهای همکاری و برطرف شدن موانع پیش رو ارزیابی کرد و خواستار فعال شدن کمیسیون مشترک به منظور رایزنی‌های گسترده و هدفمند برای توسعهٔ فعالیت‌ها در بخش‌های حمل و نقل، گردشگری، بهداشت و آموزش پزشکی شد.

دکتر جهانگیری با ابراز تأسف از اینکه همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و یونان به عنوان دو کشوری که مهد تمدن در شرق و غرب هستند متناسب با جایگاه‌شان توسعه پیدا نکرده است، بر تعامل بیشتر بخش‌های دانشگاهی و علمی نظیر تبادل استاد و دانشجو و نیز فراهم کردن تسهیلات لازم برای سفر و آشنا شدن ملت‌های دو کشور با یکدیگر تاکید کرد.

او حضور نخست وزیر یونان در تهران را به معنای وجود ارادهٔ سیاسی برای توسعهٔ روابط و نقطهٔ عطفی در مناسبات فی مابین دانست و بر تشکیل بخش خصوصی دو کشور برای تعمیق بیشتر همکاری‌ها تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور سپس به اوضاع منطقه و تهدید جدی گروه‌های تروریستی برای منطقه و صلح جهانی اشاره کرد و با بیان اینکه این گروه‌ها از سوی برخی کشورهای منطقه حمایت‌های ایدئولوژیک، مالی و تسلیحاتی می‌شود اظهار داشت: مبارزه واقعی با این گروه‌ها در صورتی انجام خواهد شد که با گروه‌ها و کسانی که از آن‌ها حمایت مالی، تسلیحاتی و ایدئولوژیکی انجام می‌دهند مقابله کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: اگر حضور و اقدامات ایران علیه گروه‌های تروریستی نبود امروز داعش کشورهای عراق و سوریه را در اختیار داشت و ما فکر می‌کنیم حل مسئلهٔ منطقه تنها در صورت مبارزهٔ اصولی با گروه‌های تروریستی اتفاق خواهد افتاد.

او با بیان اینکه کشورهای جنوب قارهٔ اروپا نظیر یونان در معرض خطرات بیشتری از سوی این گروه‌ها هستند آمادگی تهران برای افزایش همکاری‌ها در خصوص مسائل امنیتی را یادآور شد.

جهانگیری افزود: بدون تردید حل مسئلهٔ سوریه تنها از طریق مذاکره امکان پذیر است و باید به رای و نظر مردم سوریه احترام گذاشت و ایران آمادگی کامل دارد تا با جامعهٔ جهانی در این باره همکاری جدی انجام دهد.

الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان نیز ضمن تشکر از استقبال گرم دولت و ملت ایران از اینکه بعنوان نخستین نخست وزیر کشوری اروپایی پس از اجرای برجام از ایران دیدار می‌کند ابراز خرسندی کرد و گفت: توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ توافقی مهم بود که چشم انداز بسیار مثبتی فراروی ایران و همهٔ کشورهایی که مایلند با ایران همکاری راهبردی داشته باشند ایجاد کرده است.

او تاکید کرد: ایران کشوری مهم و قدرتمند در منطقه است و ایجاد ثبات در منطقهٔ ناامن خاورمیانه تنها با حضور ایران میسر است.

نخست وزیر یونان با تاکید براینکه توسعهٔ روابط چه در بخش اقتصادی و چه در بخش سیاسی نیازمند مبنای قوی است تصریح کرد: ایران و یونان از پشتوانهٔ فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند و مبنایی قوی‌تر از این برای توسعهٔ مناسبات فی مابین وجود ندارد و اهمیت این موضوع ایجاب می‌کند که دو کشور همکاری‌های خود را در بخش فرهنگی نیز افزایش دهند.

او با بیان اینکه در سالهای اخیر به دلیل عملکرد گروه‌های تروریستی و مداخلهٔ نظامی در خاورمیانه مردم این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به اروپا شدند گفت: متاسفانه نتیجهٔ این رفتار‌ها و مداخله‌ها شرایط دشواری بوده که بر اروپا تحمیل شده و هزینهٔ آن را بویژه یونان می‌پردازد.

سیپراس تمایل عمیق خود برای حل و فصل اساسی مسئلهٔ سوریه را یادآور شد و گفت: ما خواهان صلح در این سرزمین و تعامل مذهبی و سیاسی بین تمامی گروه‌ها هستیم.

نخست وزیر یونان در بخش دیگری از سخنانش بر گسترش همکاری‌های راهبردی با ایران در دوران پسابرجام را خاطرنشان ساخت و گفت: دو کشور می‌توانند همکاری‌های وسیعی در حوزه‌های انرژی، کشتیرانی، تجارت، جهانگردی و فناوری‌های جدید داشته باشند و از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنند.

او با اشاره به حضور نمایندگان ده‌ها شرکت یونانی در هیات همراهش برای توسعهٔ روابط تجاری گفت: اطمینان می‌دهیم که یونان بعنوان عضو اتحادیه اروپا و کشوری که در میان سه قاره قرار گرفته نقش سازنده‌ای برای توسعهٔ مناسبات تهران با سایر اعضای اتحادیهٔ اروپا ایفا خواهد کرد.

سیپراس با اشاره به برقراری پرواز مستقیم میان دو پایتخت گفت: خوشبختانه فاصلهٔ بین دو کشور کوتاه شده و امیدواریم این پرواز به صورت روزانه برقرار باشد و موجب آشنایی ملت‌های دو کشور با یکدیگر شود.

نخست وزیر یونان همچنین با تشریح برنامه‌ها و ظرفیت‌های کشورش در زمینهٔ انرژی، فناوری‌های نو و گردشگری اظهار داشت: بخش خصوصی یونان آمادگی کامل برای همکاری با بخش خصوصی ایران دارد.

کد خبر : ۳۴۵۲۵۸