خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

رای لاتین‌تبارها و اقشار میانی به صندوق سندرز ریخته می‌شود

برنی سندرز به دلیل دیدگاه‌های سوسیالیستی که دارد توانسته نظرات قشر کارگران و طیف‌های میانی و پایین دستی آمریکا را به خود جلب کند که به نظر می‌آید در انتخابات نیو‌همشایر دیدگاه‌های وی کلینتون را کنار بزند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارزیابی وضعیت و جایگاه دو نامزد حزب دموکرات ( برنی‌ سندرز و هیلاری‌کلینتون) در انتخابات درون حزبی که قرار است فردا – سه‌شنبه ۹ فوریه - در ایالت نیو‌همشایر برگزار شود، گفت: در خصوص انتخابات درون حزبی نیوهمشایر نکته‌ای که باید ذکر شود این است که برنی سندرز با توجه به این‌که یهودی‌الاصل و سوسیالیست است توانسته طیف وسیعی از کارگران وجوانان این منطقه و چند ایالات دیگر آمریکا را با خود همراه کند که در مورد کلینتون این موضوع صادق نیست.

وی ادامه داد: کلینتون صاحب تجارب زیادی بوده است اما نقطه ضعف‌هایی دارد و حتی وی را مانند خاندان بوش متهم می‌کنند که در پی مورثی کردن ریاست جمهوری در ایالات متحده است. لذا با توجه به فضای منفی که علیه وی ایجاد شده است، بعید به نظر می رسد که در انتخابات نیوهمشایر بتواند رای قابل قبولی را کسب کند و از این جهت سندرز نسبت به کلینتون در جایگاه بهتری قرار دارد.

باید توجه داشت که نگاه کلینتون و شعارهای وی به سمت بیرون آمریکا جهت دارد. به گونه‌ای که در مناظره‌های پیشین شاهد بودیم که وی اشاره‌ای به مبارزه با روسیه و به طور کلی مباحث سیاست خارجی داشت. اما سندرز معتقد است که در ابتدا باید مشکلات را در داخل آمریکا حل و فصل کرد تا پس از آن بتوانیم موضوعات و محورهای خارجی را مورد بررسی قرار بدهیم.

این استاد دانشگاه در تشریح دیدگاه برنی سندرز گفت: در دیدگاه سندرز حل و فصل موضوعات در داخل آمریکا به این جهت اهمیت دارد که بتوانند در ابتدا پرستیژ داخلی ایالات متحده را به حد معقول برسانند و پس از آن موضوعات و محورهای خارجی را مورد بحث قرار دهد و همین امر باعث شده که لاتین تبارها و لایه‌های میانی آمریکا طرفدار سندرز شوند. چراکه بخش کلان شعارهای وی در خصوص حمایت از اقشار داخل آمریکا طرح شده است.

وی افزود: سندرز معتقد است که باید دخالت در خارج از مرزهای آمریکا به خصوص در خاورمیانه و همچنین در آسیای مرکزی به کمترین حد خود برسد تا بتوان هزینه آن را در داخل خاک آمریکا خرج کرد. از این جهت باید گفت که وی از مشاوران بسیار زیرک و باهوشی در خصوص طراحی و ترسیم خط‌مشی و شعارهای سیاسی خود در اتنخابات بهره می‌برد.

بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که ایالت مورد نظر کلینتون ایالت نیویورک است، باید بگوییم که امکان دارد کلینتون در نیویورک و چند ایالت دیگر رای معقول را کسب کند. چراکه هر یک از ایالات آمریکا دیدگاه متفاوت سیاسی نسبت به موضوعات دارند و ممکن است رای هیلاری کلینتون در برخی از ایالات به پایین‌ترین سطح خود بیاید. از این جهت است که شعارهای سندرز بر عملکرد و سیاست هیلای کلینتون قالب خواهد شد و حتی امکان دارد سندرز به عنوان خروجی نهایی اردوگاه دموکرات‌ها به میدان بیاید.

کد خبر : ۳۴۵۰۵۵