خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا

همایش حمایت از تالاب‌ها در کرمانشاه برگزار شد

همایش حمایت از تالابها با حضور سمن‌های غیردولتی و نیز جمعی از مسئولان در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، به پیشنهاد و همت سمن "پیام آوران اردیبهشت" کرمانشاه و همکاری اداره کل محیط زیست استان به مناسبت ۱۳ بهمن ماه، روز حمایت از تالاب‌ها از تمامی سمن‌های محیط زیستی در کرمانشاه دعوت شد که در تالاب هشیلان تجمع یابند.

photo_2016-01-31_11-43-21

با وجود حمایت تشکل های محیط زیستی از این حرکت،  به دلیل بارش برف و برودت هوا برنامه با حضور سمن های پیام آوران اردیبهشت کرمانشاه، جمعیت زنان مبارز با آلودگی هوا، جامعه حمایت از عناصر طبیعی، کرمانشاه، کانون دوستداران محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و گروه ندای قاصدک کرمانشاه انجام شد.

photo_2016-01-31_11-43-26

دوستداران محیط زیست، مسیر "سراب یاوری" تا "تالاب هشیلان" را با دوچرخه رکاب زدند و سپس به پاکسازی زمین های تالاب هشیلان پرداختند.

پس از پاک شدن محیط از زباله ها، برای حمایت از تالاب ها، زنجیره انسانی تشکیل شد.

گفتنی است که پاکسازی تنها به زمینهای اطراف تالاب محدود نشد و با کمک قایق و تور زباله های داخل تالاب نیز جمع آوری گردید. همچنین با توجه به برودت هوا دانه پاشی برای پرندگان نیز انجام شد.

photo_2016-01-31_11-43-06

در این مراسم مهندس کاظمی، مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه و مهندس فلاحتی، مدیر  محیط زیست شهرستان حضور داشتند و از حمایت های مهندس خالوند پور  تشکر و قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تالابها انوع گوناگونی از زیستگاهها نظیر رودخانه ها، دریاچه ها، کرانه های ساحلی، جنگلهای حرا، لجن زارها و حتی آبسنگهای مرجانی را در بر می گیرند. به علاوه انواع تالابهای مصنوع بشر مثل حوضچه های پرورش ماهی و میگو، آب بندانهای ها، اراضی تحت کشت آبی، حوضچه های استحصال نمک، مخازن ذخیره آب در پشت سدها ، بستر شنی رودخانه ها و کانالهای آب نیز مشمول این تعریف کلی می گردند.

photo_2016-01-31_11-43-15

تالاب ها از جمله مولدترین محیطهای جهان هستند. برای مثال، برنج یکی ازمحصولات رایج تالابی، غذای نیمی از جمعیت جهان را تأمین می کند. این اکوسیستم ها گهواره های تنوع زیستی دنیا هستند که با فراهم ساختن آب و قابلیت زادآوری اولیه نقش مهمی در بقای گونه های بیشماری از گیاهان و جانوران وابسته به خود ایفا میکنند. تالابها از اجتماعات انبوه گونه های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان حمایت می کنند. از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان، بیش از 40 % آنها در آبهای شیرین (تالاب ها) زندگی می کنند. تالابها ذخیره گاه های بسیار مهمی از مواد ژنتیکی (وراثتی) گیاهی نیز محسوب می شوند.

گزارش: مریم فتاحی زاده

کد خبر : ۳۴۲۸۳۴