خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام علی یونسی:

اسلام حتی با مشرکان سر جنگ ندارد

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: کار شرک ایجاد تفرقه، نزاع و درگیری بوده و جنگ از علائم شرک است. این در حالی است که دوستی‌، مهربانی‌، صلح‌ و آشتی از شاخص‌های توحید برشمرده می‌شود، اما خشونت و تنگ‌نظری از علائم شرک است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، ظهر امروز حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی در هفتمین همایش ادیان توحیدی با بیان اینکه شهر اصفهان شایسته اینگونه همایش‌هاست و این شهر همیشه پویا و بانشاط بوده و باید اینگونه باقی بماند. اظهار کرد: رئیس جمهور مبتکر نظریه جهان عاری از خشونت و افراطی گری است. در زمانی که کشورها به خشونت و جنگ تهدید می‌شوند برگزاری این نشست‌ها ضروری است.

یونسی با بیان اینکه امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از شایستگان انقلاب اسلامی است بتواند خلاء در بخش‌های مختلف فرهنگی را برطرف کند،‌ افزود: این همایش به عنوان نقش دین در صلح و آشتی است، همانطور که همه می‌دانیم پیام اصلی دین آشتی دادن انسان با خدا‌ و یکدیگر است.

وی با اشاره به اینکه  ادیان در مقابل هم نیستند، اضافه کرد: ادیان در مقابل شرک قرار دارند نه در مقابل یکدیگر و البته گاهی نیز در مقابل بی‌دینی قرار می‌گیرند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با بیان اینکه ‌توحید به معنای یگانگی است و انسان در مقابل خدا قرار ندارد بلکه از آن خداست، اظهار کرد: کار شرک ایجاد تفرقه، نزاع و درگیری بوده و جنگ از علائم شرک است. این در حالی است که دوستی‌، مهربانی‌، صلح‌ و آشتی از شاخص‌های توحید برشمرده می‌شود، اما خشونت و تنگ‌نظری از علائم شرک است.

یونسی با اشاره به اینکه در بخش کلان توحید همان چیزی است که ما مسلمانان در بسم الله می‌گوییم و این مفهوم در همه ادیان به الفاظ مختلف بیان شده است، گفت: عدل و احسان همه ارزشی است که ادیان الهی به دنبال آن بوده و برحسب حق برای همه انسان‌ها حقوقی در نظر گرفته شده است که تنظیم این حقوق در مقابل هم بر عهده عدالت بوده و تنظیم روابط عاطفی و اخلاقی به واسطه احسان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه عدالت و احسان به وسیله خدا و دین تعریف نمی‌شود، بلکه خدا و دین به وسیله این دو تعریف می‌شوند، ادامه داد: همه انسان‌ها به صورت فطری آگاه هستند که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است‌.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گفت: عدالت فقط با عدالت تعریف و محدود می‌شود‌ و اینکه حافظ می‌گوید با دشمنان هم مروت و مدارا داشته باش‌، در اسلام نیز این چنین است. اسلام به مسلمین دستور می‌دهد که حتی نسبت به مشرکین هم عدل و احسان داشته باشد.

او با تاکید بر این موضوع که تا جهل و تعصب وجود دارد جنگ دینی و مذهبی نیز ادامه خواهد داشت، افزود: قرآن به مسلمین دستور می‌دهد با هیچ کس به جز مشرکی که با شما جنگ کرد وارد جهاد نشوید‌ و این قانون بر اساس عدل و احسان برای همه انسان‌ها صادق است، به نحوی که پیامبر با مشرکان قرارداد صلح امضا کرد.

یونسی با بیان اینکه هیچ گاه در قرآن جهاد با اهل کتاب مدنظر نبوده است‌، گفت: با متجاوز باید جنگید که این بحثی متفاوت است اما در کل اسلام سر جنگ با هیچ فرد حتی مشرکین را ندارد.

کد خبر : ۳۴۲۲۱۹