خبرگزاری کار ایران

رییس‌ جمهور در دیدار مدیر کل‌ یونسکو مطرح کرد؛

یونسکو بر روی حفظ آثار باستانی کشورها از گزند تروریست‌ها، متمرکز شود

رییس‌ جمهور در دیدار مدیر کل سازمان‌ تربیتی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد(یونسکو)، نقش و مسوولیت این سازمان در قبال حفظ آثار فرهنگی منطقه را که اکنون جولانگاه تروریست‌ها شده، بسیار سنگین برشمرد و تاکید کرد: همه نهادهای بین المللی بویژه یونسکو باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از این آثار ارزشمند فرهنگی و بشری در کشورهایی همانند سوریه و عراق بکار گیرند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی صبح پنجشنبه به وقت محلی در دیدار با خانم "ایرینا جئورجیوا بوکووا" مدیر کل و دیگر مقام‌های ارشد یونسکو، ضمن تشکر از تلاش‌های این سازمان برای صیانت و معرفی آثار فرهنگی کشورمان،گفت:متأسفانه آثار فرهنگی و باستانی منطقه ما توسط تروریست‌ها در حال نابودی است و ویران شدن و نابودی این آثار، ویرانی هویت مذاهب، فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها است.

رییس جمهور تصریح کرد: تروریست‌ها و گروه های تروریستی تلاش می‌کنند با تخریب این آثار، رابطه نسل جوان را با هویت و گذشته تاریخی خود قطع کنند تا بتوانند آنان را به عنوان سرباز جذب کنند.

روحانی در این دیدار همچنین  لزوم فعالتر شدن یونسکو در بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی برای جلوگیری از خشونت و مقابله با تروریسم و بویژه برخورد با تخریب آثار فرهنگی از سوی تروریست‌ها را خواستار شد.

رییس جمهور، توانایی تروریست‌ها در جذب جوانان را ناشی از نقصان و ناکافی بودن فعالیت‌های فرهنگی در عرصه جهانی خواند و اظهارداشت: یونسکو طی ۷۰ سال گذشته تلاش‌های مفیدی برای حفاظت از میراث فرهنگی بشری داشته‌ و معتقدم شایسته است که دهه هشتم حیات یونسکو، روی مبارزه با خشونت و حفظ آثار باستانی کشورها از گزند تروریست‌ها، متمرکز شود.

روحانی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ابزارهای فرهنگی برای مبارزه عملی با تروریسم، به تشریح اهداف قطعنامه مبارزه با خشونت و افراطی‌گری سازمان ملل متحد(WAVE)  پرداخت و گفت:"فرهنگ" و بهره گیری از شیوه های فرهنگی به اعتقاد ما مهمترین ابزار اجرا و موفقیت این قطعنامه است.

رییس جمهور افزود: بسیار با اهمیت است که فرزندان ما از همان ابتدای آموزش در مدارس فرا بگیرند که خشونت و افراطی‌گری چه آثار زیانباری دارد و هرگاه زندگی با محبت توأم باشد، چقدر زیباتر است.

روحانی ادامه داد: یونسکو می‌تواند در این زمینه طراحی‌های نوین و برنامه‌های عملی مبتنی بر فرهنگ به کشورها پیشنهاد کند.

"ایرینا جئورجیوا بوکووا" مدیر کل یونسکو نیز در این دیدار، تخریب میراث فرهنگی در برخی از کشورهای منطقه توسط تروریست‌ها را حرکتی سازماندهی شده و یک  تراژدی بشری نامید و گفت: ما در یونسکو به مسئولیت بزرگی که در قبال این جنایات داریم، واقف هستیم و می‌دانیم که یکی از اهداف تروریست‌ها، قطع ارتباط فرهنگی جوامع با یکدیگر و گذشته‌شان است.

مدیر کل یونسکو افزود: با توجه به تلاش تروریست ها برای کشاندن جوانان به سمت اقدامات افراطی، ما اکنون تمرکز بیشتری روی جوانان داریم و در حال بررسی این موضوع هستیم.

رییس شورای اجرایی یونسکو نیز در این جلسه با تبریک موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافق هسته ای، این موفقیت را نشان‌دهنده قدرت شگرف دیپلماسی توصیف کرد و گفت: تاکید دکتر روحانی برای بررسی چرایی تمایل جوانان به خشونت بسیار ارزشمند است و حتماً این را به عنوان پیشنهادی در شورای اجرایی یونسکو مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در پایان این مراسم نیز مدیر کل یونسکو، چهار لوح ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی و حافظه جهانی یونسکو را به دکتر روحانی هدیه داد.

این الواح شامل شوش و چشم انداز میمند به عنوان دو اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی و  کلیات سعدی و مسالک المالک استخری به عنوان دو اثر ثبت در حافظه جهانی یونسکو بود.

کد خبر : ۳۴۲۱۹۵