خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

گردشگران آینده، گردشگران پست مدرن هستند/ ارائه تسهیلات به تعاونی‌های محلی گردشگری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گردشگران آینده را گردشگران پست مدرن خواند و گفت: ما از ساخت‌ هتل های بزرگ 5 ستاره باید به سمت ایجاد خانه‌های محلی با اداب و رسوم سنتی تغییر مسیر دهیم چرا که فرهنگ توریسم گردانی به ترکیبی از آموزش‌های تورگردانی و آداب محلی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در سمینار گردشگری و هتل‌داری ایران گفت:‌مطالعات انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که گردشگری و آی سی تی مهم‌ترین زمینه‌های اشتغال در کشور محسوب می شوند. بنابراین در برنامه‌های اشتغالزایی متکی بر شغل های استانی و منطقه‌ای، این رشته‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه به ازای هر توریسم خارجی حداقل 5 شغل ایجاد می شود و سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری حداقل دو و نیم برابر سایر بخش‌ها است.

وی ادامه داد: براساس نظر سازمان جهانی گردشگری تا سال 2020 بیش از 50درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از طریق گردشگری حل می‌شود از این رو هم اکنون اقدامات لازم برای توسعه این مشاغل در چندین استان با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دستور کار قرار گرفته است و ما باید تلاش کنیم تا جذابیت‌های ایران را بیش‌از گذشته معرفی کنیم چرا که ایران از لحاظ جاذبه‌های تاریخی از جمله 10 کشور اول دنیا و از نظر جاذبه‌های طبیعی یکی از 5 کشور اول دنیا است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: گردشگری سهم مهمی در اقتصاد ملی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دارد و ما نیز باید از این ظرفیت به درستی بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سند گردشگری اکنون با پدیده‌ای به نام توریسم پست مدرن روبرو هستیم که خواهان طبیعت‌گردی مبتنی بر جوامع محلی هستند، ادامه داد: زیرساخت‌های متداول در صنعت توریسم دچار تغییرات بنیادین شده و ما از ساخت‌ هتل های بزرگ 5 ستاره باید به سمت ایجاد خانه‌های محلی با اداب و رسوم سنتی تغییر مسیر دهیم چرا که فرهنگ توریسم گردانی به ترکیبی از آموزش‌های تورگردانی و آداب محلی تبدیل شده است.

ربیعی ایجاد زنجیره‌های متعدد در صنعت گردشگری را از برنامه های مشترک وزارت کار و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد و گفت: باید جذابیت مناطق مختلف را در این زنجیره به یکدیگر متصل کنیم و با ایجاد این زمینه، حضور حداقل 15 روزه توریسم خارجی را فراهم سازیم تا بتوان مناطق مختلف از کویر تا مناطق سردسیر را به گردشگران معرفی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبیعت‌گردی و توریسم مذهبی را از مهم‌ترین برنامه‌هایی دانست که باید در برنامه‌ریزی های گردشگری مورد توجه مسئولان امر قرارگیرد .

وی تبلغات، شناسایی اماکن، حمل و نقل و جذب توریسم برای مکان‌های محلی و صنایع دستی را از جمله زنجیره‌هایی دانست که می‌توانند در برنامه های اشتغال رونق ایجاد کنند.

ربیعی به جمعیت تحصیل کرده روستائی در کشور اشاره کرد و گفت:  این امر در جذب توریسم می‌تواند نقش موثری ایفا کند از این رو سازمان فنی و حرفه‌ای، مناطق آزاد و سازمان میراث و گردشگری برای ارتقای دانش این دسته از افراد برای گردشگری برنامه ریزی مشترک انجام داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد تعاونی های محلی را از دیگر زمینه‌های مهم در ایجاد زنجیره‌ای کردن فعالیت‌های گردشگری عنوان کردو  گفت: این وزارتخانه آمادگی دارد از طریق بانک توسعه و تعاون تسهیلات لازم را برای توسعه این تعاونی‌ها اختصاص دهد.

ربیعی اجرایی شدن برجام را موجب رشد گردشگری در کشور دانست و با تاکید بر لزوم توسعه سرمایه‌گذاری در امر گردشگری، اظهار کرد: با اجرای برجام روند ورود گردشگر خارجی به کشور افزایش خواهد یافت و باید مدل‌های مناسبی از پذیرش گردشگر را ایجاد کنیم.  

کد خبر : ۳۳۷۹۹۸