خبرگزاری کار ایران

مشاور ارشد رئیس جمهور مطرح کرد:

فاصله فناوری ایران با جهان یکی از آثار تحریم‌ها بوده است

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۹۰۸

دبیرشورای عالی مناطق آزاد گفت: شاید غیر از آثار مالی، تجاری و اقتصادی تحریم‌ها، ما در این دوره فاصله زیادی با رقبا پیدا کردیم که موجب فاصله گرفتن با حوزه های فناوری جهان شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان،اکبر ترکان امروز در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر خلاق در هتل عباسی اصفهان، اظهار کرد: ظرف چند روز آینده یک دوره تحریم 11 ساله از اقتصاد ایران برداشته می‌شود و همه مقدمات کار فراهم است تا این ظلم طولانی و بلند مدت که آثار ویژه‌ای بر اقتصاد ایران گذاشته، خاتمه یابد.

وی به فاصله فناوری بین ایران و کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: ایران در برخی از حوزه‌ها مانند خودرو، پتروشیمی و برق در جایگاه خوب جهانی قرار داشت اما تحریم‌ها باعث شد تا موقعیت فناوری و جهانی ایران از جهان فاصله بگیرد و باید بعد از تحریم‌ها در اولین اقدام سریع و جدی به نوسازی فناوری بپردازیم.

مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه در دوران گذشته به رغم قیمت بالای نفت جذب فرصت‌های سرمایه گذاری در مسیر توسعه فراهم نبود، گفت: شاید غیر از آثار مالی، تجاری و اقتصادی تحریم‌ها، ما در این دوره فاصله زیادی با رقبا پیدا کردیم که موجب فاصله گرفتن با حوزه های فناوری جهان شد.

ترکان با تاکید بر اینکه ایران زمانی در رشته‌های صنعتی همچون خودرو، پتروشیمی، فولاد و برق رتبه جهانی و جایگاه خوبی داشت، افزود: امروز موقعیت فناوری های ما با موقعیت جهانی دچار فاصله شده و ما نیازمند نوسازی فناوری در کشور هستیم.

وی تاکید کرد: ایران به موازات سرمایه گذاری خارجی نیازمند به روزکردن فناوری های نو است.

ترکان بیان کرد: اگر مصرف کنندگان امروز به کیفیت خودرو معترض هستند به این دلیل است که خودروهای موجود با فناوری های روز فاصله دارند و آثار زیست محیطی، اجتماعی و ایمنی دارند.

وی با اشاره به اینکه در دوره بعد تحریم باید نگاه کنیم که چگونه اقتصاد ایران به جایگاه خود بازگردد، تصریح کرد: اتکا به بودجه دولت برای رونق اقتصادی ایران تصور درستی نیست و دوره استفاده از بودجه تمام شده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور به حجم بالای بدهی های دولت و همچنین پروژه های عمرانی نیمه تمام در کشور اشاره کرد و گفت: دولت 450 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام دارد و سوال این جاست که چه زمانی این طرح ها تمام می شود.

وی با طرح این سوال، ادامه داد: آیا با پروژه های نیمه تمام می توانیم شاهد جهشی در اقتصاد کشور باشیم؟ و آیا این طرح ها توجیه اقتصادی دارد؟ باید گفت که بعید است که دولت بدهی اش را بپردازد و طرح های عمرانی خود را تمام کند.

ترکان با تاکید بر اینکه به طور قطع بودجه دولت موتور رشد اقتصادی نخواهد بود بلکه سیاست دولت در این مسیر راهگشاست، تصریح کرد: سیاست های دولت نیازمند همکاری های بین المللی، داد و ستد مناسب، صادرات، واردات و فناوری های نو و همچنین تعامل برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.

به گفته وی، اگر منبع فاینانس به اقتصاد ایران بیاید ما استقبال می کنیم اما ترجیح ما تنها سرمایه خارجی نیست چرا که برای کشور بدهی به بار می آورد بلکه اولویت ما حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور است چرا که همراه خود مدیریت و فناوری می آورد.

مشاور ارشد رئیس جمهور در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه جهان از یک مرحله وارد عصر صنعت شد و امروز با طی کردن آن به عصر فراصنعتی رسیده است، افزود: در سال های 1780 با ابتکار جیمزوات و اختراع ماشین بخار جهان وارد عصر صنعت شد.

وی به دوره 200 ساله صنعت طی سال های 1780 تا 1980 اشاره کرد و گفت: این 200 سال به 4 دوره 50 ساله عصر نساجی، راه آهن و فولاد، برق و شیمیایی و اتومبیل تقسیم شده است.

ترکان با تاکید بر اینکه اصفهان نیز این دوران را طی کرده است، بیان کرد: اصفهان در سال 1317 قطب نساجی کشور بود همچنین در سال 1344 عصر فولاد را طی کرد و در دورانی به عنوان یکی از استان های قطعه ساز خودرو نیز از این عصر عبور کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال 1980 جهان وارد مرحله فراصنعتی شد و فناوری های ITC، دیجیتال و ... به جهان عرضه شد، ادامه داد: عصر فراصنعتی در امتداد اندیشه انسان است و فکر انسان با اندیشه کردن موجب رشد بسته نرم شده است.

مشاور ارشد رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عصری که انسان در امتداد اندیشه ابزار می سازد عصر فراصنعتی است، تصریح کرد: اصفهان عصر صنعتی را پشت سر گذاشته و امروز از متفکرین و اندیشمندان این شهر می خواهیم که در عصر پس از صنعت پیشتاز باشد.

ترکان با بیان اینکه در دهه اخیر 500 شرکت برتر دنیا در زمینه های خودرو، فولاد و تولیدات تجهیزات فعال بودند، گفت: در سال 2015، اپل با 247 میلیارد دلار، گوگل با 175 میلیارد دلار، ماکروسافت با 116 میلیارد دلار و IBM با 94 میلیارد دلار جزو صنایع برتر دنیا معرفی شدند.

به گفته وی، 53 درصد مجموعه هایی که 20 سال گذشته در فهرست صنایع برتر جهان بودند امروز یا نیستند و یا دچار تغییر ساختار شده اند.

مشاور ارشد رئیس جمهور با ابراز تاسف نسبت به اینکه اصفهان از عصر فراصنعتی فاصله گرفته است، تصریح کرد: البته تحریم ها نیز بر این فاصله اثرگذار بوده و اکنون جهش اقتصادی را در پیش داریم.

وی از متفکرین و مسئولان استان اصفهان خواست تا به عصر فراصنعتی و فناوری های دیجیتال ورود پیدا کنند چرا که ماده اولیه این کار فسفر و تفکر است و البته این ظرفیت وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز