خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایلنا:

محروم‌ترین روستاهای کشور در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هستند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: محروم‌ترین روستاییان کشور براساس آمار مرکز آمار ایران متعلق به استان سیستان و بلوچستان و سپس استان خراسان جنوبی هستند.

ابوالفضل رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره جمعیت روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد به تنهایی بیش از ۳۵ درصد حاشیه‌نشین دارد، گفت: عمدتا روستائیان نیز در تعریف ما جزو محرومان هستند، زیرا ۷۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد روستایی بوده و باید به روستا‌ها توجهی ویژه داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جمعیت استان خراسان رضوی روستایی است، ادامه داد: اگر این جمعیت را بررسی کنید؛ نشان می‌دهد که این تعداد، از جمعیت حدود ۱۵ استان کشور بیشتر است. 

رضوی با بیان اینکه مساحت شهر مشهد در فاصله ۳۰سال، یعنی از ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ سالانه به‌طور متوسط ۱۰ درصد افزایش یافته است، افزود: در این بازه زمانی جمعیت عظیمی به مشهد هجوم آورده‌اند که عمدتا روستایی بوده و تعدادی نیز از سایر استان‌ها یا از کشور افغانستان به آنجا آمدند، لذا استان خراسان رضوی از این حیث مشکلات فراوانی داشته و باید توجه ویژه به آن شود. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با اشاره به سخنان مدیرکل روستایی استان خراسان رضوی مبنی براینکه مردم استان برای استفاده از طرح مشارکت اقتصادی ۱۱ میلیارد تومان پول داده‌اند، خاطرنشان کرد: پس از طی مراحل اداری ۳ برابر این مبلغ یعنی حدود ۳۳ میلیاردتومان به آنان کمک خواهیم کرد. 

رضوی با بیان اینکه اگر بخواهیم معدل بگیریم؛ متاسفانه محروم‌ترین روستاییان کشور براساس آمار مرکز آمار ایران متعلق به استان سیستان و بلوچستان و سپس استان خراسان جنوبی هستند، اظهار کرد: همچنین از نظر درآمدی روستائیان استان‌های تهران و البرز برخوردار‌ترین روستائیان کشور هستند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما در استان تهران و البرز روستاهایی نیز وجود دارد که شدت محرومیت در آنها از روستاهای سیستان و بلوچستان بیشتر بوده و نیز در استان سیستان و بلوچستان روستاهایی وجود دارد که برخورداری و امکاناتشان از روستاهای تهران و البرز بیشتر است.

کد خبر : ۳۳۷۶۸۴