خبرگزاری کار ایران

یک فرمانده طالبان در «درقد» کشته شد

مقام‌های محلی در ولایت «تخار» در شمال افغانستان گفته‌اند که در پی درگیری بین نیروهای دولتی و گروه طالبان در جزیره «درقد» یک فرمانده این گروه کشته شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، جزیره استراتژیک درقد واقع در رودخانه آمو در مرکز تاجیکستان، ششم آبان به کنترل گروه طالبان درآمد و در تاریخ ۲۰ دی ماه ارتش افغانستان اعلام کرد که این جزیره را از گروه طالبان باز پس گرفته است.

منابع دولتی می‌گویند که افراد وابسته به گروه طالبان پس از فرار از مرکز ولسوالی درقد، به مناطق روستایی و جزایر کوچک اطراف این جزیره فرار کردند.

مقام‌های محلی ولایت تخار که این ولسوالی به لحاظ اداری مربوط به این ولایت است، اعلام کرده‌اند که در پی درگیری که شب گذشته بین شبه‌نظامیان فراری طالبان و نیروهای دولتی روی داد، ضیاءالدین فرمانده خودخوانده طالبان در «ینگی قلعه» به همراه یک محافظش کشته شد.

این مقام‌ها گفته‌اند که عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن شبه‌نظامیان فراری گروه طالبان همچنان ادامه دارد.

«سنت‎الله تیمور» سخنگوی والی تخار گفت که برخی از اعضای فراری طالبان با مراجع دولتی تماس گرفته و گفته‌اند که تسلیم می‌شوند. به گفته وی، تا کنون ۱۰ نفر آنها تسلیم شده‌اند.

برخی منابع گفته‌اند که افراد تسلیم شده، ستیزه‌جویان محلی طالبان بوده و در میان آنها هیچ فرمانده عمده این گروه نیست.

گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از دسته‌های وابسته به گروه طالبان هنوز هم در شماری از روستاهای دوردست درقد فعال هستند و به مقاومت علیه نیروهای دولتی ادامه می‌دهند.

شماری از مقام‌های دولتی با تایید این گزارش‌ها تاکید کرده‌اند که نیروهای دولتی برای سرکوب کردن آنها تدابیری در دست دارند.

کد خبر : ۳۳۷۶۲۲