خبرگزاری کار ایران

آشنایی با مدل‌ها و اخلاق انتخاباتی در یک کتاب

کتاب «نظام‌های انتخاباتی و مجموعه مقررات حاکم بر انتخابات شورای اسلامی و خبرگان رهبری» در آستانه‌ی ثبت نام و تبلیغات اخذ رای، به قوانین جاری و اخلاق انتخاباتی پرداخته است.

هدایت‌الله سلطانی‌نژاد؛ نویسنده‌ی «کتاب نظام‌های انتخاباتی و مجموعه مقررات حاکم بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری» که به تازگی از سوی نشر میزان دانش منتشر شده است؛ در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره‌ی  این کتاب گفت: امر انتخابات در سرنوشت کشور بسیار مهم است و سلامت برگزاری قانونمند و منظبت و آگاهانه، می‌تواند بر سرنوشت مملکت تأثیرگذار باشد و این اتفاق مستلزم این است که کسانی که در انتخابات به هر نحوی مشارکت دارند با اهمیت انتخابات و نظام انتخابات آشنا باشند.

وی ادامه داد: افراد باید نظام‌های انتخاباتی، مدل‌های انتخاباتی و نهادهای نظارتی را به‌طور اجمالی بشناسند و با قوانین خبرگان و مجلس شورای اسلامی آشنا شوند. بر این اساس پیش‌بینی کردم که بالای ده هزار نفر در انتخابات امسال شرکت خواهند کرد و همانطور که می‌دانید دوازده هزار نفر برای مجلس شورای اسلامی و هشتصد نفر برای مجلس خبرگان شرکت کرده‌اند.

سلطانی‌نژاد در اشاره به هدف نگارش این کتاب، بیان کرد: هدف این بود که در آستانه‌ی ثبت نام و تبلیغات اخذ آرا هم مجریان و هم داوطلبان کتابی داست داشته باشند تا به قوانین جاری، به زبان ساده بپردازد. بر این اساس کتاب در طول ماه‌های گذشته تألیف شد و مدتی قبل مجوز انتشار خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

او همچنین استقبال از کتاب را خوب دانست و گفت: این کتاب در دو هزار جلد منتشر شده است که احتمال می‌دهیم باتوجه به استقبالی که از کتاب شده، به چاپ‌های بعدی هم برسد.

مدیر نشر میزان در پاسخ به این سوال که آیا این کتاب تنها برای قشر خاصی نوشته شده یا مردم عادی هم می‌توانند از آن استفاده کنند، گفت: این کتاب هم می‌تواند برای عموم کتاب مفیدی باشد هم برای دست‌اندرکاران و داواطلبان که بدانند فرآیند انتخابات به چه صورت است و با اخلاق انتخابی آشنا شوند. اعضای ستادها و مردم باید به اهمیت ابعاد این مسئله اشراف پیدا کنند.

وی با اشاره به شاخص به‌روز بودن کتاب؛ بیان کرد: قوانین و مقرارات تا آخرین لحظه‌ای که اصلاحات بر آن وارد شده، در کتاب آمده. همچنین جدول‌هایی که در انتهای کتاب پیش‌بینی شده است، کار خواننده را راحت می‌کند. کتاب در بحث پیشگیری‌ها با نگاهی خاص نشان داده که چه چیزهایی تخلف است. کتاب در این باره صحبت کرده که نظام انتخاباتی در کشورهای دیگر به چه شکل است و ضعف و قوت‌های آن کجاست.

سلطانی‌نژاد در اشاره به فهرست کتاب گفت: کتاب در سه مبحث با عنوان‌های کلیات، نهادهای نظارتی و اصول حام بر انتخابات و قوانین انتخاباتی نگارش شده است. در بخش کلیات، صحبت از مفهوم و نظام انتخابات و تاریخچه‌ی انتخابات در ایران و نظام‌های انتخاباتی دنیا و مدل‌های انتخاباتی برخی کشورها مثل فرانسه را بررسی کرده است. در بخش قوانین انتخاباتی، به بررسی قوانین مربوط به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پرداخته شده است.

کد خبر : ۳۳۷۵۹۷