خبرگزاری کار ایران

محمود جامساز در گفت‌وگو با ایلنا:

منابع بانکی بر اساس رانت، تخصیص پیدا کرد

درآمدهای نفتی با توجه به سقوط جهانی نفت روز به روز در حال افول است و نمی‌تواند منبع مطمئنی برای تامین نیاز مالی کشور و رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی باشد

محمود جامساز در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره حجم بالای مطالبات نظام بانکی از دولت و بخش خصوصی، گفت: در حال حاضر سیستم بانکی از لحاظ منابع مالی برای ارائه تسهیلات قفل شده و حدود 50 درصد اعتبارات بانکی به صورت مطالبات معوق درآمده و بانک‌ها را از پرداخت تسهیلات تولیدی بازداشته است. در یک گزارش رسمی آمده است که در هشت ماه گذشته میزان اعطای اعتبارات بانکی به مؤسسات تولیدی 7 دهم درصد بوده است که نسبت به دوران گذشته کاهش زیادی را نشان می‌دهد.

این اقتصاددان اظهار داشت: همچنین خط فقر بین سال‌های 73 تا 92 حدودا 6.5 برابر شده و خط فقر ماهانه به 714 هزار تومان در سال 92 رسیده است.

جامساز گفت: تمامی این معضلات و مشکلات ناشی از رکود اقتصادی و عدم گردش سرمایه به شیوه‌های مبتنی بر الزامات علم اقتصاد است. یعنی تخصیص منابع بین نیازهای واقعی اقتصاد بر اساس ساز و کارهای دولتی، رانتی، نفتی که فساد را ترویج داده است بوده به طوری که 50 درصد  از معوقات تنها در اختیار 400 نفر قرار گرفته است و تعیین چنین حجمی از سرمایه یا منابع مالی کاری بسیار مشکل است و تنها نمی‌توان با اتکا بر منابع داخلی آن را تامین کرد.

وی در خاتمه گفت: درآمدهای نفتی نیز با توجه به سقوط جهانی نفت روز به روز در حال افول است و نمی‌تواند منبع مطمئنی برای تامین نیاز مالی کشور و رسیدن به رشد 8 درصدی اقتصادی باشد لذا سرمایه‌های خارجی در صورت فراهم شدن شرایط ورود سرمایه‌گذاران در محیطی امن و خالی از ریسک با پشتوانه حاکمیت و حمایت‌های قانونی می‌تواند مؤثر باشد تا قطار توسعه بر روی ریل رشد اقتصادی 8 درصدی را به حرکت درآورد.

کد خبر : ۳۳۷۵۹۶