خبرگزاری کار ایران

شهردار کرمانشاه

"بدهی" دست و بال شهرداری کرمانشاه را بسته است

شهردار کرمانشاه گفت: بدهی و رکود مالی دست و بال شهرداری کرمانشاه به صورت کامل بسته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمانشاه، عبدالرضا شعبانی شهردار کرمانشاه با حضور در صد و نود و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی کرمانشاه به سئوالات مطرح شده از سوی یکی از اعضا پاسخ گفت.

شهردار کرمانشاه در این جلسه در پاسخ به سئوالات سید حجت الله موسوی اجاق با بیان اینکه طرح سئوال هشدار است برای آنکه اگر از موضوعی غافل شده ایم یادآوری شود تا به آن بپردازیم، اظهار کرد: درمورد برنامه کوتاه مدت باید بگویم؛ تیرماه 94 که من به عنوان شهردار کرمانشاه انتخاب شدم، در مقابلم برنامه از قبل نوشته شده ای بود که به من ابلاغ شد و باید طبق قانون به آن عمل می کردم و حق تخطی از آن را نداشتم.

شعبانی افزود: تدوین و تهیه برنامه میان مدت در بودجه 95 کارشناسی شده و در مراحل پایانی است و به زودی به شورا ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی که از آغاز مدیریت من گذشته برای نخستین بار، تدوین برنامه پنج ساله اول شهر کرمانشاه در دست انجام است درحالیکه سایر شهرهای کشور درحال اجرای برنامه دوم هستند، افزود: تاکنون بیش از 12 جلسه باحضور مدیران شهرداری، متخصصین و نخبگان علمی خارج از بدنه شهرداری و مشاوران برای تدوین برنامه پنجساله اول در راستای سیاست های نظام، برگزار شده است و تلاش ما بر این است که همزمان با برنامه بودجه جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تقدیم کنیم.

وی در پاسخ به دومین سئوال که درمورد صحت و سقم بدهی های شهرداری اعلام شده توسط وی بود نیز گفت: بنده هنوز اصرار دارم که این میزان اعلام شده درست است و صحت دارد و مدرک و شاهد متقن این ادعا، اعلام کتبی بدهی شهرداری به سازمان امور مالیاتی است که تنها در دو فقره 30 میلیارتومان و 402 میلیارد تومان بدهی مشخص را یافته و به این سازمان اعلام کرده ایم که سازمان امور مالیاتی نیز آن را تأیید کرده است و اخیرا نیز مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در دیداری که در دفتر شهردار برگزار شد و آقای زرافشانی نیز حضور داشتند، از طلب سنگین میلیاردی این شرکت از شهرداری بابت فضای سبز و روشنایی معابر خبرداد و خواستار پرداخت آن شد.

شهردار کرمانشاه افزود: این جدای از سایر بدهی ها و هزینه هایی چون تحمیل پرداخت اقساط ماهیانه 400 میلیون تومان که به تاوان کم کاری و عدم مدیریت درست طی سالهای 1380 تا 1390 اکنون گریبانگیر من شده است.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به علت قطع برق فرهنگسرای نرگس گفت: بدهی گذشته برق فرهنگسرا چند صد هزار و چندمیلیون تومان نبوده که بنده پرداخت نکرده باشم بلکه بدهی ها به شرکت برق میلیاردی است و در شرایط حاضر پرداختش ممکن نبود.

شعبانی تصریح کرد: شهامت این را دارم که ایرادات وارد بر 6 ماهه مدیریت خویش را بپذیرم  اما این ایرادات مربوط به زمان من نیست. همه مدیرانی که آن زمان بوده اند و حتی اعضای شورا که نظارت نکرده و پاسخ نخواسته اند نیز مقصرند چراکه اگر نظارتی صورت می گرفت اینهمه بدهی انباشته نمی شد.

وی افزود: من اکنون با رکود مالی و آنچنان بدهی ای روبرو هستم که دست و بالم را برای خیلی از کارها بسته است و همه از شهرداری طلب دارند.

موسوی اجاق در جواب این صحبت شهردار گفت: درمقابل این بدهی ها شهرداری طلبهایی هم دارد که می تواند با وصول آنها بدهی هایش را بپردازد و شهردار پاسخ داد: حق با شماست شهرداری طلب هم دارد اما این مطالبات مربوط به شهروندان و درمقابل بدهی ما ناچیز است و آنها خود باید این احساس مسئولیت را برای پرداخت بدهی هایشان به شهرداری داشته باشند وگرنه نمی شود که برای تک تک آنها پرونده قضایی تشکیل داد با این حال ما تلاشمان را برای وصول مطالبات انجام داده و از محل همین وصول مطالبات هم توانسته ایم تاکنون شهرداری را اداره کنیم و برخی از بدهی ها  و حقوق کارگران را بپردازیم.

وی افزود: تیرماه که من کارم را شروع کردم، کارگران تنها حقوق یکماه از 4 ماه گذشته از سال را گرفته بودند و من تلاش کردم تا حقوق معوقه آنان را نیز بپردازم و اگر مدیریت نکرده بودم نمیتوانستم حقوق و مزایا را بپردازم.

سئوال دیگری که شعبانی به آن پاسخ داد درمورد وعده وی برای دریافت اعتبار از دولت بود و او گفت: میانگین دریافتی اعتبار از دولت در مدت مدیریت من 27 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که نسبت به مجموع اعتبار دریافتی از دولت درطی 4 سال پیش از آن 5 برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: قول دیگری هم درحضور اعضای شورا و استاندار سابق از جایی برای دریافت اعتبار گرفته‌ام که تنها دلیلی که تاکنون تخصیص نیافته مشکلات مالی و رکود حاکم بر اوضاع اقتصادی کشور است و قطعا پرداخت و این وعده عملی خواهد شد.

پرسش بعدی عدم حضور در جلسات شورا بود که البته پیشتر، حسن مرادقلی در این باره گفته بود: تا جاییکه من به خاطر دارم و مطلعم شهرداران پیشین هم چندان حضوری در جلسات شورا نداشته اند که اکنون این تبدیل به سئوال و ایراد شده باشد.

شهردار کرمانشاه در پاسخ به این سئوال گفت: قطعا پس از این برای بیان مشکلات شهرداری و دریافت مشورت یا ارائه پیشنهاد در جلسات شرکت خواهم کرد و چنانچه دعوتی هم برای حضور در جلسات بشود با دیده منت و نهایت احترام حضور خواهم یافت.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد من پرداختن به امور فرهنگی است، در این مورد گفت: مصوبات سه سال گذشته بودجه فرهنگی نشان می دهد در سال 92 ، 4.7 میلیرتومان، در سال 93، 5 میلیاردتومان و در 10 ماهه امسال نیز 4 میلیارد تومان در امور فرهنگی هزینه شده است و اگر مشکلات مالی بگذارد برنامه های زیادی در این حوزه دارم که برای ارتقای فرهنگ شهروندی اجراکنیم.

گفتنی‌ست در این جلسه خسرو زرافشانی، حسن مرادقلی، رضا حیدریان، کامبیز غلامی و غلامرضا باقری نیز به ایراد سخن پرداختند و بر درستی اقدامات مدیریتی شهردار و ارتباط مشکلات کنونی با دوران قبل از او و نیز رکودی که سراسر شهرداریها را دربرگرفته است، صحه گذاشتند.

کد خبر : ۳۳۷۵۴۰