خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

برنامه ششم و بودجه ٩۵ آماده است/ دلیل تاخیر ارسال بودجه، مصالح ملی بود

سخنگوی دولت اظهار داشت: امروز متاسفانه برنامه ششم و بودجه ٩٥ تقدیم مجلس نشد، اما هر دو این برنامه‌ها با پیوست‌هایشان آماده است و به مجلس تقدیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا، محمدباقر نوبخت که در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه حضور یافته بود، با اشاره به موضوع شهادت شیخ نمر گفت: اعدام و شهادت شیخ نمر قابل نکوهش بود، اما دولت رفتارهای غیر قانونی حمله به سفارت را قبول نمی کند و باید به این افراد تردید کنیم که از ایران تصویری نادرست در جهان نشان دادند.

مهاجمان به سفارت عربستان تصویری نادرستی از کشورمان نمایش دادند

وی با بیان اینکه هیچ ایرانی غیرتمندی نمایش تصویر نادرست را از کشورمان نمی‌پسندد، اظهار داشت: ممکن است افرادی تحت تاثیر احساسات باشند و تعدادی نیز ممکن است نفوذی باشند؛ که در هر صورت رییس جمهور از رییس قوه قضاییه و وزیر کشور خواستار شناسایی افراد پشت پرده شده‌اند.

نوبخت با اشاره به این موضوع که در یک روز همه سفرای اروپایی ایران را ترک کردند و بعد بازگشتند، گفت: ما نگران ابعاد اقتصادی نیستیم اما از نظر حیثیتی ما آسیب دیدیم و تصویر درستی از ایران منعکس نشد

سخنگوی دولت یادآور شد: مرجع قانونی قوه قضاییه است و امیدواریم مقتدرانه با مقصران برخورد کند.

برنامه ششم و بودجه ٩٥ آماده تقدیم به مجلس است

وی همچنین گفت: امروز متاسفانه برنامه ششم و بودجه ٩٥ تقدیم مجلس نشد، اما هر دو این برنامه‌ها با پیوست‌هایشان آماده است و به مجلس تقدیم می‌شود.

نوبخت گفت: برنامه و بودجه در آبان ماه امسال آماده شده بود و لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه آماده تحویل بود. و ما طبق قانون باید ابتدا گزارش سال گذشته را تهیه کنیم که خوشبختانه این گزارش‌ها در ۳ جلد آماده شده است و تقدیم نمایندگان مجلس خواهد شد.

وی گفت: تمام بندهای بودجه مجددا تصویب شده است و ارقام سال قبل تکرار نشده و تبصره‌های تکراری حذف شده است. امیدوارم نمایندگان بخاطر مبانی نظری که پشت سر آمار و ارقام است، همکاری لازم را با بحث بودجه داشته باشند.

سخنگوی دولت افزود: احکام باقی مانده به پایان رسیده و بعد از تقدیم به مجلس، به رسانه‌ها نیز تحویل خواهد شد.

دلیل تاخیر ارسال بودجه مصالح ملی بود

نوبخت گفت: بنا به دلایلی که بعدا اعلام خواهد شد و براساس منافع ملی این بودجه هفته جاری به مجلس تقدیم نشد که دلیل آن هفته آینده اعلام خواهد شد و مسئله‌ای مربوط به منافع ملی است که نمایندگان مجلس نیز آن را تایید خواهند کرد.

میزان سرمایه‌گذاری‌های عمرانی سال آینده

وی با اشاره به اینکه سال آینده ۵۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خود دولت و ۱۴۲ هزار میلیارد تومان شرکت‌های دولتی برای کارهای عمرانی به صورت مستقیم سرمایه‌گذرای می‌کنند، گفت: در این بودجه برای اولین بار یک درصد از تولید ناخالص ملی به کارهای دانش‌بنیان اختصاص خواهد یافت که نسبت به سال گذشته به ۴۷ صدم درصد بوده افزایش بیش از دو برابری دارد.

تلاش برای تعادل در پرداخت کارکنان دولت و بازنشستگان

نوبخت تلاش برای تعادل در پرداخت کارکنان دولت و بازنشستگان را از دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده خواند و با اشاره به اینکه ۱ میلیون نفر از بازنشستگان زیر یک میلیون و نیم تومان حقوق می‌گیرند، گفت: افزایش حقوق کارکنان سال آینده ۱۲ درصد خواهد بود که برای برخی از بازنشستگان این رقم به ۲۵ درصد می‌رسد؛ به‌طوری که حداقل پرداخت بازنشستگان ۱ میلیون تومان خواهد شد و اگر این برنامه را ادامه دهیم تا پایان برنامه توسعه درباره توازن پرداخت‌ها به وضعیت مناسبی خواهیم رسید.

وی درباره شاغلان نیز گفت: بند ۱ ماده ۶۸ تنها در بعضی از شرکت‌های دولتی اجرا می‌شد که این اجازه افزایش ۵۰ درصدی حقوق را به کارمندان داده بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برخلاف رویه دولت قبل که این را به چند دستگاه محدود کرده بود به همه دستگاه‌ها تعمیم داد و منابع کافی برای آن اختصاص یافت.

بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه سواحل جنوبی

نوبخت بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه سواحل جنوبی از خوزستان تا سیستان و بلوچستان را یکی دیگر از برنامه‌های دولت در راستای توازن منطقه‌ای معرفی کرد.

احتمالا نیازی به بودجه چند دوازدهم وجود ندارد

نوبخت تاکید کرد: براساس ماده ۱۸۴ و ۱۸۶ آیین‌نامه مجلس نمایندگان فرصت کافی برای بررسی مجلس دارند و سال ۹۲ که بودجه ۱۷ آذرماه به مجلس تحویل داده شد، در تاریخ ۴ بهمن بودجه تصویب شده بود و تردید ندارم با همکاری دولت و مجلس نیازی به بودجه چند دوازدهم ندارد.

وی همچنین از افزایش بیش از دو برابری بودجه برای تحقیقات خبر داد و افزود: مقرر شده که یک درصد از تولید ناخالص داخلی برای تحقیقات در نظر گرفته شود که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت و با استقبال دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی روبرو شده است.

اجرای برجام؛ به‌زودی

نوبخت درباره اجرای برجام گفت: در روزهای آینده مردم حتما شاهد پیروزی و موفقیت این افتخار ملی خواهند بود. درباره راکتور اراک نیز در راستای توافقات کار در حال پیش رفتن است و چون در آنجا بحث‌های کارشناسی دقیق است و ساعتی کار انجام می‌شود، الان دقیق نمی توانم بگویم چه کاری صورت گرفته است، ولی به هر حال ما تعهداتی درباره اراک، فردو ونطنز داشته ایم که باید انجام دهیم تا روز اجرای برجام برسد.

سفر رییس جمهور چین به ایران؛ سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه

وی از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به ایران و سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه خبر داد و گفت: زمان این سفر‌ها به زودی مشخص می‌شود، اما اعلام پیش از موعد آن ممکن است باعث شود که مطبوعات مخالف دولت، سوژه درست کند.

خارج شدن قلب راکتور اراک مسئله داخلی خودمان است

نوبخت درباره خارج شدن قلب راکتور اراک گفت: هر کاری که صورت گرفته براساس توافق بوده و اینکه پی یا رگ‌های آن را بیرون آورده‌اند، مسائل کار‌شناسی است و مسائل داخلی خودمان است.

کسی اجازه اجتهاد شخصی ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره احتمال محدودیت روحانی، علوی، پورمحمدی و انصاری که در انتخابات خبرگان کاندیدا شده‌اند، گفت: قبل هم همین شکل مرسوم بوده و این عزیزان در وظایفشان منع قانونی خاصی ندارند و تبلیغات نیز باید در چارچوب قانون عمل شود.

وی اظهار داشت: کسی اجازه اجتهاد ندارد و تایید صلاحیت افراد براساس مراجع ۴ گانه است، چنانچه بیشتر افزادی که ثبت‌نام می‌کنند نسبت به صلاحیت خود اطمینان دارند و اگر کسی تخلفی کرده باشد معمولا نامزد انتخابات نمی‌شود.

نوبخت تاکید کرد: نقطه قوت دولت این است که در تایید صلاحیت‌ها براساس قضیه شخصی عمل نکرده است و وقتی نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها بیاید، این مسئله مشخص خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: شورای نگهبان باتوجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری در باره حق‌الناس بودن فضای انتخابات را به سوی یک انتخابات رقابتی و نه امنیتی پیش ببرد.

سخنگوی دولت در واکنش به انتقاد از هیأت‌های اجرایی انتخابات درباره تائید صلاحیت‌ها که صورت گرفته است، تاکید کرد: ‌ همواره اعلام کرده‌ایم که دولت در انتخابات قانون را اجرا می‌کند قانون برای تائید صلاحیت افراد به هیأت‌های اجرایی اجازه اجتهاد شخصی نداده است و مشخصا بر اساس اطلاعات مراجع چهارگانه عمل می‌کند. این نقطه قوت دولت به حساب می‌آید که بر اساس سلایق شخصی خود عمل نکرده است. گزارشی هم که وزیر کشور به هیأت دولت داد مبنی بر این بود که هیأت‌های اجرای فارغ از گرایش‌های سیاسی و جناحی عمل کردند و امیدوارم در فضای بی‌تنشی انتخابات آینده را برگزار کنیم.

وعده رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت ارز تحقق می‌یابد

وی در واکنش به سوالی درباره وعده‌ای که رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت ارز داده است، اظهار کرد: طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی دوستان در حال تلاش برای تنظیم قیمت ارز هستند. قیمت ارز می‌تواند شاخص‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و دولت خواهان افزایش قیمت ارز نیست؛ چرا که ما مایل نیستیم سایر شاخص‌ها تحت تاثیر این قضیه قرار بگیرند و ان شاء الله وعده رئیس کل بانک مرکزی تحقق خواهد یافت.

توضیح‌ها در مورد کارت خرید کالا

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین درباره کارت خرید کالا یادآور شد: اساسا این کارت برای یک دوره کوتاه مدت تا پایان امسال بود تا قدرت خرید مردم را افزایش دهد. درباره کالاهای بادوام و خودرو استقبال خوبی صورت گرفت درباره این کارت ۱۰ میلیونی نیز در فاز اول برای اینکه حجم زیاد نشود و زحمتی برای مردم به وجود نیاید تدریجی عمل خواهیم کرد و ابتدا افراد تا حقوق یک و نیم میلیون تومان را در نظر گرفتیم و چون این افراد ۴ برابر حقوقشان می‌توانند کارت بگیرند ۶ میلیون تومان می‌شود.

پرونده کرسنت دقیق پیگیری نشده است

سخنگوی دولت درباره بررسی پرونده کرسنت در شورای عالی امنیت ملی و برخی حاشیه‌های ایجاد شده در این زمینه تصریح کرد: این پرونده علاوه بر شورای عالی امنیت ملی در قوه قضاییه هم مطرح است و مربوط به چهارده - پانزده سال پیش است. بعضی اوقات ما برخی صحبت‌ها را فی مابین هم انجام می‌دهیم و دیگرانی هستند که از آن سوء ا ستفاده می‌کنند. شورای عالی امنیت ملی مصالح را اینگونه تشخیص داد که تا وقتی این پرونده به درستی و دقیق پیگیری نشده، ما خیلی آن را باز نکنیم تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد ممنوع‌التصویری آقای خاتمی اطلاع‌رسانی می‌کند

وی همچنین درباره پیگیری‌هایش از دبیر شورای عالی امنیت ملی در رابطه با مصوبه‌ای برای ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: ‌ من این مسئله را به آقای شمخانی گفتم و بیشتر از آن هم صحبت کرده‌ایم که اطلاع رسانی شده و خواهد شد.

توضیح درباره واردات برنج از آمریکا

نوبخت در واکنش درباره این سوال که آیا ثبت سفارش واردات ۱۸ میلیون دلار برنج از آمریکا صورت گرفته است، تصریح کرد: ‌امکان‌اش هست که ما از کشورهای همسایه برنج وارد کنیم ولی درباره آمریکا من پیگیری و اطلاع رسانی خواهم کرد.

وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا و احتمال مبادله آن‌ها

وی همچنین درباره پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا و احتمال مبادله آن‌ها با زندانیان آمریکایی در ایران عنوان کرد: ‌فعلا چیزی خاصی غیر از آن‌چیزی که بوده وجود ندارد. وظیفه وزارت خارجه صیانت از حقوق همه شهروندان است و با توجه به مصالح ملی و رعایت حقوق شهروندان ممکن است تمهیدات مختلفی اندیشیده شود.

ارتباط با مراجع در قم روال دولت است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا در دولت کارگروهی برای ارتباط با مراجع در قم تشکیل شده است، گفت: همه دستگاه‌ها ارتباطات خود را با مراجع بزرگوار دارند، ولی کارگروه ویژه‌ای نیست ما معمولا وظیفه داریم که هراز چند گاهی به مراجع عالی مقام گزارش‌های کشور را بدهیم و از آن‌ها راهنمایی می‌گیریم. سفر‌ها به قم کار مستندی است که دولت انجام می‌دهد و مشکل خاصی هم نیست که بخواهیم در قم آن را حل کنیم.

اراده‌های سیاسی برای پایین‌تر بردن قیمت نفت وجود دارد

سخنگوی دولت همچنین به احتمال کاهش قیمت نفت و درنظر گرفته شدن این قضیه در بودجه اشاره کرد و افزود: اراده‌های سیاسی وجود دارد که برای در مضیقه قرار دادن ملت ایران قیمت نفت را پایین‌تر ببریم، اما ما غیر از پیش‌بینی‌های همیشه می‌توانیم بودجه را بر اساس تخصیص‌های سه ماهه انجام دهیم ودر آغاز هر سال برآورد کنیم. ما عملا با یک بودجه ریزی منعطف پیش می‌رویم پس نباید نگران باشیم اگر قیمت نفت تحقق پیدا نکرد بر اساس اعداد جدید پیش برویم.

عربستان زیان حاشیه‌سازی‌هایش را خواهد دید

نوبخت همچنین در واکنش به اظهارات برخی مقام‌های عربستانی تاکید کرد: ‌ما سیاست تنش‌زدایی را از مدت‌ها قبل به عنوان تعامل سازنده در دستور کار قرار دادیم. حالا ممکن است عربستان کاری را شروع کند و پروژه‌ای در ذهنش باشد که بخواهد آن را اجرا کند. آنها می‌توانند هرچه بخواهند بگویند اما سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران روابط مطلوب و برادرانه با همسایه‌هاست حالا عربستان می‌تواند حاشیه‌سازی کند و زیانش را هم می‌بیند

کد خبر : ۳۳۷۴۶۹