خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای همکاری خلیج فارس نمی‌تواند سیاست واحدی علیه ایران اتخاذ کند

یک تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: اختلاف‌نظر شدیدی نسبت به ایران در شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد و همین موجب شده تا اعضای شورای همکاری رویه و سیاست واحدی نسبت به ایران نداشته باشند.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس با درخواست عربستان درباره ایران گفت: شورای همکاری خلیج فارس که از سال 1981 میلادی به پیشنهاد عربستان و برای هماهنگی میان شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس تشکیل شد، در 34 سال گذشته نقشی غیردوستانه نسبت به بحران‌های منطقه‌ای و کشورهای منطقه و به ویژه ایران داشته است.

وی ادامه داد: این مجمع منطقه‌ای در طول هشت سال دفاع منطقه‌ای، 180 میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار رژیم صدام قرار داد که این مسئله به طولانی شدن جنگ منجر شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شکاف‌ها و اختلافات درونی شورای همکاری خیلج فارس اظهار داشت: شورای همکاری خلیج فارس در درون خود در رابطه با مسائل منطقه‌ای و ایران از اختلاف‌نظرهای شدیدی رنج می‌برد و می‌توان گفت که عمان و قطر و تا حدودی کویت سیاست‌های متفاوتی را نسبت به عربستان و بحرین در رابطه با ایران دارند.

هانی‌زاده افزود: پس از جنگ تحمیلی نیز برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس تلاش بسیاری برای نزدیکی با ایران داشتند که عربستان مانع از آن شد.

وی با بیان اینکه قدرت عربستان در شورای همکاری خلیج فارس کاهش یافته است، یادآور شد: عربستان در طول سال‌های گذشته دست بالایی در سازماندهی سیاست‌های خود در رابطه با مسائل منطقه‌ای در این شورا داشت ولی هیچ‌گاه این شورا موفق نشد تا سیاست واحدی را در رابطه با ایران اتخاذ کند و امروزه نیز از جایگاه سابقش در این شورا افول کرده است.

این استاد دانشگاه با یادآوری اقدام اخیر عربستان در قطع‌ رابطه دیپلماتیک با ایران تصریح کرد: در هفته‌ گذشته شاهد یک فشار عظیمی از سوی عربستان به کشورهای عربی در رابطه با موضوع ایران بودیم اما مشاهده کردیم که هر یک از این کشورها پاسخی متفاوت نسبت به این مسئله داده‌اند به گونه‌ای که کشوری کوچکی مانند بحرین رابطه خود را با ایران قطع کرد، امارات رابطه خود را کاهش داد، قطر و کویت سفرای خود را فراخواندند ولی عمان به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله به نمایندگی‌های عربستان در ایران بسنده کرد.

هانی‌زاده اضافه کرد: پاسخ متفاوت کشورهای عربی نسبت به فشارهای ریاض نشان می‌دهد با آنکه عربستان بزرگترین قدرت شورای همکاری خلیج فارس است که تلاش می‌کند تا سیاست خود را به سایر اعضای آن دیکته کند ولی اختلاف‌نظر شدیدی نسبت به ایران در شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد و همین موجب شده تا اعضای شورای همکاری رویه و سیاست واحدی را نسبت به ایران نداشته باشند.

وی با یادآوری گسترده‌تر شدن شکاف‌ها در میان اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس خاطر نشان کرد: مسائلی مانند سوریه و یمن شکاف‌های درونی این شورا را افزایش داده بود و به نظر می‌رسد مسئله ایران و فشارهای ریاض به اختلافات درونی شورای همکاری خلیج فارس دامن بزند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه جایگاه شورای همکاری خلیج فارس هم‌اکنون به شکل قابل توجهی تنزل یافته است، ابراز داشت: به نظر می‌آید که شورای همکاری خیلج‌فارس در نشست امروز خود درباره ایران تنها به صدور یک بیانیه و موضع غیردوستانه بسنده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سیاست‌های شورای همکای خلیج‌فارس درباره ایران کوتاه‌مدت و مقطعی خواهد بود، عنوان کرد: سیاست‌های شورای همکاری خلیج فارس تابعی از شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی است و با اجرای برجام و گسترش روابط ایران با دنیا کشورهای عربی به سمت عادی‌سازی و گسترش روابط با ایران اقدام خواهند کرد.

کد خبر : ۳۳۶۵۲۱