خبرگزاری کار ایران

«ایران یازده» منتشر می‌شود؛

صدای تهرانِ مدرن در موسیقیِ رامین بهنا

آلبوم «ایران یازده» اثر تازه رامین بهنا و گروهش؛ پس از دوسال تلاش برای ساخت؛ به زودی منتشر می‌شود.

رامین بهنا (آهنگساز) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اعلام خبر انتشار آلبوم جدیدش؛ گفت: آلبوم «ایران یازده» درباره تهران است. این اثر؛ بی‌کلام و کاملا الکترو آکوستیک است. ایده من درباره صدای تهران بود که توانستم در این اثر کاملا شخصی به این شهر مدرن بپردازم.

او ادامه داد: نزدیک به دوسال است که روی این آلبوم کار می‌کنم و فکر می‌کنم این اثر با سبک‌ کارهای گذشته‌ام فرق می‌کند. ما در آلبوم 5 نوازنده بودیم اما برای اجرای این آلبوم با 6 نوازنده روی صحنه می‌رویم. «ایران یازده» نه قطعه دارد.

بهنا در پایان بیان کرد: تمامی کارهای مجوز این اثر انجام شده و به زودی منتشر خواهد شد. این اثر از فضای موسیقی راک دور نیست ولی همانطور که گفتم نسبت به کارهای پیشین بسیار متفاوت است. کسرا ابراهیم زاده (درامز)، بهرنگ بقایی (کیبورد)، حامد حمیدزاده (گیتار بیس)، سیاوش امامی (گیتار) و آرش عمرانی (کیبورد) با همراهی من در آلبوم «ایران یازده» نقش داشتند.

بهنا به عنوان یکی از پیشگامان موسیقی تلفیقی در ایران شناخته می‌شود. وی در سال ۱۳۷۵ گروه آویژه را با همکاری پدرام درخشانی تأسیس کرد که کنسرت‌های این گروه اولین تجربه موسیقی تلفیقی در ایران به‌شمار می‌آمد.

رامین بهنا تاکنون آهنگسازی بیش از ۴۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را برعهده داشته که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به موسیقی متن فیلم‌های نسل سوخته و کمکم کن از آثار رسول ملاقلی‌پور، «داستان‌های تعبید» ساخته «فریدون حسن‌پور»، «سرزمین پدری» به کارگردانی «شهرام شاه‌حسینی» و مجموعه‌های تلویزیونی «دوران سرکشی» و «قصه رودخانه» از ساخته‌های کمال تبریزی، «آهوی ماه نهم» به کارگردانی «مسعود نوابی» و «داستان‌های هنر» اثر «مجتبی میرتهماسب» اشاره کرد.

گزیده‌ای از ا ین آثار در قالب آلبومی با عنوان «دیدگاه» در تابستان ۱۳۸۵ توسط انتشارات آوای خورشید به بازار موسیقی عرضه شده است.

پیش از این نیز آلبوم‌هایی از آثار رامین بهنا به همراه گروه‌های «آویژه» و«رازشب» منتشر شده بود که از بین آنها می‌توان به آلبوم‌های «زی‌بازی»، «دارقالی» و «من و دوست‌غولم» اشاره کرد.

رامین بهنا در پاییز ۱۳۸۵ گروه بهنا را با هدف ارایه موسیقی تلفیقی با هویت ایرانی تشکیل داد. اولین کنسرت گروه بهنا، دی ماه سال ۱۳۸۵ در فرهنگسرای هنر (ارسباران) برگزار شد.

کد خبر : ۳۳۶۴۷۴