خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل تعاونی ۱۵ مشهد:

اتوبوس‌های اسکانیا بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند

مدیرعامل شرکت تعاونی شماره 15 (تی‌بی‌تی) مشهد گفت: استهلاک کم اتوبوس‌های اسکانیا، استفاده از آن را به نسبت دیگر برندها مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی شماره 15 (تی‌بی‌تی) مشهد گفت: استهلاک کم اتوبوس‌های اسکانیا، استفاده از آن را به نسبت دیگر برندها مقرون‌به‌صرفه می‌کند.

محمد رهنما در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به دستکاری‌های خودسرانه در اتوبوس‌ها افزود: برخی مالکان برای قاچاق گازوئیل یا جاسازی برخی مواد تمام سیستم‌های اتوبوس را تغییر می‌دهند و زمینه خسارات جبران‌ناپذیری را فراهم می‌کنند. همه ما به دنبال کسب درآمد و گذران زندگی هستیم اما گذران زندگی ما نباید زندگی دیگران را به مخاطره بیندازد.

متن کامل گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تعاونی شماره 15 (تی‌بی‌تی) مشهد در ذیل آمده است:

 

خودتان را معرفی کنید.

من محمد رهنما هستم، فوق لیسانس مدیریت بازرگانی، اهل شهر مقدس مشهد. بیش از 25 سال است با اتوبوس و جاده سر و کار دارم. بنده در حال حاضر غیر از مالکیت چند دستگاه اتوبوس اسکانیا، مدیرعامل شرکت تعاونی شماره 15 (تی‌بی‌تی) مشهد هم هستم.

 

از چه زمانی تصمیم گرفتید از برند اسکانیا برای مجموعه خود استفاده کنید؟

ما از همان آغاز به کار مجموعه عقاب افشان مشتری محصولات این خودروساز بزرگ بوده‌ایم و همچنان به این برند وفاداریم به شکلی که در حال حاضر در شرکت مسافربری خود از 13 اتوبوس اسکانیا استفاده می‌کنیم. امیدوارم در آینده شرایط به شکلی پیش برود که بتوانیم تعداد اتوبوس‌های اسکانیای خود را افزایش دهیم.

 

با توجه به اینکه برندهای معتبر بسیاری در سیستم حمل و نقل ما فعالند، چرا این قدر به اسکانیا علاقه‌مندید؟

برای بنده به عنوان یک اسکانیادار عوامل زیادی در خریداری یک اتوبوس مهم است، اما شاید مهم‌ترین ویژگی برای من و بسیاری از همکارانم، استهلاک کم اسکانیاست که استفاده از آن را به نسبت دیگر برندها مقرون‌به‌صرفه می‌کند. غیر از این ویژگی مهم، شرایط بسیار مناسب خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات اسکانیا مطرح است. البته کیفیت و استقبال مردم از این برند را هم باید به این عوامل اضافه کرد.

 

از کدام مدل اتوبوس‌های اسکانیا بیشتر استفاده می‌کنید؟

واقعیت قضیه این است که ما از همه مدل‌های اسکانیا بهره می‌بریم و از هیچ کدام نارضایتی نداشته‌ایم. هم اتوبوس‌های جدید اسکانیا که مارال نام دارد و هم اتوبوس‌های کلاسیک این برند که البته دیگر تولید نمی‌شود خیلی توجه من را به عنوان یک خریدار جلب کرده‌اند. این اتوبوس‌ها واقعاً مقرون‌به‌صرفه‌اند.

 

به موضوع خدمات پس از فروش این اتوبوس‌ها اشاره کردید. چه ویژگی بیش از همه توجه شما را به خود جلب کرده است؟

به هر حال شما می‌‌دانید که در دنیای خودروسازی امروز، خدمات پس از فروش یکی از ویژگی‌های مهم به شمار می‌رود. در همین حال معمولاً یک خریدار خودرو برای خرید یک برند خاص موارد بسیاری از جمله خدمات پس از فروش را در نظر می‌گیرد. به جرأت عرض می‌کنم که نظام شرکت عقاب افشان در بحث خدمات پس از فروش کاملاً حرفه‌ای است. این موضوع را تنها من نمی‌گویم. از گذشته تا به حال من حتی یک بار هم نشده به خاطر نقص فنی در جاده بمانم. همیشه با یک تماس تلفنی، قطعات تأمین می‌شوند و نمایندگی‌ها خود را موظف می‌دانند در هر زمانی مشکل اتوبوس‌ها را حل کنند. من و خانواده‌ام با برندهای مختلفی از اتوبوس‌ها کار کرده‌ایم اما بارها برای تأمین یک قطعه ساعت‌ها و حتی روزها معطل مانده‌ایم.

 

این نظر شماست. اما موضوع مهم رفاه و رضایت مسافران عزیز اتوبوس‌های اسکانیاست. آنها چگونه از این اتوبوس‌ها استقبال می‌کنند؟

همانطور که قبلاً هم گفتم، من خودم مدیر شرکت مسافربری شماره 15 یا همان تی‌بی‌تی هستم و مستقیماً با مسافران و فروش بلیت در ارتباطم. اینجا در مشهد همه می‌دانند که تمامی اتوبوس‌های این تعاونی اسکانیا هستند و فقط کافی است به هر دلیلی اتوبوسی غیر از اسکانیا در جایگاه حمل مسافر ما قرار بگیرد، آن وقت است که باید واکنش مردم را ببینید. من هیچ نیازی به تعریف از اسکانیا ندارم و کاش خودتان از مردم به طور مستقیم سؤال کنید که چقدر از اسکانیا رضایت دارند. شاید چند وقت پیش به خاطر برخی رفتارهای نادرست و دستکاری‌های خودسرانه برخی مالکان لطماتی به برند اتوبوس‌های اسکانیا وارد شد اما مردم واقعاً این اتوبوس‌ها و راحتی‌شان را دوست دارند.

 

یکی از موضوعات مهم در زمینه اتوبوس‌داری نگهداری و بهره‌برداری درست از آن است. شما به عنوان یک مالک چقدر به این موضوع توجه دارید؟

به موضوع واقعاً مهمی اشاره کردید. همه ما باید فرهنگ بهره‌برداری درست از وسیله مورد استفاده خود را داشته باشیم. من فکر می‌کنم اگر یک راننده خوب پشت فرمان اتوبوس اسکانیا بنشیند این خودرو بسیار بادوام خواهد بود. باور کنید در این صورت شما تا چند سال تنها باید هزینه تعویض روغن، لاستیک و لنت را پرداخت کنید. ما در شرکت خودمان همیشه بر انتخاب راننده خوب و باتجربه تأکید داریم و انصافاً هیچ مشکلی هم نداشته‌ایم.

 

موضوع دیگر، استفاده از نمایندگی‌های مجاز برای تعمیر و سرویس‌های دوره‌ای است. چه توصیه‌ای به همکاران خود در این زمینه دارید؟

من شخصاً تعویض روغن و تمام تعمیرات و سرویس‌های مورد نیاز را در نمایندگی‌های مجاز انجام می‌دهم و توصیه می‌کنم که دیگران هم همین کار را بکنند، چون در غیر این صورت خودشان متضرر می‌شوند. من بارها دیده‌ام همکارانم به خاطر استفاده از یک روغن نامطلوب در موتور اتوبوس‌هایشان متحمل زیان‌های سنگینی شده‌اند. وقتی شما یک قطعه را از نمایندگی مجاز خریداری کنید قطعاً اگر مشکلی هم پیش بیاید همان نمایندگی جوابگو خواهد بود، اما تعمیرگاه‌های بین‌راهی و تعمیرکاران متفرقه هیچ تضمینی به شما نمی‌دهند. ضمن اینکه تعمیرگاه‌های متفرقه آگاهی چندانی از شرایط فنی اسکانیا ندارند.

 

در مورد دستکاری‌های خودسرانه اتوبوس‌ها که برخی مالکان یا رانندگان به دلیل منافع شخصی خود انجام می‌دهند و به این ترتیب هم با جان و مال مردم بازی می‌کنند و هم به کیفیت و سلامت یک برند لطمه می‌زنند چه نظری دارید؟

متأسفانه این مورد، مشکل بزرگی است که نهادهای نظارتی باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند. من خودم نمونه‌های بسیاری را دیده‌ام که برخی مالکان برای قاچاق گازوئیل یا جاسازی برخی مواد تمام سیستم‌های اتوبوس را تغییر می‌دهند و زمینه خسارات جبران‌ناپذیری را فراهم می‌کنند. همه ما به دنبال کسب درآمد و گذران زندگی هستیم اما گذران زندگی ما نباید زندگی دیگران را به مخاطره بیندازد.

انتهای پیام

اسکانیا

محمد رهنما - مدیرعامل شرکت تعاونی شماره 15 (تی‌بی‌تی) مشهد

کد خبر : ۳۳۶۴۴۲