خبرگزاری کار ایران

اولین کنفرانس پایداری جنگل و صنعت برگزار می شود

رابطه جنگل و صنعت از آن نظر دارای اهمیت است که صنعت ،محصولات جنگل را به کالاهای با ارزش افزوده بیشتر تبدیل و در ارتقاء وضعیت اقتصادی و سطح رفاه جامعه تاثیر بسزایی ایفا می نماید ضمن اینکه منابع مالی لازم برای حفظ ، احیاء و توسعه جنگل را فراهم می کند.

به گزارش ایلنا، « علی محمد اسفندیاری » در نشست خبری اولین کنفرانس پایداری جنگل و طبیعت گفت:  دراین کنفرانس که باهمکاری سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور ، دانشگاهها ، موسسات تحقیقاتی، مجریان طرح های جنگل داری،  انجمن ها و تشکل های صنعتی ، در تهران برگزار می گردد با شعار  "تجربه جهانی- راهبرد ملی " به دنبال بهره مندی از تجارب دیگر کشورها بمنظور رسیدن به این هدف خواهیم بود.

وی ،‌دستیابی به راه حل های مدیریت پایدار جنگل ،‌ رونق و پویایی جنگل و صنعت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و فراهم شدن اشتغال بیشتر در جنگل و صنعت با بهره گیری از  نقطه نظرهای متخصصین داخلی و خارجی را از اهداف این کنفرانس یک روزه برشمرد  که تلاش می شود به آن پرداخته شود.

اسفندیاری یادآور شد: به منظور برگزاری اثر بخش این این رویداد مهم علمی- صنعتی   جلسات متعدد هماهنگی  با حضور دانشگاهیان و متخصصان جنگل و صنعت کشور و همچنین انجمن های تخصصی  برگزار  و موضوع از جنبه های مختلف مورد  بحث و تبادل نظر قرار گرفته است .

وی افزود: این کنفرانس یک روزه که در محل مرکز مطالعات بهره وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی برگزار می شود با 7 سخنرانی و برگزاری 2 میز گرد تخصصی همراه  خواهد بود.

 دبیر اجرایی اولین کنفرانس پایداری جنگل و صنعت گفت: هماهنگی و برنامه ریزی های اصولی مابین بخش صنعت و جنگل و استفاده بهینه از منابع جنگلی امری ضروری است چرا که وابستگی این دو به هم آنچنان است که در صورت عدم توجه به هر کدام ، مشکلات و معضلات جدی ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: صنایع سلولزی و جنگل در یک همزیستی منطقی باعث تاثیر مثبت متقابل و رشد و احیاء روز افزون یکدیگر خواهند شد و هیچ جنگلی حفظ، توسعه و احیاء نمی شود مگر صنعت را در کنار خود داشته باشد .

اسفندیاری در ادامه با اشاره به اینکه جنگل داری در دنیا از سابقه چند قرنی برخوردار است و کشورهای زیادی  از جمله کشورهای پیشرفته از جنگل های خود  بهره برداری اصولی می کنند تصریح کرد: پس از انقلاب سلسله کنفرانس ها و اجلاس های ملی و بین المللی تحت عنوان جنگل و صنعت با مشارکت پر شور متخصصین  جنگل و صنعت  برگزار شده  و موضوعات مختلف  در این حوزه مورد بحث قرار  گرفته است که آخرین آن تحت عنوان دومین اجلاس  بین المللی جنگل و صنعت در سال 1380 برگزار گردید .

وی افزود:  رابطه جنگل و صنعت از آن نظر دارای اهمیت است که صنعت ،محصولات جنگل را به کالاهای با ارزش افزوده  بیشتر تبدیل و در ارتقاء وضعیت اقتصادی و  سطح رفاه جامعه  تاثیر بسزایی ایفا می نماید ضمن اینکه منابع مالی لازم برای حفظ ، احیاء و توسعه جنگل را فراهم می کند.

 به گفته  اسفندیاری ؛ در حاضر وسعت جنگل های شمال کشور 9/1 میلیون هکتار است که از این میان 55 درصد دارای طرح  و مجریان جنگل داری است .مجریان طرح های جنگل داری  وظیفه حفظ ، احیاء و توسعه  جنگل ها را عهده دار هستند و منابع مالی این کار را از بهره برداری مجاز تحت نظارت  دقیق  و بعضاً سخت گیرانه سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور  تامین می نمایند.

وی اضافه کرد:‌45 درصد باقیمانده جنگلهای کشور فاقد  مجریان طرح جنگل داری است و در حقیقت  بیشترین مشکلات جنگل ها از  قبیل تغییر کاربری آن و تبدیل مناطق جنگلی به اراضی زارعی و مسکونی ، وجود دام  و سایر موارد مربوط به این بخش است.

دبیر اجرایی این کنفرانس تاکید کرد: امروزه در بسیاری از کشورها، صنعت بطور مستمر مواد اولیه خود را از جنگل دریافت می کند و اصل حاکم بر این رابطه "پایداری جنگل و صنعت " است ، در اجرای این اصل و بهره برداری پایدار و علمی از منابع جنگلی ،  صنایع سلولزی  باعث رشد ، احیاء و توسعه جنگل  شده و  حفظ آن برای  نسل های آینده می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مهمترین مسائل مربوط به احیاء  جنگل های کشور را توقف عوامل تخریب یاد شده ، احیاء جنگل های مخروبه و توسعه جنگل های کشور و افزایش توان رویشی آن و نهایتاً توسعه طرحهای جنگلداری دانست.

اسفندیاری ادامه داد:‌ جنگل ها در زمره  منابع طبیعی تجدید پذیر طبقه بندی می شوند  به همین  دلیل جنگل بستر حیات و توسعه پایدار تلقی می گردد  و  نقش آن در پویایی و تداوم فعالیت های تولیدی واحدهای صنایع چوب و کاغذ کشور حائز اهمیت است.

کد خبر : ۳۳۴۹۸۱