خبرگزاری کار ایران

حاضران و غایبان یک لیست انتخاباتی؛

لیست اولیه جامعه مدرسین برای انتخابات خبرگان

لیستی که از آن به نام لیست مجلس خبرگان جامعه مدرسین یاد می‌شد ٬ در حالی منتشر شد که نام چهره‌های مشهور اصولگرا میان نامزدهای معرفی شده قرار نداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ با نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات گمانه‌های زیادی درباره لیست‌های اصلی در انتخابات مطرح می‌شود؛ لیست‌هایی که برخی بی اعتبارند و برای اعتباربخشی به برخی افراد ساخته می‌شوند و برخی دیگر از سوی منابع آگاه منتشر می‌شود٬ یکی از این لیست‌ها٬ لیستی بود که توسط یکی از روزنامه‌نگاران شناخته شده منتشر شد که ارتباط نزدیکی با نهادهای حوزوی دارد و اخبار دست اولی از فعالیت علمای قم منتشر می‌کند.

در لیستی که توسط فرید مدرسی منتشر شده است٬ آقایان احمد جنتی، محمدتقی مصباح یزدی، قربانعلی دری نجف آبادی، محمدعلی تسخیری، ابراهیم امینی نجف آبادی،  محمدباقر باقری کنی،  محمد امامی کاشانی، محمد محمدی ری شهری، سید محمد غروی، حسن روحانی، محمدعلی موحدی کرمانی، ابوالفضل میر محمدی، سید محمدرضا مدرسی یزدی، علیرضا اعرافی و علی مومن حضور دارند.

چهره‌های اعتدالی
با اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک تشکل اصولگرا به شمار می‌رود، چهره‌های اعتدالی در این لیست حضور موثری دارند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران مشهورترین چهره‌ای است که در لیست جامعه مدرسین قرار گرفته است. ابراهیم امینی نیز یکی از استادان بزرگ حوزه علمیه است که اصولگرایان تندرو نیز او را از هجمه‌های خود بی‌نصیب نگذاشته‌اند. او در دوره قبلی به خاطر بعضی مسائل از عرصه عمومی سیاست کنار رفته بود.

امامی کاشانی امام جمعه آرام تهران نیز دیگر چهره‌ای است که چهره‌ای معتدل در نمازهای جمعه از خود نشان داده است.

علیرضا اعرافی امام جمعه قم نیز از چهره‌های معتدلی به شمار می‌رود که این روز‌ها در جامعه المصطفی مشغول تربیت طلاب غیرایرانی است که شیخ زکزاکی از شخصیت‌های مشهور درآمده از این مرکز است.

به جز این چهار نفر، محمد غروی عضو ارشد جامعه مدرسین نیز مشهورترین روحانی اعتدال‌گرا در این تشکل به شمار می‌رود و محمدعلی تسخیری نیز تا کنون چهره‌ای اعتدالی از خود به نمایش گذاشته است. این شش نفر افراد مشترک لیست اعتدال‌گرایان و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهند بود.

معتدلان غایب
بدون شک غیبت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام حسن خمینی در این لیست ناگفته‌های زیادی را در دل خود مستتر کرده است. پیش از این مرتب شایعاتی از حضور یا عدم حضور این افراد در لیست جامعه مدرسین شنیده می‌شد و این صحبت‌ها تا شب انتخابات ادامه خواهد داشت. این دو نفر احتمالا در کنار حسن روحانی بر صدر لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرند. از طرفی بعید نیست انتشار لیست پانزده نفره از این جهت باشد که در روزهای آخر نفر پانزدهم از میان این دو خبره اعتدال‌گرا انتخاب شود.

از طرفی جای محمود علوی وزیر اطلاعات دولت نیز در این لیست خالی است. محمود علوی سال‌ها رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بوده و با بسیاری از روحانیون اصولگرا رابطه نزدیکی دارد.

اصولگرایان غایب
لیست بعدی در حالی به فاصله چند ساعت منتشر شد که در یکی از آنها نامی از آیت‌الله یزدی دیده نمی‌شد. یزدی سال‌هاست ریاست تشکیلاتی را بر عهده دارد که تاسیس آن به تلاش‌های آیت‌الله منتظری باز می‌گردد. البته مدرسی توضیح داده که حضور همزمان سه فقیه شورای نگهبان از یک حوزه انتخابیه امکان‌پذیر نیست و شاید مدرسی یزدی از حوزه البرز نامزد خبرگان شود٬ اما پیش از این شایعاتی مطرح شده بود که آیت‌الله یزدی از حوزه‌ای به جز تهران نامزد خبرگان شود.

در واقع این روحانی اصفهانی در تهران رقیبان قدرتمندی در میان اصلاح‌طلبان (هاشمی- خمینی- روحانی) و اصولگرایان (مصباح یزدی-جنتی-امامی کاشانی) دارد و ترجیح می‌دهد با رای بالا و اول شدن برای ریاست خبرگان خود را نامزد کند.

سیدرضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و مرتضی آقاتهرانی عضو ارشد جبهه پایداری از جمله غایبان مشهور این لیست هستند. تقوی و آقاتهرانی در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای انتشار لیست مشترک اصولگرایان انجام داده بودند و به نظر می‌رسد حالا اسم خود این افراد از تاثیرگذارترین لیست اصولگرا کنار گذاشته شده باشد. هر چند پیش از این شایعاتی مبنی بر دوپاره شدن جامعتین بر سر حمایت و عدم حمایت از هاشمی رفسنجانی منتشر شده بود.

کد خبر : ۳۳۴۹۰۰