خبرگزاری کار ایران

پیگیری طرح «نظام جامع تئاتر» در ماه‌های پایانی مجلس؛

ایرج راد: جلسه‌ برای آشنایی بیشتر برگزار شد

دو عضو هیات مدیره خانه تئاتر و رئیس کانون کارگردانان این تشکل در نشستی با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج راد در پاسخ به این پرسش که نشست با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در چه رابطه‌ای بوده و چه مباحثی مطرح شده است، توضیح داد: این دیدار یک جلسه اولیه‌ای برای شناخت بیشتر دو طرف از یکدیگر بود و در حال حاضر به نتیجه خاصی نرسیده است. به هرحال در اواخر کار مجلس به سر می‌بریم و ما می‌خواستیم آشنایی بیشتری با دوستان پیدا کنیم تا بدانیم کارها و برنامه‌های آینده را چطور دنبال کنیم.

او افزود: آشنایی با فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس، جایگاه تئاتر نزد نمایندگان مردم در خانه ملت و ظرفیت‌هایی که بواسطه هنرهای نمایشی فعال می‌شود از جمله مسائل مدنظر بود که در این جلسه پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

راد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا این جلسه زودتر و یا با کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار نشده است، اظهار کرد: با این کمیسیون در گذشته نیز جلسه‌هایی برگزار شده ولی در این گام می‌خواستیم بدانیم نظر اعضای کمیسیون اجتماعی درباره مسائل مرتبط با هنر نمایش در چه شرایطی قرار دارد و زمانی که نتایج ملموس‌تری بدست بیاید قطعا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

ایرج راد، بهزاد فراهانی و شکرخداگودرزی هفته گذشته در دیدار با رئیس کمیسیون اجتماعی طرح تشکیل «نظام جامع تئاتر » را پیگیری کردند.

براساس گزارش خانه ملت - وابسته به مجلس شورای اسلامی - عبدالرضا عزیزی درباره این دیدار گفت: بزرگان تئاتر ایران در هفته جاری میهمان کمیسیون اجتماعی مجلس بودند و در مورد مشکلات و بی‌توجهی‌هایی که به هنر تئاتر می‌شود صحبت کرده و گلایه‌های خود را مطرح کردند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: این افراد به عنوان بزرگان و نمایندگان خانه تئاتر خواهان تشکیل یک نظام تئاتری مانند نظام پزشکی به صورت مستقل بودند؛ چراکه معتقدند تئاتر را تنها از این طریق می‌توان تقویت کرد.   

وی ادامه داد: طبق قوانین سازمان نظام پزشکی، با رای گیری رئیس سازمان در هریک از شهرستان‌ها، سپس استان‌ها و به همین ترتیب رئوس تشکل در کل کشور مشخص می‌شوند که این نظام مجمع عمومی و شورای عالی دارد و تئاتری‌ها نیز می‌توانند همین گونه انجمن تئاتر شهرستان، استان و کشور و مجمع عمومی و شورای عالی تئاتر داشته باشند؛ همچنین رئیس انجمن تئاتر ایران با رای اعضاء انتخاب و حکم آن از سوی وزیر ارشاد داده شود تا با به دست آوردن استقلال مشکلات تئاتر را به مرور حل کنند. 

عزیزی با بیان اینکه اگر در دوره بعدی مجلس حضور داشته باشد حتما از تئاتر حمایت می‌کند، اظهار کرد: در همین مجلس هم می‌توان در فصل بودجه نویسی، حمایت‌ها را آغاز کرد و تشکیل یک نظام جامع برای تئاتر کشور مانند نظام پزشکی در قالب یک طرح به مجلس آورد و اساسنامه آن را تایید کرد تا تئاتری‌ها بتوانند انتخابات انجام داده و یک تشکل مستقل تبدیل شوند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: با تشکیل یک تشکل مستقل می‌توان تئاتر را در کشور تقویت کرد؛ در حالی که هنرمندان و جوانان بسیاری هر ساله در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند و منتظر تحولی در این عرصه هستند تا بتوانند در رابطه با رشته تحصیلی خود فعالیت کنند.

کد خبر : ۳۳۴۸۸۲