خبرگزاری کار ایران

فیلیپ لو‌تر:

عربستان از نقاب مبارزه با تروریسم برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کند

سازمان عفو بین الملل، روز شنبه - دیروز - اعلام کرد: اعدام روحانی برجسته شیعه توسط عربستان سعودی نشان می‌دهد که دولت این کشور، از اعدام برای حل و فصل اختلافات سیاسی استفاده می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «نمر باقر النمر»، یکی از فعالان اعتراضات متاثر از بهارعربی در سال ۲۰۱۱، در شرق کشور عربستان بود که دیروز به همراه ۴۷ نفر دیگر اعدام شد در محکمه‌ای که به خاطر ناعادلانه و غیرمنصفانه بودن، توسط گروه‌های حقوق بشری مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است.

آنچه مقامات عربستان سعودی تاکنون اظهار کرده‌اند حاکی از آن است که دولت عربستان سعودی از این اعدام‌ها برای حفظ امنیت خود استفاده کرده است.

 «فیلیپ لو‌تر»، دبیرکل سازمان عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: «اعدام شیخ نمر باقر النمر نشان می‌دهد که عربستان سعودی از اعدام برای حل و فصل مشکلات سیاسی خود استفاده می‌کند.»

وی همچنین افزود: پادشاهی عربستان سعودی برای سرکوب مخالفت‌های بعد از حکم اعدام شیخ نمر و فعالان شیعه و سنی که به دخالت در حملات القاعده متهم شده بودند، از «نقاب مبارزه با تروریسم» استفاده کرده است.

لو‌تر گفت: محاکمات این چنینی از جمله محاکمه شیخ نمر النمر از یک سو سیاسی بوده و از سوی دیگر ناعادلانه و غیرمنصفانه هستند چراکه استانداردهای بین المللی محاکمات عادلانه را به استهزا گرفته‌اند.

لو‌تر همچنین افزود: «آنچه در جریان است تلاش برای خاموش کردن انتقادات نسبت به عربستان سعودی، مخصوصا در میان اجتماع فعالان شیعه است.»

کد خبر : ۳۳۴۸۵۳