خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

استفاده از کودهای بیولوژیک و تأمین سلامت غذایی

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۸۱۶

استفاده از کودهای زیستی و بیولوژیک چندسالی است که در کشور ما رونق پیدا کرده است و کشاورزان با کسب آگاهی از فواید این کود آن را جایگزین کودهای مضر می نمایند.

استفاده از کودهای زیستی و بیولوژیک چندسالی است که در کشور ما رونق پیدا کرده است و کشاورزان با کسب آگاهی از فواید این کود آن را جایگزین کودهای مضر می نمایند.

دلاور حیدرپور، مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی مازندران در همین راستا به استفاده از کودهای بیولوژیک در کشاورزی صنعتی اشاره کرد و گفت: این کودها از نوآوری های صنعت کشاورزی محسوب می شود .

وی ادامه داد: استفاده از این کود، هیچ گونه عوارض جانبی برای انسان،دام و محصول ایجاد نمی کند و  گزینه مناسبی برای جایگزینی با سایر کودهاست.

حیدرپور با بیان اینکه صنعت کشاورزی در استان مازندران به سمت مکانیزاسیون پیش می رود اظهار داشت: صنعت کشاورزی در مازندران در مقایسه با سایر استانهای کشور از رتبه قابل قبولی بهرمند است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی در پایان گفت: مکانیزاسیون باعث افزایش تولید و کاهش هزینه می شود.

مدیریت جهاد کشاورزی قائم شهر با بیان اینکه مصرفم کودهای بیولوژیک و زیستی را همسو با شعار سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر تامین امنیت غذایی سالم دانست و افزود: این کودها هیچ گونه ضرری برای بافت باغی و زراعی ندارند.

فرزین فرهادی ادامه داد: متاسفانه نداشتن آگاهی جهت مصرف کودهای مناسب برای محصولات زراعی، موجب صدمات جبران ناپذیری به بافت گیاهی، سفره آبهای زیرزمینی می شود و گاها مسمومیت دامها را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برای آشنایی و بالابردن آگاهی کشاورزان و باغداران کلاسهای ترویجی و آموزشی هدفداربا حضور مهندسین و مربیان زبده تشکیل می شود تصریح کرد: نفرات شرکت کننده در این کلاسها با نحوه صحیح مراحل کاشت،داشت و برداشت آشنا می شوند.

سید سجاد افتخاری،مسئول فنی کودهای بیولوژیک شرکت طبیعت گرا، جوانی است با انگیزه که تولید کودهای بیولوژیک روی آورده و سعی دارد استفاده از آن را به عنوان نهاده ای کم خطر و یا حتی بی ضرر به کشاورزان و باغداران ترویج دهد.

وی در مورد کود بیولوژیک گفت: در این کود، یکسری از باکتری های مفید خاک را جدا کرده و با حجم بالا دوباره به خاک اضافه می کنیم و اینکار موجب می شود مواد مورد نیاز برای رشد و نمو گیاه بطور مناسب در اختیارش قرار گیرد.

افتخاری با بیان اینکه استفاده از این کود هیچ ضرری برای انسان و دام ندارد اظهار داشت:تمام سعی دولت بر این است که کودهای بیولوژیک را جایگزین کودهای شیمیایی نماید و سموم کشاورزی که به عنوان کلونی سرطان باب شده را با کود بیولوژیک تعویض کند.

این مهندس جوان اضافه کرد: استفاده از کودهای بیولوژیک محیطی قابل جذب برای گیاهان بوجود می آورند علاوه بر رشد گیاه موجب افزایش محصول و شادابی آن می شوند.

وی با بیان اینکه برخی از کشاورزان با فواید و خواص این کود آشنایی ندارند و ممکن است این ذهنیت را داشته باشند که استفاده از این کود برای انسان و محصول باغی و زراعی ضرر دارد و در واقع می ترسند از آن استفاده نمایند که در همین راستا کلاسهای آموزشی برگزار می کنیم و تمام تلاش ما این است که بگوییم استفاده از کود بیولوژیک ضرری برای محصولات کشاورزی ندارد.

افتخاری بازارهای هدف محصولات خود را بازارهای داخلی عنوان کرد و گفت:سعی داریم بخشی از محصولات را برای صادرات مهیا نماییم.

وی در مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی از نهاده های بیولوژیک گفت: به دلیل وجود شرکتهای متعدد تولید کننده کود بیولوژیک اگر آنچیزی که ادعا کرده ایم عملی شود یعنی در واقع محتوای محصول و لیبل استفاده شده با هم تطبیق داشته باشد مطمئنا این سازمان از ما و تولید کننده های این محصول حمایت می کند.

افتخاری در پایان افزود: این کود سالیان سال در اروپا استفاده میشود و چند سالی است که به کشور ما آمده است و چون کشاورزی در ایران سنتی است مجاب کردن کشاورزان به استفاده از این کود کمی مشکل است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز