خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر اصفهان

بودجه عملیاتی اثربخش شفافیت بیشتری نسبت به بودجه‌ریزی سنتی دارد

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: یک بودجه عملیاتی اثربخش شفافیت بیشتری به عملکرد عملیاتی نسبت به بودجه‌ریزی سنتی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ رضا امینی پیش از ظهر امروز (شنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تعریف بودجه اظهار کرد: بودجه به مجموعه‌ای از اهداف و برنامه‌ها به همراه قیمت‌های مربوط به آن‌ها اطلاق می‌شود. مفهوم بودجه همگام با تکامل حکومت‌ها و پیچیده‌تر شدن وظایفشان، تغییر و تکامل یافته است.

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه سه مرحله در تکامل مفهوم بودجه وجود داشته است، افزود: در مرحله اول تأکید عمده روی ایجاد یک سیستم با کفایت برای کنترل و حسابداری هزینه‌ها و پیوند بین حسابداری و بودجه بود. در مرحله دوم توسعه بودجه عملیاتی و استفاده از بودجه به عنوان ابزار مدیریت مالی مطرح شد که کار و فعالیت‌های سازمان را اندازه بگیرد. مرحله سوم  نیز با پیوند دادن بودجه و برنامه به عنوان معیاری برای تجزیه و تحلیل رفاه اقتصادی شناخته می‌شود.

امینی با اشاره به اصول 9 گانه ارزیابی و تهیه بودجه ادامه داد: بودجه کسر و اضافه نباید داشته باشد. نظارت بر دخل و خرج به موجب قوانین بر عهده نمایندگان برگزیده مردم واگذار شد تا از منافع مالیات‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات دولت حمایت کنند. هرگاه مسئله دخل و خرج کشور برای این نمایندگان مطرح شود آن‌ها در وهله نخست به فکر ایفای مسئولیتی هستند که به موجب قانون به عهده آن‌ها محول شده است. 

وی خاطرنشان کرد: یک بودجه عملیاتی اثربخش شفافیت بیشتری به عملکرد عملیاتی نسبت به بودجه‌ریزی سنتی می‌دهد. بودجه‌ریزی عملیاتی با استفاده از مقیاس‌های واضح، هزینه کلی فعالیت را به عنوان مبنایی برای چارچوب ستاده‌های برنامه‌ها و اهداف عملکرد می‌سنجد و ابزار ارزشمندی برای بررسی چگونگی تأثیر تغییرات در مخارج بر نتایج را تأمین می‌کند.

کد خبر : ۳۳۴۷۳۴