خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از ترکیب کمیته‌های اصولگرایان؛

دست بالای فراکسیون اصولگرایان مقابل رهروان

سرانجام اعضای کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی شد؛ شورایی که دارای شش عضو از تشکل‌ها و احزاب اصولگراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ ریاست کمیته شش نفره اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان سرانجام به علیرضا زاکانی نماینده کنونی تهران رسید؛ علیرضا زاکانی از نیروهای سیاسی اصولگراست که به داشتن مواضع ژله‌ای بین گروه‌های مختلف اصولگرا مشهور است. وی در انتخابات سال ۸۴ از حامیان جدی قالیباف بود٬ سال ۸۸ با تمام وجود از احمدی‌نژاد دفاع می‌کرد و در سال ۹۲ خود نامزد انتخابات شد و مدتی از حدادعادل حمایت کرد و در ‌‌نهایت حمایت کمرنگی از جلیلی داشت.

با این حال زاکانی در مجلس و با مطرح شدن برجام موضع صریح و آشکاری علیه لاریجانی و اکثریت مجلس داشت و به عنوان رئیس کمیسیون برجام تلاش زیادی کرد تا مانع تصویب برجام در مجلس شود. همچنین مطالب تندی علیه علاءالدین بروجردی، لاریجانی و... در رسانه نزدیک به خود منتشر کرد.

صادق محصولی عضو ارشد جبهه پایداری یکی دیگر از اعضای کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان است. عضو ارشد جبهه پایداری که بیشتر به خاطر ثروت زیاد و انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری شناخته می‌شود، یکی دیگر از اعضای این کمیته است. جبهه پایداری در انتخابات سال ۹۲ مهم‌ترین گروه سیاسی حامی جلیلی به شمار می‌رفت.

عبدالحسین روح‌الامینی یکی دیگر از اعضای جمعیت ایثارگران است که عضو این کمیته شده است. وی در سال‌های اخیر از جمعیت ایثارگران خارج شده و در گروه‌های سیاسی نزدیک به محسن رضایی فعالیت می‌کند اما موضع سیاسی نزدیک به جمعیت ایثارگران را حفظ کرده است.

در میان این اعضا مهدی ذاکری نیز از جمله نیروهای نزدیک به قالیباف است که ارتباط نزدیکی با رسانه‌های جمعیت ایثارگران دارد و نیروهای نزدیک به این جریان سیاسی را در کمیته ائتلاف اصولگرایان سنگین‌تر می‌کند.

پنجمین عضو این کمیته حسین ابراهیمی از جامعه روحانیت مبارز است. ابراهیمی تنها نماینده عضو جامعه روحانیت به شمار می‌رود و در جامعه روحانیت مبارز از نیروهای نزدیک به شجونی محسوب می‌شود.

 به این ترتیب در کمیته اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان محمد نبی حبیبی تنها کسی است که اصولگرایان معتدل را نمایندگی می‌کند و نیروهای اعتدلی اصولگرا در این کمیته در اقلیت محض قرار دارند؛ این وضعیت در کمیته تایید صلاحیت نامزد‌ها نیز دیده می‌شود.

حدادعادل رئیس فراکسیون مجلس نهم و اصلی‌ترین گزینه مخالفان لاریجانی برای ریاست مجلس نهم در میان اصولگرایان ریاست این کمیته را بر عهده گرفته است. حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران ریاست این کمیته را بر عهده دارد و عبدالحسین روح‌الامینی و صادق محصولی که از نزدیکان جمعیت ایثارگران در جبهه پایداری و جبهه ایستادگی هستند، همزمان در دو کمیته عضو شده‌اند تا وزن و قدرت بالا‌تر جمعیت ایثارگران در شورای ائتلافی اصولگرایان حفظ شود.

محمد رضا آشتیانی‌ نیز یکی دیگر از اعضای این کمیته است. اهمیت حضور وی در نقشه راه اصولگرایان از آن جهت است که وی نماینده قم در مجلس است و در انتخابات قبلی نیز در لیست جبهه پایداری قم قرار داشت. جایی که اسمی از علی لاریجانی در آن دیده نمی‌شد و حالا او قرار است صلاحیت افراد را برای قرار گرفتن در لیست اصولگرایان مشخص کند.

سید رضا تقوی نیز از جمله دیگر روحانیون عضو جامعه روحانیت مبارز است که دل در گرو مصباح یزدی دارد و تلاش‌های او در دو سال گذشته موجب شد تا آیت‌الله مصباح یزدی وزنی همسنگ با دبیرکل جامعتین پیدا کند و تصمیمات سه فقیه جایگزین تصمیمات این دو تشکل قدیمی اصولگرا شود. در حالی که پیش از این مصباح یزدی تنها به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی جامعه مدرسین، نقش کمرنگی در تصمیمات نهایی این تشکل‌ها ایفا می‌کرد و در واقع تقوی بیشتر نماینده آیت‌الله مصباح یزدی شناخته می‌شود تا جامعه روحانیت.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تنها نیروی اصولگرایان سنتی در این ترکیب به شمار می‌رود. باهنر که خود ریاست ائتلاف پیروان خط امام و رهبری را بر عهده دارد احتمالا با این هدف وارد شورا شده است که از ورود مستقل نیروهای ائتلاف پیروان به انتخابات ممانعت به عمل بیاید.

کد خبر : ۳۳۴۳۰۷