خبرگزاری کار ایران

مهدی تقوی در گفت‌و‌گو یا ایلنا:

پیامد کاهش درآمد نفت، رکود پروژه‌های عمرانی است/حذف ارز نفتی در بودجه ۹۲ اساس علمی ندارد

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۴۱

کاهش درآمدهای نفتی منجر به کاهش درآمدهای دولت شده و دولت با کسری بودجه مواجه است و این کسری موجب می‌شود با کاهش هزینه‌های عمرانی مواجه شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: رکود نسبی پروژه‌های عمرانی و افزایش بیکاری پیامدهای کاهش درآمد نفت و هزینه‌های عمرانی است.
مهدی تقوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه کاهش درآمدهای نفتی منجر به کاهش درآمدهای دولت شده و دولت با کسری بودجه مواجه است، گفت:   این کسری موجب می‌شود كه دولت با کاهش هزینه‌های عمرانی مواجه شود كه این به آن معناست که نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها و... نمی‌توانند از هزینه‌های جاری (حقوق و دستمزد و...) کم کنند اما ناچارند سرمایه‌گذاری‌های مولد را کاهش دهند که منجر به کاهش سرمایه گذاری در پروژه‌های ساخت وساز می‌شود و دولت نیز به همین منوال کاری برای ارجاع به بخش خصوصی (برای ساخت این پروژه‌ها) ندارد.
به گفته وی، بنابراین رکود نسبی پروژه‌های عمرانی و افزایش بیکاری پیامدهای کاهش درآمد نفت و هزینه‌های عمرانی است.
تقوی در مورد سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر احتمال حذف ارز نفتی در بودجه ۹۲ گفت: سخان وی پایه و اساس علمی نداشته و کاملا غیر منطقی بوده، زیرا اگر ارز نفتی را از بودجه حذف کنیم، چگونه می‌توان اقتصاد وابسته کشور را اداره کرد.
وی، با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال حاضر کاملا به واردات وابسته شده است، اظهار داشت: در ۷ سال گذشته میزان ارز حاصل از فروش نفت چند برابر دولت‌های قبلی بوده است، اما از این موضوع استفاده بهینه نشده است.
تقوی با بیان اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نه تنها تورم فعلی را با افزایش چند برابری مواجه خواهد کرد، بیان داشت: در این مدت کشور با رشد فقر در بین توده مردم مواجه شده و این امر به دلیل رکود در تمامی واحدهای تولیدی بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز