خبرگزاری کار ایران

رفتار کی‌روش دیکتاتور مآبانه است؛

شاهرخی: کفاشیان دست‌بردار فدراسیون فوتبال نیست

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۱۸

تیم ملی از مسیر خارج شده و عوام فریبی جایگزین آن شده است/قرارداد ترکمنچای با کی‌روش منعقد شده/اینجا ایران است نه پرتغال!

وضعیت این روزهای فوتبال ما مخصوصا در رده بزرگسالان چندان مساعد نیست. نتایج تیم ملی در رقابت‌های غرب آسیا هم به این وضعیت آشوب‌گونه دامن زد تا جائی‌که امروز همه به جز فدراسیون‌نشین‌ها منتقد تیم ملی و زوج کفاشیان- کی‌روش هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تیم ملی كشورمان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی نتوانست نتایج لازم را كسب كند و ملی‌پوشان طی 5 مسابقه گذشته تنها توانسته‌اند 7 امتیاز كسب كنند، در جایی که کارلوس کی روش به عنوان یک مربی نام آشنا در فوتبال دنیا به عنوان سرمربی زمام امور را در دست دارد.

کی روش که به امید تغییر نسل و دمیدن یک خون تازه پا به فوتبال ملی ما گذاشت بعد از گذشت نزدیک به یک سال و اندی هیچ تغییری را در تیم ملی نمی‌بینیم.

در همین زمینه به سراغ همایون شاهرخی، سرمربی اسبق تیم ملی که در جام جهانی 2006 هم به عنوان سرپرست روی نیمکت تیم ملی نشسته بود رفته‌ایم تا در این باره با وی به گفت‌وگو بنشینیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

کی‌روش هم رییس فدراسیون است هم سرمربی!

سرمربی اسبق تیم ملی در ابتدا با اشاره به عملکرد کارلوس کی روش اظهار داشت: نتایجی که اخیرا به دست آمده و فوتبالی که بازیکنان تیم ملی بازی می‌کنند نشانگر این موضوع است که کارلوس کی روش در کارش موفق نبوده است. یکی از دلایل این ناکامی هم به این برمی‌گردد که ما تمامی اختیارات را به وی داده ایم و اصطلاحا این مربی پرتغالی همه کاره است، یعنی خود او هم رییس است هم سرمربی.

7 امتیاز دروغ است، ما یک امتیاز گرفتیم

شاهرخی ادامه داد: اینکه چرا شرایط فوتبال ما به این وضعیت دچار شده باید بگویم چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. وقتی وزیر ورزش این کاره نیستع رییس کمیته المپیک این کاره نیست، رییس فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت رییسه فدراسیون فوتبال این کاره نیستند، کارلوس کی روش هم به همین شکل تاخت و تاز می کند.

وی افزود: در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی هم به لبنان و ازبکستان می‌بازیم و هم در بازی رفت مقابل ازبکستان و کره حقمان پیروزی نبود. تیم ملی ما تنها در دیدار مقابل قطر عادلانه به یک امتیاز دست یافت که بر همین اساس نباید به دروغ بگوییم تیم ملی ما 7 امتیازی است و همچنان شانس صعود دارد.

فدراسیون فوتبال رودست خورد

وی با اشاره به حضور تیم ملی در رقابت‌های غرب آسیا عنوان داشت: ما اگر با یکسری بازیکن جوانان به این رقابت‌ها رفتیم چرا این تیم را با یک سرمربی جوان مانند مارکار آقاجانیان یا منصوریان که در استخدام فدراسیون هستند اعزام نکردیم؟ متاسفانه فدراسیون در این قضیه یا رودست خورد یا اینکه یکسری مسائل را نمی‌داند. به نظر من دلیلی نداشت کی‌روش به مسابقات غرب آسیا برود، آن هم در شرایطی که او در 2 بازی نخست حاضر نشد روی نیمکت بنشیند و در دیدار آخر مقابل یمن وقتی متوجه شد 3 امتیاز آن حیاتی است تصمیم گرفت روی نیمکت بنشیند. باید قبول کنیم و این یک واقعیت که تیم ملی از مسیر خودش خارج شده و عوام فریبی جایگزین آن شده است.

رفتار کی‌روش دیکتاتوری است

سرمربی اسبق تیم ملی تاکید کرد: واقعیت این است که تا وقتی در فوتبال ما روی یک پاشنه بچرخد وضعیت فوتبال همین است. مشکل بزرگ فوتبال ما این است که رییس و هیئت رییسه فدراسیون فوتبال این کاره نیستند و همین موضوع باعث شده کی‌روش دیکتاتور مآبانه و تک محوری عمل کند. در چنین فضایی اگر به جام جهانی صعود کنیم همه چیز را به توانایی کی روش ربط می‌دهیم و اگر هم سهمیه جام جهانی را نگیریم این مربی پرتغالی پولش را گرفته و از ایران می‌رود.

وی ادامه داد: متاسفانه قرارداد ترکمنچای با سرمربی تیم ملی منعقد شده و کاری هم از دست کسی بر نمی‌آید ولی اگر یک قرارداد منطقی و حرفه ای با او منعقد می‌شد به راحتی می‌شد کی‌روش را به نقد کشید و دلایل ناکامی تیم ملی را پرسید.

باید یک نماینده ایرانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند

شاهرخی با اشاره به نبود یک سرپرست روی نیمکت تیم ملی اظهار داشت: باید بدانیم اینجا ایران است نه پرتغال! حتماً باید یک نماینده ایرانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند. این امری منطقی است که در همه جای دنیا هم رعایت می‌شود. کسی که تمامی امور تیم ملی به جز مسائل فنی را انجام می دهد.

ژوزه تا آخرین دلار قراردادش را می‌گیرد

وی در خصوص سوابق کارلوس کی روش در عرصه مربیگری گفت: اینکه یک نفر توانسته باشد مدرک دیپلم خود را با نمرات بالا بگیرد ضمانتی نیست که در مرحله لیسانس هم موفق خواهد بود. با توجه به اسم و رسم مربیان نمی‌توان امور را پیش برد، ضمن اینکه کی روش سوای رئال مادرید هیچ‌گاه نفر اول نبوده است. نباید دل خود را به کارنامه درخشان مربیان در گذشته خوش کنیم. مثلاً روز اولی که مانوئل ژوزه به پرسپولیس آمد آقایان چه کارها که نکردند، اما حالا او با کارنامه‌ای ضعیف از پرسپولیس رفته و تا آخرین دلار قراردادش را هم از پرسپولیس خواهد گرفت.

وی افزود: انتقاداتی که انجام می دهیم از سر دلسوزی است وگرنه کسی نمی‌خواهد جای کی روش را در تیم ملی بگیرد. من باز هم تاکید می‌کنم با این رویه کار ما دشوار است. به عنوان یک ایرانی آرزو می‌کنم به جام جهانی برویم اما رفتن به جام جهانی یک مسکن خواهد بود.

کفاشیان دست بردار فدراسیون فوتبال نیست

این پیشکسوت فوتبال ضمن انتقاد از عملکرد علی کفاشیان در خصوص ادامه حضور وی در این فدراسیون گفت: بر اساس آنچه که می‌بینیم احساس می‌کنم کفاشیان دست بردار فدراسیون نیست. او باید به دوومیدانی برود و اگر میل خدمت دارد به این رشته کمک کند. کفاشیان وقتی از فدراسیون فوتبال می‌رود که خانه از پای بست خراب است. متاسفانه با رفتارهای دیکتاتورآبانه و خودداری چه‌ها که بر سر این فوتبال نیاورند. تیم‌های ریشه داری مانند پاس، صبا و پیکان با تصمیمات غلط آقایان نابود شدند. به نیت اینکه ما 32 استان داریم و هر استان یک تیم داشته باشد و این روی این موضوع هم پافشاری کردند الان در خصوص انتقال تیم نفت تهران هم به اراک اخباری به گوش می‌رسد که در راستای همان تصمیمات غلط است.

وی ادامه داد: وقتی کار را از دست ورزشی‌ها بگیرند همین می‌شود که می‌بینید. الان دیگر باشگاه‌های سالم نداریم. مدیران غیردولتی به فوتبال می آیند و مدیر باشگاه‌ها هم به ارگان‌های مختلف دولتی مربوط هستند و برای بقای خود همه کار می کنند از جمله اینکه پول‌های کلان را به بازیکنان و مربیان می‌دهند در حین حال اگر لازم باشد مربیان را قربانی می‌کنند تا خودشان بمانند. در نهایت هم وقتی رییس فدراسیون فوتبال واعضای هیئت رییسه فوتبالی نباشند در باشگاه ها هم روی تیم های پایه کار نشود میوه‌ای حاصل نخواهد شد که از آن استفاده کنیم. فوتبال ما دچار روزمرگی شد و ما داریم دور خودمان می‌چرخیم. در حال حاضر می بینید بازیکنان 30 سال به بالا همچنان دارند فوتبال بازی می‌کنند اما باید بدانیم فوتبال یک سنی دارد. باشگاه‌ها هم خود محور شده‌اند. تیم‌های ملی هم با ندانم کاری رییس فدراسیون فوتبال کشورمان دوران بدی را پشت سر می گذارند.

به دنبال مربیگری نیستم

شاهرخی در خصوص چرا کار مربیگری را مجدد پیگیری نمی‌کند، گفت: همانطور که گفتم فوتبال یک سنی دارد و الان هم خیلی‌ها هستند به مربیگری می‌پردازند. بنده هم از دور اخبار را پیگیری می‌کنم، اینکه هم بگویم پیشنهاداتی داشتم یا نه به نوعی برای خودش بازار گرمی است اما بدون پیشنهاد هم نبودیم. حالا هم بقیه دلسوزان کار می‌کنند.

وی با اشاره به حضورش به عنوان سرمربی پاس تهران در اوایل دهه 80 اظهار داشت: در تیم پاس یک عده عاشق مانند سردار یعقوبی و آجرلو دور هم بودند، آن را هم هبه کردند به همدان، جایی که خودشان صاحب آن شوند. پاس بزرگ که معدن مربی سازی و بازیکن سازی برای فوتبال بود از بین رفت. به هر حال این تفکر غلط مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی بود که قبول کردند تیم‌های پایه‌ای تهران مانند پاس، پیکان و صبا به شهرستان بروند. من از اینکه کنار هستم ناراحت نیستم، بلکه بسیار هم خوشحالم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آینده این امکان وجود دارد سرمربیگری تیمی را بپذیرد، اظهار داشت: معلوم نیست فردا چه اتفاقی بیفتد. اگر بگویم نه؛ دروغ گفته‌ام، اما بگویم بله واقعیت این است که بنا به شرایط موجود انگیزه چندانی ندارم در فوتبال کار کنم اما تا الان برنامه ای برای مربیگری باشگاهی نداشتم.

ورزش از سیاست بازی جدا است

این پیشکسوت فوتبال همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه نه فوتبال و نه ورزش کشور هیچ‌کدام در مسیر خود نیستند. ورزش از سیاست جدا نیست، بلکه ورزش از سیاست بازی جدا است و در ورزش ما سیاست بازی حاکم است.

گفت‌وگو: محمد زارعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز