خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس تامین اجتماعی:

کم کاری دولت و کارفرما در اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۳۵۰

یک کارشناس تامین اجتماعی معتقد است: اهمال دولت و کارفرمایان، بار سنگین مسئولیت بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور را تنها بر دوش تامین اجتماعی انداخته است.

فرشید یزدانی، کارشناس تامین اجتماعی، در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور به ایلنا گفت: مطابق قانون در رابطه با مشاغل سخت و زیان آور، مسئولیت باید میان شرکای تقسیم شود.

وی در ادامه ضمن تعریف مشاغل سخت و زیان آور، یک مثلث مسئولیت میان شرکای اجتماعی ترسیم می‌شود، که یک ضلع آن دولت، ضلع دیگر کارفرمایان و آخرین ضلع آن نیز سازمان تامین اجتماعی است.

یزدانی در تشریح این تقسیم مسئولیت گفت: برهمین اساس در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور،  دولت و کارفرمایان موظف هستند تا عوامل ایجاد کننده شرایط سخت و زیان آور را به حداقل ممکن برسانند.

این کارشناس تامین اجتماعی بابیان اینکه همکاری دولت و کارفرما در زدودن عوامل سخت و زیان آور تلقی شدن محیط‌های کار در دراز مدت به نفع کارگران و سازمان تامین اجتماعی است، افزود: در کوتاه مدت کارگری که شغل او سخت و زیان آور تلقی می‌شده باید زودتر از موعد بازنشسته شود اما در دراز مدت اگر دولت و کارفرما به تعهدات قانونی خود در مورد اصلاح محیط‌های شغلی اقدام نکنند هم سلامتی کارگران به خطر خواهد افتاد و هم سازمان تامین اجتماعی برای ارائه به خدمات دچار مشکل خواهد شد.

وی با تاکید بر غفلت این دو ضلع مثلث در طول سالهای گذشته افزود: با اهمال دولت و کارفرمایان سختی زدایی از مشاغل اتفاق نیافتاده و بار مسئولیت بر دوش سازمان تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: در این شرایط ، برای تامین هزینه های  بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان آور،  منابع تامین اجتماعی که اموال کارگران است هزینه می شود و این به زیان خود کارگران تمام می شود.

این کارشناس تامین اجتماعی در ادامه با بیان این مطلب که در مباحث بیمه و بازنشستگی اولویت با نگاههای توسعه محور است گفت: سن و سابقه بازنشستگی با امید به زندگی در ارتباط مستقیم است .

وی ادامه داد:  درنتیجه، هرچه جامعه به سمت توسعه یافتگی حرکت کند، طبیعی است که باید سن و سابقه بازنشستگی نیز به نحو مطلوب اصلاح شود تا در کارکرد و رسالت اجتماعی صندوق های بازنشستگی خللی وارد نشود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز