خبرگزاری کار ایران

از سوی کونیو میکوریا اعلام شد:

شعار سال 2016 سازمان جهانی گمرک؛ گمرک دیجیتال، حرکت به سمت جلو

سال 2016 به گسترش روند دیجیتالی کردن گمرکات، تحت شعار گمرک دیجیتال; حرکت به سوی جلو اختصاص خواهد یافت و اعضای سازمان جهانی گمرک این فرصت را دارند تا به ارتقای سطح استفاده‌ از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) بپردازند.

کونیو میکوریا، دبیرکل سازمان جهانی گمرک اعلام کرد: سال 2016 به گسترش روند دیجیتالی کردن گمرکات، تحت شعار گمرک دیجیتال; حرکت به سوی جلو اختصاص خواهد یافت و اعضای سازمان جهانی گمرک این فرصت را دارند تا به ارتقای سطح استفاده‌ از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) بپردازند.

به گزارش ایلنا، واژه "گمرک دیجیتال" به هر فعالیت الکترونیکی و یا مکانیزه‌ای اطلاق می‌شودکه با اثربخشی بهتر، بهره‌وری بیشتر و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های گمرکی مانند سیستم‌های ترخیص مکانیزه گمرکی، مفهوم پنجره واحد، تبادل الکترونیکی اطلاعات، وب‌سایت‌هایی برای تبادل اطلاعات و افزایش شفافیت و استفاده از تلفن‌های هوشمند، در ارتباط باشد.

وی افزود: در دوره جدید گمرک دیجیتال، نحوه عملیات گمرکی تغییر یافته و در نهایت این دوره ضمن تضمین حرکت رو به جلو، توانایی‌های سازمان‌های گمرک برای برقراری ارتباط، ترخیص کالا، دریافت و تبادل اطلاعات، هماهنگی فعالیت‌های مرزی، همسوسازی فعالیت‌های اجرایی و شفاف‌سازی را افزایش خواهد داد.

استفاده از فناوری‌های برتر می‌تواند تأثیر مثبتی در آینده و تحول گمرک داشته باشد زیرا:

1- در نتیجه افزایش دستیابی به اطلاعات ضروری و همچنین خدمات به‌عنوان بخشی از تمامی فعالیت‌های تجارت بین‌المللی، ترخیص سریع‌تر کالا در تجارت‌های قانونی انجام می‌شود.

2- در نتیجه افزایش هماهنگی میان واحدهای گمرکی و همچنین میان گمرک و سایر سازمان‌های مرزی در سطح ملی و بین‌المللی، کارایی گمرک افزایش می‌یابد.

3- در نتیجه افزایش شفافیت در انجام مراحل و تصمیم‌گیری، بهبود رویه‌های گمرکی و یکپارچگی تضمین می‌شود همانطور که در دستورالعمل PMC سازمان جهانی گمرک (قرارداد تکنیک‌های ارزیابی عملکرد) نیز ذکر شده است.

4- در نتیجه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، ردیابی بهتر محموله‌های غیرمعمول و غیرقانونی امکان‌پذیر می‌شود.

دستیابی به چنین نتایج مثبتی موجب تحقق اهداف عالی گمرک شامل بهبود جمع‌آوری درآمدها و حقوق و عوارض، امنیت مرزها، جمع‌آوری آمار تجاری و تسهیل تجارت می‌شود. در حال حاضر سازمان‌های مرزی به‌طور چشمگیری برای افزایش کارایی و اثربخشی خود در حال حرکت به سوی مکانیزاسیون هستند.

سازمان جهانی گمرک نیز در راستای حمایت از کشورهای عضو این سازمان ابزارها و دستورالعمل‌هایی را جهت رسیدن و دستیابی به یک گمرک کاملاً مکانیزه و دیجیتال اتخاذ کرده است؛

کونیو میکوریا دبیرکل سازمان جهانی گمرک در این باره گفت: در سال 2016، از تمامی اعضای سازمان جهانی گمرک دعوت می‌کنم در مورد اینکه چگونه با استفاده از فناوری‌های دیجیتال موجب پیشرفت سازمان خود شده‌اند با یکدیگر به تبادل‌نظر و اطلاعات بپردازند.

شایان ذکر است، شعار سالانه سازمان جهانی گمرکی در روز جهانی گمرک که هر سال در روز 26 ژانویه به مناسبت افتتاح اولین جلسه شورای همکاری گمرکی (CCC) در همین روز در سال 1953، توسط جامعه جهانی گمرکی جشن گرفته می‌شود، رسماً کلید خواهد خورد. سازمان جهانی گمرک از تمامی جامعه گمرکی می‌خواهد روز 26 ژانویه 2016 را در تقویم کاری خود ثبت کنند.

کد خبر : ۳۲۸۷۴۳