خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

تعطیلی 630 واحد تولید و فروش طلا و جواهر در شش ماه اول امسال

افرادی که طلا را به عنوان ضمانت برمی‌دارند و به جای آن پول می‌دهند در واقع نوعی پولشویی انجام می‌دهند واین از نظر اتحادیه تخلف است .

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت این صنف گفت: در صنف طلا و جواهر در این مدت یک تغییر فرهنگ اتفاق افتاده و مصرف این کالای تجملی به شدت کاهش پیدا کرده که این ناشی از ضعیف بودن وضعیت مالی مردم است که طبیعتا سبب شده مصرف کالای لوکس پایین بیاید.

محمد رضا کشتی آرای افزود: طلا و جواهر نیز جزو هزینه‌هایی است که در آخرین مرحله قرار دارد. معمولا مردم بعد از کنار گذاشتن هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای اگر پول اضافه داشته باشند آن را به خرید طلا و جواهر اختصاص خواهند داد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد:‌ حال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فقیرتر شدن مردم معلوم است که صنف ما وضعیت خوبی نخواهد داشت.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای این صنف گفت: همین امر سبب شد که در سال 93، 588 واحد از فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر کسب و کار خود را تعطیل کنند و در شش ماه اول سال 94 نیز630 واحد طلا و جواهر تعطیل شدند این در حالی است که واحدهای این صنف در مجموع 2 هزار و 850 عدد است.

کشتی‌آرای افزود: تولید در صنف ما کاهش پیدا کرده است.  دلیل آن این است که مصرف کم شده است این وضعیت در همه اصناف است و بیشتر آنها با چالش مصرف مواجه هستند، در صورت رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک باز هم یک تا دو سال طول خواهد کشید تا به وضعیت سابق بازگردیم.

وی در خصوص فروش قسطی طلا گفت: این روش از داد و ستد از قبل وجود داشته است و از نظر ما  خلاف است، در واقع این کار نوعی پولشویی و خلاف است و از آن برای پوشش کارهای غیرقانونی استفاده می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: افرادی که طلا را به عنوان ضمانت برمی‌دارند وبه جای آن پول می‌دهند در واقع نوعی پولشویی انجام می‌دهند واین از نظر اتحادیه تخلف است و در صورت  مشاهده با آنها برخورد می‌شود. لازم است بگویم هیچ کدام از واحدهایی که دارای جواز هستند این کار را انجام نمی‌دهند و بیشتر این واحدهای استیجاری هستند که این تخلفات را مرتکب می‌شوند.

کد خبر : ۳۲۸۶۹۱