خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان

راه‌اندازی و گسترش مراکز نگهداری بیماران روانی مزمن ضروری‌ست

استاندار گیلان راه‌اندازی و گسترش مراکز نگهداری بیماران روانی مزمن را مهم دانست و یادآور شد: بخشی از مشکلات جامعه امروز ما مربوط به بیماران روانی مزمن است.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که در سالن همایش بانک صادرات گیلان برگزار شد، با بیان اینکه معلولیت، زمان و مکان نمی‌شناسد، خاطرنشان کرد: با موجودیت انسان در کنارش بخشی از جامعه دچار معلولیت شده‌اند و چیزی نیست که علم و زمان آن را برطرف کند، البته موفقیت‌هایی در رابطه با پیشگیری از معلولیت‌ها کسب شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت اینکه ما موظفیم امکانات لازم برای معلولان را فراهم کنیم،تأکید کرد و تصریح کرد: ما موظفیم تاشأن، شخصیت و حیثیت ذاتی معلولان را که برابر با سایر انسان‌هاست، با همه داشته‌هایی که خداوند در آنها ایجاد کرده، فراهم کنیم.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خدادادی معلولان گفت: با فراهم شدن زمینه‌های حضور اجتماعی معلولان، بسیاری از توانایی‌های آنان به منصه ظهور می‌رسد.

وی همچنین راه‌اندازی مرکز سلامت سالمندان را جزء نیازهای استان گیلان عنوان کرد و افزود: برای راه‌اندازی این مرکز نیز بایستی توجه ویژه شود.

نجفی با تاکید بر ضرورت توجه به قانون حمایت از معلولان و مناسبت سازی ساختمان‌ها و محیط شهری یادآور شد: سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها بایستی نسبت به مناسب سازی برای معلولان نظارت جدی‌تر داشته باشند.

استاندار گیلان در حاشیه این مراسم از  نمایشگاه دستاوردهای معلولان و بیماران سندروم داون بازدید و از معلولان موفق استان نیز تجلیل کرد.

در ادامه نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی لایحه (برنامه) جامع حمایت از حقوق معلولان را مورد تاکید قرار داد و افزود : بزرگ‌ترین مشکل جامعه معلولان همچون سایر اقشار جامعه به خصوص جوانان اشتغال است که در صورت حل آن پشتوانه رفاهی زندگی شان تامین و سایر مسایل حل می‌شود.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی افزود : دولت باید با اولویت قرار دادن حل مشکل اشتغال گام بلندی در این حوزه بردارد که قانون سهمیه 3درصد اشتغال به معلولان داده شده است که این مهم در سال‌های گذشته عملیاتی نشده و حق معلولان ادا نشده است. امید است دولت تدبیر و امید به دنبال حل مشکل اشتغال باشد.

مدیر کل بهزیستی گیلان نیز گفت: بیانیه مشترک استاندار گیلان و نماینده معزز ولی فقیه در روز 12 آذر برای جامعه معلولین ارزش معنوی بسیار زیادی برای معلولان دارد .

محمدرضا پارسی به مشارکت خیرین و نیکوکاران اشاره کرد و افزود: می‌توانیم با کمک خیرین استان از مشارکت مالی به مشارکت معنوی برسیم.

وی مناسب‌سازی فضا برای رفت و آمد معلولان و توجه به درمان آنان از دیگر مشکلات جامعه معلولان عنوان کرد و اظهار کرد: باید نگاه ویژه‌ای نسبت به آن باشد البته دولت تلاش کرده در حوزه درمان تا حدی مشکلات را حل کند.

کد خبر : ۳۲۷۳۸۵