خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رییس‌جمهور:

تنظیم سند حقوق شهروندی، حقوق مردم را تضمین می‌کند

معاون حقوقی رییس جمهوری تاکید کرد که این معاونت با هدف افزایش رضایتمندی در جامعه، درتلاش است تا حقوق شهروندی را نهادینه و از مرحله نظری و شعار، به مرحله اجرا برساند.

به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده روز شنبه در نشست شورای هماهنگی حقوقی دستگاه‌های اجرایی با اشاره به شاخصه‌های حقوق شهروندی در قانون اساسی و با طرح این پرسش که اگر هریک از بخش‌های قانون اساسی نقض شود، کدام دادگاه مرجع تظلم است، گفت: قانون اساسی یک قانون کلی و مادر است و با تعریف و تنظیم سند حقوق شهروندی، حقوق مردم تضمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه حفظ حقوق شهروندی، خواسته و دغدغه مسئولان دولت یازدهم است٬ تصریح کرد: وضعیت حقوق شهروندی، آزادی‌ها، برابری حقوقی و عدالت از ویژگی‌هایی است که در حوزه حقوق شهروندی تعریف کردیم.

امین‌زاده خاطرنشان کرد: در سند حقوق شهروندی برای شهروندان نیز مسئولیت و تکالیفی در نظر گرفته شده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری در این نشست که با محوریت گسترش فرهنگ قانون مداری، آموزش و توسعه حقوقی بویژه حقوق شهروندی انجام شد، با اشاره به رویه‌های دوگانه موجود درخصوص رعایت حقوق بشر در جهان اظهار داشت: حقوق بشر در شرع اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به خوبی تبیین شده است.

امین‌زاده با بیان اینکه امام سجاد (ع) از بنیانگذاران حقوق شهروندی است، اظهار داشت: رساله حقوقی این امام بزرگوار منشوری کامل از حقوق شهروندی است.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به تعاریف شهروند کامل، شهروند فعال و خوب، شهروند حاشیه‌ای و وضعیت غیرشهروندی اشاره کرد و در تشریح این تعاریف گفت: شهروند کامل که مشارکت فعال در جامعه دارد، موضوع و مجری حقوق شهروندی است.

امین‌زاده در این نشست که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، ادامه داد: متاسفانه شهروندان مسلمان در برخی کشورهای غربی به دلیل نگاه ناصحیح تروریستی به آنان به عنوان شهروند حاشیه‌ای محسوب می‌شوند.

معاون حقوقی رییس جمهوری تاکید کرد: باید حقوق این مسلمانان رعایت شود و در امنیت کامل باشند.

امین‌زاده در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای تنقیح قوانین کشور با تعامل و همکاری مجلس شورای اسلامی و همچنین برگزاری جلسات مختلف با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی گفت: در حدود ۶٠ کد قانون تعریف و تهیه و به رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است.

کد خبر : ۳۲۷۳۸۴