خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌‌وگو با ایلنا:

گزارش آمانو راه اجرای برجام را هموارتر می‌کند

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: دستیابی به برجام و همکاری ایران در قالب نقشه راه موجب شد تا یک فشار سیاسی مثبت برای حل پرونده فعالیت‌های پیشین و حال ایران به وجود آمده و آن فشار منفی سیاسی وجود ندارد.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس در رابطه با فعالیت‌های پیشین و حال هسته‌ای ایران گفت: گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیت‌های پیشین و حال هسته‌ای ایران بار دیگر موضوع برنامه اتمی کشورمان را جزو خبرهای مهم بین‌المللی قرار داد.

وی ادامه داد: در رابطه با این گزارش باید چندین پارامتر را در نظر گرفت‎؛ یک مسئله آن است که آمانو تلاش کرده با استناد به مداراک و اسناد، گزارشی را تنظیم کند که ایران بخشی از آن‌ها را قبول دارد و بخشی از آن‌ها را مردود اعلام می‌کند و آژانس نیز در گزارش خود اشاره کرده که ایران این اسناد را قبول ندارد.

این استاد دانشگاه ژئوپولتیک با بیان اینکه در گزارش آژانس نسبت به فعالیت‌های مطالعاتی ایران که در حد تحقیق و توسعه باقی مانده ‏ اشاره شده است، اظهار داشت: آژانس مدعی است در ایران تا قبل از سال ۲۰۰۳ فعالیت‌هایی مطالعاتی صورت گرفته که این مطالعات می‌توانسته در آینده به فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز ختم شود. این نوع اتهام‌ها برای نخستین بار نیست که ایران با آن روبه‌رو می‌شود و حتی بعضی از کشورهای دیگر که امروز دارای سلاح هسته‌ای نیستند انجام این تحقیقات تا حدودی مرسوم بوده است.

فرجی‌راد با یادآوری مانور تبلیغاتی رسانه‌های غربی در خصوص این بخش تصریح کرد: این نکته، مسئله عجیب و غریبی نیست که آژانس به آن اشاره نکرده و از سویی این تحقیقات هم برخلاف قوانین پادمانی نیست٬ اما رسانه‌های غربی و مسئولان آن برای مصارف داخلی بر روی این قسمت مانور می‌دهند.

وی با بیان اینکه در مجموع آژانس گزارش خوبی را تهیه کرده است، خاطرنشان کرد: برخی از مسائل در گزارش آژانس آمده مربوط به قبل از ۲۰۰۳ و بیش از یک دهه گذشته است ولی با این حال‏، آژانس می‌گوید نکته غیرعادی از فعالیت ایران پس از این سال نیافته است و فعالیت‌های حال اتمی ایران را هم شفاف و صلح‌آمیز معرفی می‌کند و همین نکته زمینه لازم را برای اجرای برجام فراهم می‌سازد.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان در پاسخ به این سوال که چرا گزارش اخیر آژانس نسبت به گذشته دچار تفاوت شده است؟ ابراز داشت: نمی‌توان گفت که آمانو نسبت به گذشته رویکردی بهتری را نسبت به ایران اتخاذ کرده است یا آنکه آژانس رویکرد مثبتی را دنبال کرده باشد٬ کما آنکه مدیران کل سابق آژانس که درصدد حل مسائل پیشین بوده‌اند اما آمریکا و هم‌پیمانانش در شورای حکام مانع از بسته شدن پرونده ایران شده‌اند.

فرجی‌راد در پایان متذکر شد: دستیابی به برجام و همکاری ایران در قالب نقشه راه موجب شد یک فشار سیاسی مثبت برای حل پرونده فعالیت‌های پیشین و حال ایران به وجود آمده و آن فشار منفی سیاسی وجود ندارد.

کد خبر : ۳۲۷۲۹۴