خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری ایلنا برگزار کرد / نشست "چشم انداز صنعت طلا و جواهر در دوران پساتحریم"

حمیدرضا خانپور: در ساخت طلا و جواهر به سوی آموزش معطوف به بازار کار، گام برداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۲۰۰

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا خانپور، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران، در نشست "چشم انداز صنعت طلا و جواهر در دوران پساتحریم"  که در خبرگزاری ایلنا برگزار شد، گفت: تربیت نیروی کار ماهر، متخصص و کارآمد در بخش‌های گوناگون صنعت و خدمات جزو برنامه‌های اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است و در حال حاضر حدود 700 مرکز دولتی در کشور در حال انجام این وظیفه هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران، اظهار داشت: ما در حال حاضر در راستای کمک به کارآفرینان مهارتی، توسعه بخش خصوصی و اجرای سیاست‌های اصل 44 ، انجام آموزش در بخش خدماتی را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم. زیرا بر اساس یک فرهنگ غلط که در کشور ما شکل گرفته است، وقتی آموزش به صورت رایگان باشد، افراد نسبت به آموزش بی‌توجه هستند. یکی از مباحثی که در سازمان فنی و حرفه‌ای به دنبال آن هستیم، مشارکت متقاضیان آموزش در تامین هزینه‌ها است تا افراد با تفکر حرفه مورد نظرشان را انتخاب کنند و با علاقه کامل در کلاس‌ها حضور پیدا کنند.

حمیدرضا خانپور، گفت: در حال حاضر حدود 6 هزار و 200 استاندارد شغل تعریف کرده‌ایم و در 700 مرکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، نمی‌توانیم همه این مشاغل را آموزش بدهیم. در این 700 مرکز، رشته‌های تخصصی را که نیاز به ابزار، قطعات و مواد گران قیمت دارد، آموزش می‌دهیم که به دلیل بالا بودن هزینه‌های آموزش، بخش خصوصی هم نمی‌تواند در آن ورود کند.
اما آموزش در بخش خدمات را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم. ما سال گذشته با کمک اتحادیه‌های صنفی و از جمله اتحادیه تولید کنندگان طلا و جواهر، الگویی تهیه کردیم و بر اساس این الگو قصد داریم به سوی آموزش‌های بازارمحور حرکت کنیم. در این مدل، آموزش، تولید، بازاریابی و فروش را توامان دیده‌ایم. در این مدل هم کارآموز دیده شده است. هم استاندارد‌های آموزشی دیده شده است. هم سرفصل‌های خاصی که فرد را با دنیای واقعی کار آشنا کند دیده شده است و هم تسهیلاتی به صورت وام در اختیار کارآموزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این مدل، کارآموز، آموزش می‌بیند، سپس به سوی تولید محصول، سوق داده‌ می‌شود. در مرحله بعد برای آنها زمینه بازاریابی را فراهم می‌شود، سپس محصولات‌شان را به فروش می‌رسد. این یک مدلی است که پاسخ مناسب داده است و ما انتظار داریم در صنف، طلا و جواهر و تولید سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی این مدل را توسعه بدهیم.
در این مدل، 10 میلیون تومان به فرد کارآموز وام داده می‌شود. که 2.5 میلیون تومان آن بابت 1000 ساعت آموزش است. 2.5 تومان آن برای خرید تجهیزات است. 2.5 میلیون تومان صرف مواد مصرفی می‌شود. 2.5 میلیون تومان هم برای تامین سرمایه در گردش است تا بعد از این که آموزش را به طور کامل از طریق کسی که بازار کار آشنا است، فرا گرفت، خروجی کار به اشتغال پایدار تبدیل شود. تا 5 سال هم آموزش دهنده باید محصولات کارآموز را خریداری کند، تجهیزات و مواد مصرفی را در اختیار فرد آموزش دیده قرار بدهد و محصولات تولیدی را خریداری کند. این مدل باعث می‌شود فرد کارآموز با انگیزه در کلاس ها حضور پیدا کند. هدف ما نیز بردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت تقاضا محوری و بازار کار است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران، در انتها تاکید کرد: در آموزش حرفه‌های خدماتی ما نیاز داریم که اتحادیه‌های مربوطه با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تعامل و همکار بیشتری داشته باشند. در بحث آموزش تولید پوشاک ما همکاری خوبی را با وزارت صنعت، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت کار و اتحادیه تولید پوشاک آغاز کرده‌ایم. در صنف طلا و جواهر نیز  همکاری‌های بسیار خوبی را در بحث آموزش آغاز کرده‌ایم. در خصوص آموزش تولید جواهرات از سنگ های قیمیتی و نیمه قیمیتی، جای کار زیادی وجود دارد و در تلاش هستیم که اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز