خبرگزاری کار ایران

در واکنش به گزارش جدید آژانس؛

اسرائیل خواستار تشدید نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران شد

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بامداد امروز – پنجشنبه – طی بیانیه‌ای خواستار تشدید بررسی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران شد.

به گزارش ایلنا به نقل از تایمز آو اسرائیل، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل طی ادعاهایی بی‌اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پی‌ام‌دی را سندی مبتنی بر وجود برنامه هسته‌ای مخفیانه در ایران بعد از سال ۲۰۰۳ میلادی دانست.

در این بیانیه ادعا شده است: «بررسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که همانطور که اسرائیل اعلام کرده بود، ایران بدون هیچ تردیدی حتی پس از سال ۲۰۰۳ میلادی نیز به دنبال پیشبرد برنامه محرمانه ساخت تسلیحات هسته‌ای بوده است.»

در ادامه آمده است که اسرائیل خواستار تشدید نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و استفاده از تمامی ابزارهای لازم برای تضمین این مساله است که ایران به طور محرمانه توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای را ندارد. بدون این بررسی‌ها، جهان متوجه نخواهد شد که برنامه هسته‌ای محرمانه ایران تا چه حد پیشرفت داشته و وضعیت فعلی آن چگونه است.»

ادعای مقام‌های اسرائیل در حالی بیان می‌شود که در گزارش آژانس تاکید شده است که ایران حداقل تا انتهای سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت‌هایی مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای انجام داده اما این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و علمی فرا‌تر نرفته است.

آژانس همچنین مدعی شده است که بخشی از این فعالیت‌ها تا سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ادامه پیدا کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تائید کرده است که پس از سال ۲۰۰۹ «نشانه معتبری» از انجام فعالیت‌های مرتبط با توسعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران پیدا نکرده است.

این گزارش قرار است به نشست یک روزه شورای حکام آژانس که در تاریخ ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) برگزار می‌شود، ارائه شود.

اعضای شورای حکام قرار است این گزارش را بررسی کرده و درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر : ۳۲۷۰۱۶