خبرگزاری کار ایران

نشست خبری پایان کنفرانس معرفی قراردادهای جدید نفتی در تهران؛

جذابیت بالا، هزینه و ریسک پایین کمپانی بزرگ نفتی را به سوی ایران می کشاند / دلیلی برای مخالفت مجلس با قراردادهای جدید نفتی وجود ندارد

ما ارتباط خود را با شرکت های نفتی خارجی از مدتهای قبل شروع کرده و صحبت هایی در مورد مدل قراردادها و موضوع پروژه ها و شرکت هایی که علاقمند بودند، داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مهدی حسینی رییس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در نشست خبری کنفرانس دو روزه معرفی قراردادهای جدید نفتی که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه در این گردهمایی توانستیم به سه هدفی که تعریف کرده بودیم نایل شویم، گفت: هدف اول ما معرفی مجموع ظرفیت های داخلی برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی بوده که بتوانند در توسعه نفت و گاز و افزایش تولید به ما کمک کنند.

وی افزود: هدف دوم ما آشنا کردن شرکت های بین الملل که پتانسیل سرمایه گذاری دارند با فرصت های موجود در کشور بوده است.

حسینی همچنین گفت: ما همچنان توانستیم در این کنفرانس به شرکت های خارجی اعلام کنیم که ایران به لحاظ ظرفیت های فنی و صنعتی چه پتانسیل هایی دارد و نیاز به تکنولوژی در کشور ما در چه سطحی است و این شرکت ها با این مساله آشنا شدند که کشورما نسبت به دیگر کشورها در چه سطحی از تکنولوژی قرار داشته و هزینه های سرمایه گذاری و مشارکت با داخلی ها به چه نحوی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در زمینه ظرفیت های سرمایه گذاری و چگونگی توسعه نفت و گاز کشور کاری کارستان انجام دادیم و توانستیم تمام مدل های قرارداد را از ابتدا تا انتها توزیع دهیم و به تمامی پرسش ها پاسخ دادیم و همچنین قول دادیم که سوالات بعدی را نیز در تماس با شرکت های داخلی و خارجی پاسخ دهیم.

رییس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم که بالاترین درجه اعتمادرا با شفافیت بالا برای شرکت ها فراهم آوریم.

وی ادامه داد: امروز شاهد بودیم که ظرفیت داخلی کشور به خوبی معرفی شد و همه از امکاناتی که در کشور وجود دارد واقف شدند و این احساس که امکان دارد شرکت ها وارد بیابانی شوند که هیچ توسعه ای نداشته از بین رفته است.

وی یادآور شد: در بخش پروژه ها در حوزه های اکتشاف ، توسعه و افزایش بازیافت پروژه ها را به خوبی معرفی کردیم همچنین پروژه های مربوط به اب های عمیق و دریای خزر را نیز به خوبی شناساندیم.

وی تاکید کرد: ما به تمامی اهداف تعیین شده خود رسیدیم میزان استقبال به نحوی بود که تمامی کسانی که باید صحبت های ما را می شنیدند، شنیده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما ارتباط خود را با شرکت های نفتی خارجی از مدتهای قبل شروع کرده و صحبت هایی در مورد مدل قراردادها و موضوع پروژه ها و شرکت هایی که علاقمند بودند، داشته‌ایم.

حسینی تاکید کرد: ارزیابی ما این است که شرکت های عمده با توجه جذابیت های زمین شناسی و پایین بودن هزینه ها و پروژه ها و همچنین پایین ریسک کار در ایران اشتیاق زیادی برای ورود به پروژه های نفتی و گازی ایران داشته باشند و تنها مانع محدودیت های حقوقی و قانونی و تحریم هاست .

وی اظهار داشت: ارزیابی ما این است که از نیمه ژانویه با لغو تحریم ها شاهد ورود رسمی شرکت های خارجی به پروژه های نفتی کشور باشیم.

حسینی در خصوص مانع تراشی های احتمالی مجلس در اجرای قراردادهای نفتی براساس مدل جدید تعریف شده گفت: دلیلی وجود ندارد که مجلس مانع این کار شود بلکه به ما کمک می کند چرا که اهدافی که در این قراردادها دنبال می شود هم در برنامه مصوب توسعه و همچنین قوانین بالادستی کشور و البته جزو الزامات اقتصاد مقاومتی است ضمن اینکه در اولین تماس هایی که در مجلس بودیم و گردهمایی های مختلفی که شرکت کردیم مرکز پژوهش های مجلس جزو اولین مراکزی بود که با آنها مشورت و جلسه داشته ایم و جمع بندی این بوده که به اجرایی شدن این نوع قراردادها کمک کند و ما نیز به تمام سوالات نمایندگان در جلساتی که با کمیسیون انرژی داشته ایم پاسخ داده ایم. اطمینان دارم که مجلس به ما کمک می کند.

وی در خاتمه اظهار داشت: در این کنفرانس دو روزه 1700 نفر حضور داشته اند و 300 نفر نیز به صورت آن لاین برنامه را دنبال کردند.

2.5درصد از هزار میلیارد دلار بودجه نفتی جهان وارد ایران می شود

در ادامه این نشست علی کاردر عضو کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی اظهار داشت: با توجه به کاهش قیمت نفت هزار میلیارد دلار بودجه نفت وگاز از آمریکا شمالی به دیگر نقاط دنیا روانه خواهد شد و برداشت ما این است که پنج درصد این مبلغ به برنامه های اجرایی نفتی ایران شامل می شود و پیش بینی بر این است که 2.5درصد این مبلغ به سمت حوزه نفت و گاز ایران روانه شود که عدد بزرگی نیست و اطمینان داریم که این میزان سرمایه وارد ایران خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۲۶۲۴۱