خبرگزاری کار ایران

فروشگاه های زنجیره ای والمارت عامل کاهش تورم

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۸۲۰

کارشناس طراحی سیستم­های شناسایی و ردیابی خودکار گفت: قدرت اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت به قدری زیاد است که در کاهش تورم کشور ایالات متحده تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی، میلاد نوراله زاده کارشناس طراحی سیستم­های شناسایی و ردیابی خودکار در سخنرانی با عنوان "اسرار خرده فروشی مدرن (فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت)" که با حضور اعضای هیئت علمی موسسه و نمایندگان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات برگزار شد، به تشریح تاریخچه و تجربیات و رویکردهای شرکت والمارت در حوزه زنجیره تامین و لجستیک پرداخت.

وی با اشاره به تاریخچه و وضعیت فعلی شرکت والمارت گفت: شرکت والمارت بزرگترین مجموعه فروشگاه­های زنجیره­ای در دنیاست که در حال حاضر دارای 8 هزار و 500 شعبه در آمریکا و سرتاسر جهان است. والمارت در 25 کشور دنیا دارای فروشگاه است که 20 درصد از درآمد کل شرکت را به خود اختصاص داده­اند. این فروشگاه ها در لیست 500 شرکت پردرآمد دنیا، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شرکت والمارت کسب­وکار خرده فروشی خود را در پنج بخش انجام می دهد: نخست فروشگاه­های discount store که بزرگترین بخش کسب­وکار شرکت را شامل می­شوند و اساس فعالیت آنها همان فروشگاه­های سنتی است که طیف بسیار وسیعی از کالاها را ارائه می­کنند؛ دوم Super centerها یا بازارهای میوه و سبزی که خدمات کامل یک سوپرمارکت شامل انواع گوشت­های منجمد و تازه و نیز امکاناتی از قبیل سالن­های آرایش، مراکز اجاره فیلم و غیره را ارائه می­دهند؛ سوم neighborhoodها یا بازارهای محلی که عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و دارویی هستند؛ چهارم کلوپ­های مشتریان یا sam's clubها که در واقع شریک بسیاری از کسب­وکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریکا در ارتباط و کمک با خرده­فروشی­ها و کسب­وکارهای کوچک، رستوران­ها، دفاتر، اغذیه فروشی­ها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاه­ها، شرکت­های فروش و... قرار دارند؛ و پنجم فروشگاه­های بین المللی شرکت که در دیگر کشورها واقع هستند.

نوراله زاده افزود: حدود 70 درصد مشتریان والمارت دارای کارت عضویت عنوان هستند و توسط آن خرید کالا و دریافت دیگر خدمات را انجام می دهند. وی با اشاره به مفهوم باشگاه مشتریان، اظهار کرد که دارنده این کارت­ها همچنین می­توانند از مراکزی خارج از مجموعه والمارت نظیر مراکز تفریحی بزرگ و آموشگاه­ها خدماتی را دریافت کنند.

وی ادامه داد: شرکت والمارت با بیش از 27 هزار تامین کننده در سرتاسر جهان همکاری می کند. همچنین وی افزود، یکی از اتفاقاتی که این شرکت در دهه 80 میلادی رقم خورد، تشکیل گروه شرکت­ها توسط تامین کنندگانش بود تا بدین ترتیب به جای چندین شرکت، با یک شرکت تعامل داشته باشد. بعنوان مثال شرکت پروکتر اند گمبل P&G که هم اکنون یکی از شرکت­های مطرح دنیاست، در همین راستا تشکیل شد.

وی تاکید کرد: والمارت با فلسفه "هر روز قیمت کمتر" یا Every Day Lower Price شروع بکار کرد. در واقع فلسفه خود را کاهش قیمتها برای جذب مشتریان بیشتر قرار داده است. زیرا والمارت تامین­کنندگان را شریک تجاری خود می­داند و با همین رویکرد موفق به کاهش هزینه­ها می­شود. در واقع والمارت قیمت ها را نه فقط برای سود خود بلکه برای رضایت بیشتر مصرف کننده کاهش می­دهد. طبق آمارها هر خانواده آمریکایی در سال 2060 دلار برای خرید از والمارت صرف می کنند.

به گفته وی، والمارت تامین کنندگان خود را در منافع حاصل از کاهش هزینه تمام شده کالاها بواسطه بهبودهای ایجاد شده و صرفه­های ایجاد شده سهیم می­کند تا آنها را تشویق کند. طبق قاعده­ای که به قاعده یک سوم معروف است، والمارت یک سوم کاهش هزینه ایجاد شده را به صورت کاهش قیمت به مشتری، یک سوم عنوان سود به تامین کننده و بخش دیگر آنرا به عنوان سود به خود تخصیص می­دهد. همچنین ممکن است شرکت از یک سوم سهم خود نیز چشم پوشی کند.

این کارشناس طراحی سیستم­های شناسایی و ردیابی خودکار اظهار کرد: والمارت با شرکت­های حمل­ونقل طرف قرارداد خود نیز برای کاهش هزینه­ها همکاری می­کند، بگونه­ای که با برنامه­ریزی دقیق، فضای خالی وسایل نقلیه خود را به دیگر مشتریان همان شرکت­ حمل­ونقل تخصیص می­دهد. والمارت حتی محموله­های در حال حرکت در کامیون­ها را نیز جزو مجموعه انبارها در نظر می­گیرد و طبق برآوردها 27 درصد کل موجودی این شرکت در هر لحظه در حال حمل توسط این وسایل است.

وی افزود: قدرت اقتصادی والمارت بقدری زیاد است که طبق نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2011، اجرای استراتژی کاهش قیمت توسط این شرکت موجب کاهش 11 درصدی تورم در کشور آمریکا شده که این موضوع به اثر والمارت معروف است. در واقع والمارت این قدرت را دارد که در قیمت­ها به شدت تاثیرگذار باشد و از سال 1995 این شرکت بر اساس قانون ضدانحصار آمریکا متعهد شده است که بیش از 40 درصد خرید خود را از یک تامین کننده انجام ندهد.

به گفته وی، تاکنون تحقیقات زیادی برای بررسی تاثیر حضور والمارت در شهرهای کوچک بر از بین رفتن خرده­فروشی­های سنتی انجام شده، اما تاکنون هیچ یک به پاسخ قطعی برای این سوال دست نیافته­اند.

نوراله زاده خاطر نشان کرد: والمارت یکی از بزرگترین مشتریان GS1 در دنیاست که از استانداردهای شناسایی و ردگیری این موسسه پیروی می‌کند و در واقع نخستین شرکتی بوده که در فروشگاه­های زنجیره ای از بارکد برای محصولات استفاده کرده است.

وی با اشاره به اینکه والمارت از یک نرم افزار اختصاصی با نام retail link برای تمام برنامه­ریزی­ها و عملیات خود بهره می گیرد، تصریح کرد: این سیستم فوق­العاده پیچیده و کارآمد بوده و بر مبنای JIT یا تحوی بهنگام کار می­کند. بیش از 700 مجموعه آموزشی در دنیا این نرم افزار را به 8 میلیون نفری که در بخش های مختلف اعم از تامین کنندگان، شرکت­های لجستیکی و سایر شرکت­ها با والمارت همکاری می کنند، آموزش می دهند. این سیستم تمامی اطلاعات فروش کالا را به همراه اطلاعات بازه های زمانی آنها که توسط مشتریان دارنده کارتهای اعتباری wal point انجام می شود، جمع­بندی نموده و پس از تحلیل آن به کمک هوش تجاری، در یک سیستم تحت وب در اختیار تامین کنندگان قرار می دهد. در این سیستم حتی فرمول تولید تامین کنندگان نیز برای مقاصد برنامه­ریزی نگهداری می شود.

وی گفت: والمارت از سال 2001 میلادی روی فناوری RFID (شناسایی خودکار با امواج رادیویی) کار می­کرده و تنها مجموعه دنیاست که از سال 2005 به بعد خود را متعهد به استفاده از این سیستم کرده است. بگونه ای که تمامی پالت های جابجا شده در این شرکت دارای برچسب های RFID هستند. والمارت برای این سیستم حدود 27 میلیارد دلار هزینه کرد، از قبل این سیستم موفق شد سالانه 109 میلیارد دلار کاهش هزینه داشته باشد.

به گفته وی، والمارت دارای سومین پایگاه داده بزرگ دنیا بوده و بعلاوه یک فیبر نوری مستقل در دنیا دارد که تمام ارتباطات بین المللی خود را از این طریق برقرار می کند.

وی افزود: والمارت علاوه بر دارا بودن دو دانشگاه برای مقاصد آموزش و تحقیقات، از یک مجموعه حقوقی نیز برخوردار است که در آن بر روی قوانین کار مطالعه می­شود. والمارت با 1.8 میلیون نفر پرسنل یکی از بزرگترین کارفرمایان دنیاست و بیش از 8 میلیون نفر از سرتاسر جهان نیز با این شرکت همکاری می کنند.

اکارشناس طراحی سیستم­های شناسایی و ردیابی خودکار با اشاره به اینکه مشتری مداری در والمارت بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: بر اساس قاعده ای با عنوان ten foot، برای هر 60 تا 80 نفر مشتری یک نفر پرسنل در فروشگاه در نظر گرفته شده است تا تعامل صمیمانه ای با آنها داشته باشد. حتی این امکان وجود دارد که مشتری کالاهای مورد نیاز خود را سفارش داده و با مراجعه به پارکینگ فروشگاه خرید خود را دریافت کنند.

به گفته وی، طبق یکی از قواعدی که در والمارت و از سال 1995 برقرار است، تمامی کسانی که برای والمارت کار می کنند باید سه مشاور داشته باشند؛ یک نفر مشاور شغلی با سابقه بالاتر، یک نفر مشاور حقوقی و یک نفر مشاور روانشناسی و خانواده. مشاوران شغلی از پرسنل والمارت هستند که باید طبق دستورالعمل­ها، به میزان معینی از سابقه کار بیشتری نسبت به فرد مورد نظر برخوردار باشند و حتی بازنشستگان این شرکت نیز به عنوان مشاور فعالیت می کنند. والمارت سالانه 312 دلار فروش و فقط 2.11 میلیارد دلار سود خالص داشته است. با این حال والمارت شرکت پرسودی در دنیا نیست و در واقع پر سود بودن رویکرد این شرکت نیست. همچنین والمارت یکی از بزرگترین شرکت­های فراملیتی جهان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تشریح گوشه­هایی از مشکلات نظام تامین و نگهداری داروها در بیمارستان­های کشور، توضیحاتی را در خصوص اهمیت بکارگیری استانداردهای GS1 برای مدیریت یکپارچه زنجیره تامین در بخش دارویی ارائه کرد و عدم وجود یکپارچگی و تصمیمات جزیره­ای نهادهای متولی را یکی از مشکلات موجود در این زمینه دانست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز