خبرگزاری کار ایران

فرماندار کرج در بازدید از مرکز فضایی البرز

تحقق برجام، در توسعه زیرساختی مراکز علمی البرز موثر است

فرماندار کرج، با بیان اینکه انتقال فناوری‌های نوین از مراکز علمی و پژوهشی جهان به داخل کشور در پساتحریم اولویت دولت تدبیر و امید است گفت: تحقق برجام، تاثیر بسزایی در توسعه زیرساختی مرکز فضایی البرز دارد.

به گزارش ایلنا در کرج، فرماندار این شهرستان با بیان این مطلب، در بازدید از مرکز فضایی البرز گفت: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در گذشته، مانع از رشد و توسعه مرکز فضایی البرز به نسبت پنجاه سال حضور این مرکز در عرصه فناوری و پژوهش فضایی کشور شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با رفع تحریم‌ها و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به موضوع فناوری‌های نوین، امکان دسترسی به فناوری‌های روز مراکز علمی و پژوهشی و همچنین تعامل با آن‌ها در عرصه بین المللی باز شده و ان شاء الله شاهد سرعت بخشی در توسعه این مرکز خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبری در خصوص اهمیت توسعه علم وفناوری در کشور افزود: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ نیز کسب رتبه اول منطقه در توسعه علم و فناوری هدف قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین محورهای این توسعه علمی در موضوع صنایع فضایی است که جز با گسترش شرکت‌های دانش بنیان و تعامل بیشتر میان مراکز پژوهشی و صنعت حاصل نمی‌شود.

فرماندار کرج، در ادامه به تاکید دولت تدبیر و امید بر ضرورت توسعه فناوری فضایی اشاره کرده و گفت: در اجرای منویات مقام معظم رهبری، رئیس محترم جمهور با جدیت پی گیر توسعه این بخش هستند و بر دسترسی به افق‌های جدید در فناوری فضایی تاکید کرده‌اند.

ایرانی، در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت معرفی و شناساندن اهمیت دستاوردهای مرکز فضایی البرز در مدیریت کنترل ماهواره‌ای مخابراتی گفت: در این مرکز، اولین ایستگاه کنترل ماهواره‌ای کشور مستقر شده است که بسیاری از بخش‌های سنجش از راه دور کشور در این مرکز صورت می‌گیرد. لذا می‌بایست از خدمات گسترده و فعالیت‌های آن در سطح استان البرز نیز به صورت گسترده استفاده شود.

وی راه اندازی مرکز داده‌ای استان، را از مهم‌ترین برنامه‌های آتی این مرکز دانسته و تصریح کرد: با راه اندازی این بخش، بسیاری از مشکلات مربوط به بازیابی داده‌ها برطرف خواهد شد.

وی در ادامه با مغتنم دانستن حضور فعال مرکز فضایی البرز در نمایشگاه هفته پژوهش استان در راستای ارائه دستاوردهای این مرکز و ایجاد تعامل میان این مرکز علمی و صاحبان صنایع گفت: مرکز فضایی البرز می‌تواند از امکان حضور در نمایشگاه هفته پژوهش که از ۱۴ الی ۲۴ آذر ماه در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، استفاده نموده و با معرفی بخش‌های سنجش از راه دور در حوزه‌های مختلف، مصرف کنندگان این داده‌ها را به تعامل بیشتر و استفاده از امکانات و تجهیزات این مرکز ترغیب نماید.

همچنین وی در ادامه، استفاده از داده‌های ماهواره‌ای مرکز فضایی در بررسی تغییرات آب و هوایی، رصد پوشش جنگلی‌ها و مراتع به ویژه بحران‌هایی نظیر زلزله و سیل را بسیار ارزشمند توصیف کرده و از رئیس این مرکز خواست تعامل خود را برای انتقال فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با حوزه مدیریت بحران با ادارات مرتبط استان البرز و شهرستان کرج گسترده‌تر کنند.

کد خبر : ۳۲۵۷۶۲