خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار وزیرخارجه لوکزامبورگ:

فشار برای تغییر بشار اسد به بحرانی‌تر شدن شرایط سوریه کمک می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام ترکیه علیه روسیه اشتباه بزرگی بود و حمایت اوباما از این اقدام اشتباه بزرگتری است که به گسترش درگیری‌ها در منطقه کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز در دیدار با «جین اسلبورن» وزیرخارجه لوکزامبورگ گفت: کشور شما سابقه خوبی در مسائل مالی و بانکی دارد و امکانات خوبی برای سرمایه‌گذاری دارید که ایران از سرمایه‌گذاری شما بالاخص در حوزه نفت و گاز استقبال می‌کند.

وی اظهار داشت: ما گام‌هایمان را مطابق با توافق‌نامه درخصوص مسائل هسته‌ای برمی‌داریم و در این امر جدی هستیم و امیدواریم طرف‌های مقابل هم مطابق با توافقات صورت گرفته عمل نمایند.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: درگیری‌ها در منطقه موجب از هم‌گسیختگی امنیتی شده است و باید هر چه سریع‌تر این وضعیت بهبود یابد.

لاریجانی با اشاره به عوامل متعدد رشد تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: مسئله مقابله با تروریسم دو وجه دارد که یک وجه آن نظامی و دیگری فرهنگی اجتماعی است و یافتن ریشه‌های فرهنگی اجتماعی از برخوردهای نظامی موثرتر است.

وی گفت: متاسفانه برخی کشورهای منطقه همچون برخی کشورهای غربی به حمایت از این گروه‌ها دست می‌زنند و فکر می‌کنند می‌توانند از تروریسم به صورت ابزاری استفاده کنند ولی این تفکر اشتباهی است و این ناامنی گریبان‌گیر خود آنها هم خواهد شد.

لاریجانی با اشاره به تجربه آمریکا و سایر کشورها در افغانستان و عراق اظهار داشت: اشغال و درگیری در این کشورها نه تنها دستاوردی نداشت بلکه خود موجب تولد گروه‌های تروریستی شد و می‌توان گفت یکی از دلایل ظهور چنین گروهک‌هایی سرکوب و استعمار کشورهاست زیرا اکنون سطح تحصیلات و هوشیاری سیاسی جوانان افزایش یافته و حاضر نیستند مستعمره یک کشور دیگر باشند.

وی خاطرنشان کرد: درباره سوریه هم چنین اشتباهی رخ داده و متاسفانه چنین القا شده که تغییر حکومت در سوریه به آرامش آن کشور کمک می‌کند اما در حال حاضر که بخشی از این کشور توسط تروریست‌های داعش اشغال شده، فشار برای تغییر حکومت تنها به بحرانی‌تر شدن شرایط این کشور کمک می‌کند.

رئیس مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد همه کشورها به این نقطه برسند که تروریسم و داعش خطر و تهدیدی برای تمام جهان است و ریشه‌های آن باید از بین برود و صلح و آرامش برقرار شود.

جین اسلبورن: لوکزامبورگ علاقه‌مند به سرمایه گذاری اقتصادی در ایران است

همچنین «جین اسلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ هم در این دیدار ضمن ابراز رضایت از سفرش به ایران گفت: ما امیدواریم تحریم‌ها هرچه سریع‌تر برداشته شود و روابط کشورها با ایران گسترش یابد و لوکزامبورگ هم خیلی علاقه‌مند است در زمینه‌های اقتصادی در ایران سرمایه‌گذاری کند.

وی اظهار داشت: لوکزامبورگ قلب امور مالی اروپاست و اگر مبادلات اقتصادی بین دو کشور برقرار شود، مبادلات سیاسی و فرهنگی هم افزایش خواهد یافت.

بحران در منطقه، امنیت کشورهای اروپایی را نیز به مخاطره می‌اندازد

وزیر خارجه لوکزامبورگ در ادامه گفت: امیدواریم که توافق‌نامه‌ای درخصوص لغو مالیات مضاعف بین دو کشور منعقد شود و من پیشنهاد آن را در این سفر ارائه داده‌ام.

جین اسلبورن در ادامه تصریح کرد: برقراری آرامش در منطقه خیلی موضوع مهم و اساسی است زیرا بحران در منطقه، امنیت کشورهای اروپایی را نیز به مخاطره می‌اندازد و امیدوارم کشورهای تاثیرگذار مانند ایران، عربستان، روسیه و آمریکا بتوانند بر روی نحوه نابودی ریشه‌های تروریسم به توافق برسند.

گروه‌های تروریستی مانند داعش را هیچگاه با اسلام و مسلمین مرتبط ندانسته‌ایم

وی اظهار داشت: ما هیچ‌وقت گروه‌های تروریستی مانند داعش را با اسلام و مسلمین مرتبط ندانسته‌ایم و معتقدیم آنها برای سیاه‌نمایی خودشان را به اسلام متصل کرده‌اند.

وزیر خارجه لوکزامبورگ در پایان ابزار امیدواری کرد که کشورهای اروپایی هم در کنار کشورهای دیگر به ائتلافی واقعی برای از بین بردن ریشه‌های تروریسم در جهان قدم بردارند و کشوری به فکر استفاده ابزاری از این گروه‌ها که تعدادشان هم اندک است، نباشند.

کد خبر : ۳۲۵۲۹۶