خبرگزاری کار ایران

تصویب برنامه راهبردی سامان‌دهی عشایر در افق 1404

رئیس سازمان امور عشایر ایران از تصویب برنامه راهبردی سامان‌دهی عشایر در افق ۱۴۰۴ در مقیاس ملی و استانی خبر داد و گفت: موافقت‌نامه با بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی به تشکل‌های عشایری تنظیم شده است.

به گزارش ایلنا از  وزارت جهاد کشاورزی؛ کرمعلی قندالی در جلسه شورای عشایر آذربایجان شرقی اظهار داشت: به یمن تدابیر دولت تدبیر و امید امروز مباحث ایران هراسی و اسلام هراسی کم رنگ شده و فضای مناسبی از لحاظ اقتصادی و روانی بر جامعه حکمفرما است که باید از همه این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: عشایر مردمی کم توقع و مولد هستند و ما اعتقاد داریم هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی و خاستگاه رفاه و امنیت جامعه است و به قول رئیس جمهور عشایر ما دست‌آموز محیط زیست هستند و همه باید حفاظت از محیط زیست را از عشایر یاد بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ظرف سه سال گذشته برنامه راهبردی ساماندهی عشایر در افق ۱۴۰۴ را تدوین و در شورای برنامه‌ریزی مطرح و مصوب کردیم تا به عنوان نقشه راه دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و خروجی برنامه‌ها با تعامل دستگاه‌ها اجرایی شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید اولین جلسه شورای عشایر برگزار شد و در این جلسه سه طرح ویژه مصوب شد که دو طرح به مرحله اجرا درآمد که در جلسه ماه آینده مصوب و ابلاغ می‌شود؛ یادآور شد: اگر طرح ویژه خدمات فرهنگی- مذهبی که ۱۷ دستگاه در تدوین آن مشارکت کردند تصویب شود تحول شگرفی در حوزه فرهنگ عشایر ایجاد خواهد شد.

وی اذعان داشت: توجه به مسئله بیمه دام و تامین اجتماعی، که مربوط به تامین امنیت شغلی عشایر است بسیار ضروری به نظر می‌رسد و در بحث آموزش متوسطه و دانشگاه عشایر بسیار افت داشته‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرد که در این ارتباط ساختار آموزش و پروش سیار عشایری در دست اقدام است.

قندالی در ادامه صحبت‌های خود اذعان داشت: در حال حاضر ۷۰۰ هزار راس دام در کل کشور پروار می‌شود و انتظار داریم دامی که با روش درست و علمی پرورش می‌یابد در بازار مصرف هم وضعیت مناسبی داشته باشد تا انگیزه‌ها را بیشتر کند.

این مسئول اظهار داشت: یکی از بحث‌های زنجیره مربوط به تعادل بین دام و مرتع است که پیش‌بینی شده که دام قبل از ورود به مرتع از گله جدا شود و به سیستم پروار ورود یابد تا حداقل بخشی از چالش موجود برداشته شود.

وی با بیان اینکه عشایر 1.6درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: این جمعیت اندک، ۲۵ درصد گوشت، ۲۸ درصد دام سبک و ۳۵ درصد محصولات صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور از تنظیم موافقت‌نامه با بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی به تشکل‌های عشایری خبر داد و افزود: تشکل‌های ما افت وخیزهای زیادی داشته‌اند و ما تلاش می‌کنیم این‌ها را از جنبه‌های مختلف مانند ورود به بازارهای جدید، تعامل بیشتر با تولیدکنندگان جامعه عشایری و تزریق منابع به صورت تسهیلات با سود کم حمایت کنیم. مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی هم با ارایه گزارشی از سیمای کلی و توانمندی‌های عشایر و موانع و محدودیت‌های خدمات‌رسانی و سامان‌دهی جامعه عشایری استان، طرح‌ها و اقدامات اساسی این اداره کل را برشمرد

کد خبر : ۳۲۵۲۳۳