خبرگزاری کار ایران

ضرورت افزایش نقش زنان روستایی و عشایری در برنامه ششم توسعه

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، بر توجه دولت در برنامه ششم توسعه به سهم زنان روستایی و عشایری کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، سرکار خانم بنی‌هاشم در حاشیه نخستین نشست دو روزه مشاورین امور بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: زنان روستایی و عشایری به عنوان یک گروه خاص در هیچ یک از قوانین و برنامه‌ها مطرح نشده‌اند به این دلیل سهم آنان در بهره‌مندی از منابع آموزشی – ترویجی و مالی مشخص نیست.

وی افزود: البته در وزارت جهاد کشاورزی به دلیل وجود تشکیلات جداگانه‌ای با عنوان دفتر امور زنان روستایی و عشایری، بخشی از خدمات مالی – آموزشی و ترویجی به زنان روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد اما در سایر دستگاه‌های اجرایی به دلیل نامشخص بودن سهم زنان، ارائه خدمات در مناطق روستایی به طور اعم و در حوزه زنان به طور اخص بسیار ضعیف است.

بنی‌هاشم، با بیان اینکه در حال حاضر هیچ الزامی برای ارائه خدمات آموزشی، کارآفرینی و مالی به زنان روستایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با قرارگیری این الزام در برنامه توسعه، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف می‌شوند تا بخشی از فعالیت‌های خود را به سمت زنان روستایی و عشایری سوق دهند.

وی اظهار امیدواری کرد با رفع این خلاء قانونی، در برنامه ششم توسعه سهمی برای زنان روستایی و عشایری برای برخورداری از امکانات مادی، آموزشی، کارآفرینی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و... در نظر گرفته شود.

مشاور وزیر در امور زنان، با اشاره به سیاست‌های دفتر در حوزه زنان روستایی و عشایری، گفت: توانمندسازی، نهادسازی و توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان روستایی و عشایری از مهم‌ترین وظایف دفتر امور زنان وزارت جهاد کشاورزی است لذا برنامه‌ها و پروژه‌های این دفتر در راستای تحقق این اهداف و سیاست‌هاست.

وی افزود: ۱۰ میلیون زن روستایی و عشایری در کشور وجود دارد که ۵ میلیون آن‌ها بالای ۱۸ سال دارند. لذا به صورت بالقوه امکان ورود به عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فعالیت‌های کشاورزی را دارند، به این دلیل اجرای برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی زنان و تشکیل تشکل‌های محلی مشارکت آن‌ها را تسهیل می‌کند.

بنی‌هاشم تصریح کرد: با انتخاب تسهیلگران محلی از طریق اجرای آموزش‌های لازم برای مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌توان در حوزه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری تلاش کرد.

وی افزود: با حمایت از صندوق‌های اعتبار خرد محلی و شبکه‌سازی این صندوق‌ها در قالب تشکیل صندوق‌های غیردولتی شهرستانی، می‌توان در حوزه نهادسازی و با فراهم کردن زمینه‌های اشتغال پایدار زنان روستایی و عشایری در حوزه آموزش و اشتغال و کارآفرینی آنان کوشا بود.

مشاور وزیر در امور زنان با اشاره به توجه خاص معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر توانمندسازی زنان روستایی و عشایری گفت: در این راستا امسال، طی موافقت‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده، آموزش و ترویج کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای پایدار زنان روستایی و عشایری انجام می‌شود.

به گفته وی، بر اساس این موافقت‌نامه، بیش از ۳۰ هزار نفر از زنان روستایی و عشایری که در تشکل‌های محلی عضویت دارند تحت پوشش برنامه‌های آموزشی ترویجی، کارآفرینی، فرآوری و بسته بندی و... قرار می‌گیرند که پیش‌بینی می‌شود با ارائه این آموزش‌ها، برای حدود یک سوم این افراد، اشتغال پایدار ایجاد شود.

این مسوول یادآور شد: در سال گذشته نیز با همکاری معاونت امور زنان و خانواده در راستای تشکیل صندوق اعتبارات خرد، ۶۴ صندوق روستایی و ۱۲ صندوق عشایری تشکیل شد و در سال جاری به دنبال توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان روستایی و عشایری هستیم.

کد خبر : ۳۲۵۲۱۸