خبرگزاری کار ایران

نگرانی کارگران پیمانی رجا از تاخیر مزد و تعدیل

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۱۷۹

حجمی شدن قراردادها و کاهش تعداد نیروها در شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با شرکت راه آهن رجا، امنیت شغلی کارگران را با تهدید جدی مواجه کرده است.

کارگران پیمانکاری شرکت راه آهن رجا در تماس با ایلنا از تعدیل شماری از همکاران خود و به تاخیر افتادن زمانپرداخت مطالبات مزدی خبر دادند.

بنا بر اطلاعاتی که از سوی این کارگران در اختیار ایلنا قرار گرفته است، در طول ماههای گذشته  تعدادی نیروهای خدماتی و فنی شرکت راه آهن رجا که طرف قرارداد با شرکت های پیمانکاری مختلف بوده اند، پس از خاتمه زمان قرارداد یا به بهانه کاهش حجم قراردادد شرکت پیمانکار با کارفرمای مادر تعدیل شده اند.

گفته می‌شود شمار کارگران تعدیل شده که در بخشهای مختلف فنی و مهمانداری مشغول کار بودند تا حدود یکصد نفر برآورد می‌شود.

در مورد بحث معوقات مزدی نیز این کارگران می‌گویند هر کدام پیمانکاران مختلف راه آهن رجا بابت مزایای مختلفی از جمله بخش یا تمامی مزد ماه‌های سال جاری، مبالغی از سنوات سال گذشته و.... به آنها بدهکار است.

به گفته این کارگران از آنجا که در بخش های فنی و مهمانداری شرکت راه‌آهن رجا مسئولیت امور مربوط نیروی انسانی میان پیمانکاران مختلف خرد و جء بصورت مدام در حال جابجا شدن است در نتیجه نمی‌توان بصورت مشخص در مورد طلب پرداخت نشده کارگران پیمانکاری که شمار آنها بیش از هزار نفر می‌شود صحبت کرد.   

در این خصوص «قلی نژاد» مدیر روابط عمومی شرکت راه آهن رجا به ایلنا گفت: مسئولیت اصلی پرداخت معوقات کارگران را متوجه شرکت های پیمانکاری است.

وی گفت: طبق قانون شرکت راه آهن رجا جهت خرید خدمات مناقصه برگزار می‌کند و با شرکت ها بر اساس حجم خدمات درخواستی قرارداد می بندد، لذا مسئولیت پرداخت مطالبات مزدی کارگران بر عهده کارفرماهای این شرکت هاست.

قلی نژاد در عین حال با اشاره به انباشته شدن حجم طلب معوقه شرکت رجا، رجا ادامه داد: ممکن است این موضوغ به بهانه برخی پیمانکاران برای پرداخت نکردن معوقات مطالبات مزدی کارگران شده باشد.

 وی همچنین در مورد ادعای تعدیل شدن شماری از کارگران رجا گفت: ممکن است در مواردی شرکت های پیمانکار با کاهش نیروهای خدمه فنی یا مهماندار واگن ها بخواهند بهره وری را افزایش دهند که همین مساله به تعدیل نیروها می انجامد یا اینکه پس از اتمام تاریخ مناقصه یک شرکت پیمانکار، ممکن است شرکت جدیدی برنده مناقصه شود و از نیروهای قبلی استفاده نکند.

همچنین مدیران یکی از شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با رجا  نیز از حجمی شدن قراردادهای شغلی و تلاش پیمانکاران برای کاهش سطح هزینه ها از طریق تعدیل نیروها خبر داد و افزود: قراردادها براساس حجم خدمات منعقد می شود و طبیعی است که پیمانکاران در پی این باشند که تا جای ممکن تعداد کارگران را کاهش دهند.

وی در عین حال اعلام کرد: یکی دیگر از مشکلات، تعدد شرکت های پیمانکاری و تغییرات متناوب در آنهاست که همین مساله امنیت شغلی کارگران را با خطر مواجه می سازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز