خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی ایلنا با جلال چراغپور درباره کارلوس کی‌روش؛

ماجرای دو شخصیت کاملا متفاوت!

کی روش اول فکر می کند و بعد با شجاعت اجرا می کند و بعد ما در موردش صحبت می کنیم. مثلا کی روش بازیکن جوانی مثل سعید عزت اللهی را در ترکیب تیم ملی می گذارد و جواب می گیرد و بعد ما در موردش حرف می زنیم.

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: به نظر من کی روش حداقل از 2 شخصیت تشکیل شده است.

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: به نظر من کارلوس کی روش حداقل از 2 شخصیت تشکیل شده است. شخصیت اول او که فنی و قابل احترام است و جزو نکات مثبت او است و می توانم به جرات بگویم که در 20 سال گذشته چنین کارهای فنی به تیم ملی تزریق نشده بود و اصلا شکل بازی ما این طور نبود. جا به جایی بازیکنان در زمین به این نحو نبود.

وی افزود: بعد از بلازویچ تیم ملی ما 12 سال با سه مربی به یک شکل و با 11 بازیکن ثابت بازی می کرد و همه ما قبل از بازی ترکیب تیم ملی را می دانستیم. کی روش در تیم ما تغییرات ایجاد کرد چون چشم تکنیکالی و چشم برتر دارد و از درون لیگ ما کسانی را انتخاب می کند و آنها را بزرگ می کند که بعد از بازی کردن آنها می‌گوییم که اینها چه بازیکنان خوبی هستند. جالب اینکه قبل از آنکه کی روش آنها را به تیم ملی ببرد و از آنها بازی بگیرد این بازیکنان برای ما بازیکنانی عادی بودند. بازیکنانی مثل وریا غوری، وحید امیری یا مرتضی پورعلی گنجی که می بینیم چقدر خوب بازی می کنند.

چراغپور ادامه داد: ما اگر تمام اینها را کنار هم بگذاریم و البته آن 3 بازی جام جهانی را یادمان بیاید که سرمان بالا بود و به تیم ملی مان افتخار می‌کردیم، متوجه می شویم که کی روش یک کلاس از همه ما بهتر فکر می کند و می بیند. کی روش چندین سال است که استعدادیاب تیم بزرگی مثل منچستر یونایتد بوده و برای این تیم بازیکن انتخاب کرده است. او سرمربی رئال مادرید بوده است.  اگر کسی حتی یک روز هم سرمربی رئال باشد کار بسیار بزرگی کرده است. ما این همه مربی داریم.لطفا یکی از آنها برود و یک ساعت سرمربی رئال بشود. آیا می تواند؟ ما از نظر فنی نمی‌توانیم به کی روش ایراد بگیریم.

این کارشناس فوتبال تاکید کرد: کی روش اول فکر می کند و بعد با شجاعت اجرا می کند و بعد ما در موردش صحبت می کنیم. مثلا کی روش بازیکن جوانی مثل سعید عزت اللهی را در ترکیب تیم ملی می گذارد و جواب می گیرد و بعد ما در موردش حرف می زنیم. کی روش از بنده جلوتر است چون به چیزهایی می رسد که من بعد از او به آن موارد می رسم.

جلال چراغپور اظهار داشت: البته افراد دیگری در فوتبال ما هستند که کم و بیش همین نگاه به بازیکن را دارند. مربیانی مثل علی دایی و یحیی گل محمدی اما غنای دید کی روش را ندارند و بقیه مربیان ما هم مصرف کننده و ساده خور هستند حتی کسانی که ادعای سازندگی دارند هم حوصله این کار را ندارند اما علی دایی در پرسپولیس بازیکنانی مثل طارمی و عالیشاه را به میدان می فرستاد که جواب مثبتی هم گرفت.

این کارشناس فوتبال سپس در مورد شخصیت دوم سرمربی تیم ملی حرف های جالبی را مطرح کرد. چراغپور گفت: در مورد شخصیت دوم کی روش باید بگویم که او از جوانی پرخاشگر و مبارزه طلب بوده و ببینید که در رختکن منچستر با چه مربیان و بازیکنانی درگیر شده است و این مبارزه جویی او را عمدا یا سهوا با شخصیت تکنیکی اش درگیر می کنیم و با استفاده از شخصیت دوم او شخصیت اولش را می زنیم. نقطه ضعف کی روش شخصیت پرخاشگر او است یعنی شما دیدید که در برخورد با اسدی جلوی دهانش را گرفت و به شکل زننده ای خندید و گفت او را نمی شناسد. این رفتار توهین آمیز کی روش به من برخورد اما کی روش به او توهین کرد. نقطه ضعف کی روش شخصیت دوم او است.

وی افزود: ما وقتی با گوام و ترکمنستان در تهران بازی داریم کی روش کت و شلوار شیک می پوشد و کروات می زند اما در خارج از ایران یک پیراهن آستین کوتاه می پوشد و 3 تا از دکمه هایش را باز می گذارد. اتفاقا ما آنجا یعنی خارج از ایران نیاز داریم که کی روش خوش لباس باشد و این کار او را نمی پسندم. وقتی با داور صحبت می کرد اگر انصاریفرد جلوی او را نمی گرفت کی روش رفته بود که داور را بزند. یا وقتی گوام را با 6 گل برده اید و از پله های هواپیما پایین می آیید بهتر است به جای آن شال گردن پارچه ای 10 متری کت و شلوار شیک بپوشید و شاد برخورد کنید نه اینکه در جواب خبرنگار بگویید مجوز کتبی برای مصاحبه داری یا نه.

وی ادامه داد: مردم و مسولان ما وقتی رفتار ناپسند کی روش را می بینند نمی توانند مثل خودش با او برخورد کنند یعنی مسولان ما نمی توانند یقه شان را مثل کی روش باز کنند و با او دعوا کنند به همین دلیل از نظر فنی به او ایراد می گیرند. انتظار داریم مسولان ما با کی روش صحبت کنند و تذکر بدهند اما از نظر فنی مربی قابل قبولی است. الان تیم ملی ما سر و شکل پیدا کرده و می داند در طول بازی چطور جمع شود یا حمله کند و ضد حمله بزند اما اخلاق کی روش اینطوری است.

چراغپور در پایان راجع به این حرف که کی روش باید به مرخصی بدون حقوق برود، گفت: نمره و قیمت تکنولوژی نه به زمان است نه به کیلو. به عنوان مثال یک خط تولید که شمش فولاد تولید می کند در مورد یک موضوع خیلی جزیی مثل کوتاه شدن یک میلی متری یک شمش 20 کارشناس صاحب نظر در موردش وارد بررسی و بحث می شوند. تمام کارخانه را تعطیل می کنند که کسی متوجه اصل ایراد نشود و نیم ساعت بعد هم همه شان می روند. چه اتفاقی می افتد؟ اندازه شمش ها درست می شود. کلی هم پول می گیرند. پس قیمت تکنولوژی به زمان نیست. در اینجا 2 عامل هست. عوامل کیفیت و کمیت. در مورد بحث کمیت باید بگویم شما هیچ وقت به یک نفر که با او قرارداد 9 ماهه دارید نمی گویید اگر یک ماه نباشی 8 ماه حقوق می گیری. شما به او پول می دهید که کارش با کیفیت انجام دهد. ما به کیفیت کی روش پول می دهیم چون فنی  و کار او کیفی است. بنابراین در امور کیفیت نه زمان دخیل است و نه کمیت ها. کی روش را به دلایل کیفی و فنی استخدام کرده‌ایم بنابراین اگر 40 روز هم نباشد به نظرم عیبی ندارد.

کد خبر : ۳۲۵۱۷۵