خبرگزاری کار ایران

اعلام آمادگی دانشگاه پیام‌نور برای بروز رسانی کتب دانشگاهی افغانستان

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۱۳۳

فریده مومند وزیر تحصیلات عالیه افغانستان به همراه سفیر این کشور در ایران و تنی چند از مسئولان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی افغانستان با رستمی ابوسعیدی رئیس دانشگاه پیام نور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، رستمی ابوسعیدی رییس دانشگاه پیام نور درخصوص تخصیص بورسیه به دانشگاه‌های افغانستان اعلام آمادگی کرد و گفت: این دانشگاه در نظر دارد با اولویت بانوان، ۴۰ بورسیه را به دانشجویان دختر و ۲۰ بورسیه را به دانشجویان پسر کشور افغانستان در سه سال آینده اختصاص دهد.

وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور آمادگی به روزرسانی کتب دانشگاهی افغانستان را دارد، اظهار داشت: این دانشگاه دارای بیش از ۲۱۵۰ عنوان کتاب است که در صورت نیاز کشور افغانستان می‌تواند این منابع را در اختیار قرار دهد.

رستمی ابوسعیدی اظهار داشت: همکاری مشترک در راه اندازی دانشگاه‌های مشابه آموزش از راه دور و مجازی، مبادله استاد و دانشجو و تفاهم نامه مشترک پژوهشی از دیگر مواردی است که دانشگاه پیام نور آمادگی دارد در این خصوص خدمات لازم را به کشور افغانستان ارائه دهد.

وی خواستار ارائه تسهیلاتی در روادید اساتید و کارکنان دانشگاه پیام نور به کشور افغانستان شد و افزود: دانشگاه پیام نور دارای شعباتی در کابل، هرات ومزار شریف است که برای سهولت تردد اساتید این دانشگاه نیازمند تسریع در صدور روادید اساتید هستیم.

رییس دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور با هدف کمک به کشور افعانستان تسهیلات را در اختیار علاقه مندان به تحصیل این کشور قرار می‌دهد، اظهار داشت: دانشگاه پیام نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور با بیش از ۸۰۰ هزار دانشجو و ۴۰۰۰ عضو هیات علمی آمادگی دارد که پس از بازنگری لازم، رشته‌های مورد نیاز کشور افغانستان را در قالب رشته‌های چند نظمی و بین رشته‌ای ایجاد کند.

وی با عنوان اینکه در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹۷۰۰ دانشجوی افغانستان از دانشگاه‌های ایران فارغ التحصیل شده‌اند، تصریح کرد: در بین این افراد و کسانی که مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشگاههای ایران اخذ نموده‌اند، افراد شاخصی من جمله؛ ۴ وزیر دولت‌های مختلف افغانستان و شمار زیادی از اساتید دانشگاه‌های مختلف این کشور به چشم می‌خورند و این نشان از رابطه نزدیک همکاری دو جانبه کشورهای همسایه ایران و افغانستان دارد.

رستمی ابوسعیدی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۸هزار دانشجو از جمهوری اسلامی افغانستان در دانشگاه‌های دولتی ایران مشغول به تحصیل هستند که یک چهارم این تعداد در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند.

رییس دانشگاه پیام نور در پایان خواستار تشکیل کمیته ۳ نفره از طرف دو کشور شد تا ضمن حل مسائل و مشکلات دانشگاه پیام نور در کشور افغانستان، راهکارهای تعامل موثر مشترک ارائه شود.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان نیز با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور دانشگاهی مطرح در افغانستان است که دانشجویان بسیاری را در این کشور تربیت می‌کند، از تخصیص ۶۰ بورسیه به دانشگاه افغانستان با اولویت بانوان قدردانی کرد.

وی در دیدار با رئیس دانشگاه پیام نور تصریح کرد: وزارت تحصیلات عالی افغانستان برنامه‌های مهمی برای جذب بیشتر دانشجویان دختر و فراهم کردن بسترهای تحصیلات عالی برای آن‌ها دارد و اختصاص ۴۰ بورسیه از سوی دانشگاه پیام نور به دانشجویان دختر افغانستان ارزشمند است.

مومند اظهار داشت: وزارت تحصیلات عالی افغانستان در زمینه چاپ و نشر کتاب، تجهیز کتابخانه‌ها، ایجاد کتابخانه‌های الکترونیکی، آموزش مجازی و از راه دور نیازمند کمک دانشگاه‌های ایران و به ویژه دانشگاه پیام نور است.

وی با بیان اینکه دولت افغانستان با دولت همزبان ایران رابطه‌ای دوستانه دارد، اظهار داشت: ما دارای مشترکات زیادی در زمینه‌های فرهنگی، دینی و زبانی هستیم که برای تحکیم این روابط می‌توانیم در حوزه آکادمیک همکاریهای بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز