خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در روسیه

انتظار داشتم خروجی بازدید هیئت همدانی از سفر روسیه مشخص شود

سفیر ایران در روسیه گفت: انتظار داشتم با توجه به بازدید هیئت همدانی از روسیه تاکنون مراودات کارخانه‌ها و تبادل دانشجو شروع‌ شده باشد.

به گزارش ایلنا از همدان؛ مهدی سنایی شب گذشته در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی استان می‌توانند همکاری خود را آغاز کنند و انتظار داشتم با توجه به بازدید هیئت همدانی از روسیه تاکنون مراودات کارخانه‌ها و تبادل دانشجو شروع‌شده باشد، گفت: هیچ تماسی با ما گرفته نشد درحالی‌که باید این روند ارتباطات ادامه یابد و افرادی که با استاندار همدان به این سفر آمدند پیگیر فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشند.

سنایی به تشریح سیاست‌های خارجی دولت پرداخت و اظهار داشت: ویژگی دیپلماسی ایران را در دو سال اخیر باید در تأمین اهداف انقلاب اسلامی و رعایت اصول آن دید.

سنایی تصریح کرد: رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه با آشنایی عمیقی که به سیاست دارند می‌دانند همه روابط سیاسی محدود به ارتباط با کشورهای غربی نیست بلکه کشور باید از همه ظرفیت‌ها بهره گیرد.

سفیر ایران در روسیه بیان کرد: رئیس جمهوری از ابتدا به توسعه روابط با روسیه به شکل ویژه‌ای توجه داشته است همچنین در برنامه‌ای که سیاست خارجی ارائه کرده توسعه روابط با کشورهای روسیه، چین و هند اولویت اصلی در سیاست خارجی ذکر شده است.

سنایی با بیان اینکه باید دیپلماسی فعال در عرصه بین الملل داشته باشیم و نمی‌توان عرصه بین الملل را ناهمخوان تعریف کرد، ادامه داد: باید ابتکاراتی ارائه کرده و الزاماتی را که در گذشته بوده قطعی فرض نکنیم و شرایط را به سمت خود سوق دهیم.

سفیر ایران در روسیه دولت به دنبال این بود که کار در عرصه بین الملی با کمترین هزینه برای کشور شکل گیرد و دولت پیگیر رسیدن به اهداف با دادن کمترین هزینه است.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه هم اکنون سیاست خارجی روسیه با ایران هم خوانی زیادی دارد، گفت: در صداقت برخی کشور‌ها در بیان لزوم مبارزه با تروریسم تردید وجود دارد.

سنایی با تأکید براینکه فعال بودن در عرصه سیاست خارجی از طریق مجامع بین المللی از خصوصیات دولت تدبیر است، بیان داشت: اکنون در روابط بین‌الملل سخن از برد است و این‌گونه روابط باعث هم‌افزایی می‌شود.

سفیر ایران در روسیه بیان داشت: همان‌گونه که رهبری فرمودند بازی دیپلماسی در جریان است و نمی‌توان کار توافق را تمام‌شده دانست.

وی با تاکید بر اینکه پایدار کردن روابط با شرق باید در چهارچوب منافع ملی باشد، عنوان کرد: روسیه اکنون باوجود مشکلات خود در بین ۱۰ اقتصاد بر‌تر جهان قرار دارد و ۸۰۰ میلیارد دلار تراز صادرات و واردات این کشور است.

سنایی از گشایش خط اعتباری روسیه برای ایران خبرداد و گفت: ای‌کاش از استان همدان طرحی ارائه می‌شد که می‌توانستیم اعتباری برای آن جذب کنیم و تا زمانی که در روسیه هستم روند روابط همدان با یکاترینبورگ را تثبیت کنم.

وی با اشاره به اینکه در سفر پوتین معاهداتی برای مبارزه با تروریسم بین ایران روسیه منعقد شد، ادامه داد: در صداقت برخی کشور‌ها در بیان لزوم مبارزه با تروریسم تردید وجود دارد.

سنایی با بیان اینکه ایران و روسیه به‌صورت مشخص در حال هماهنگی برای مبارزه با تروریسم هستند، گفت: ادبیات اعتماد کردن یا اعتماد نکردن، ادبیات جهان امروز نیست چراکه اکنون در سیاست خارجی به هیچ کشور خاصی نمی‌توان اعتماد کرد و هرکسی منافع خود را در این عرصه پیگیر می‌کند.

سفیر ایران در روسیه با تأکید براینکه باید از رویدادهای تاریخی گذشته به‌عنوان سرمایه استفاده کرد، اظهار داشت: آمریکا نزدیک‌ترین متحد خود در منطقه چون صدام و قذافی را قربانی کرد و به هیچ‌کسی نمی‌توان اعتماد کرد.

وی گفت: هر کشوری تنها به هویت خود اعتماد می‌کند اما روسیه هم اکنون هم‌خوانی زیادی باسیاست خارجی ایران دارد.

سنایی که تعداد جمعیت ایرانیان در روسیه را در مقابل ایرانیان ساکن در اروپا ناچیز برمی‌شمرد، گفت: در سفر پوتین به تهران موافقت‌نامه تسهیل در صدور روادید بلندمدت امضا شد که از طریق آن فعالان فرهنگی و علمی روادید با مدت‌زمان طولانی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در روسیه با ممنوعیت ورود محصولات کشاورزی از غرب روبرو هستیم ایران می‌تواند از این فرصت برای صادرات بهره لازم را برد.

کد خبر : ۳۲۵۰۴۰