خبرگزاری کار ایران

تامین اجتماعی برآمده از مشارکت کارگران وکارفرمایان است

تامین اجتماعی برآمده از مشارکت کارگران وکارفرمایان است و می‌کوشد با تامین حقوق و نیازهای کارگران و حمایت از کارفرمایان به موقع پاسخگوی مطالبات بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیرانش باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، تعامل دو سویه میان سازمان تامین اجتماعی و مخاطبانش برای انجام به موقع تعهداتی که بر دوش دارد نیازمند همراهی تمام کسانی است که نیاز به وجود اثرگذار تامین اجتماعی را احساس می‌کنند.

بخشودگی بدهی‌های کلان کارفرمایان و فعالان اقتصادی، حائز شدن تخفیفات بیمه‌ای، تامین نیازهای جامعه کارگران از جمله پرداخت به موقع حق بیمه، دریافت به موقع حقوق، دریافت بیمه بیکاری و... مشکلاتی است که سازمان تامین اجتماعی در جدالی همیشگی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

پیگیریهای مجدانه اداره کل تامین اجتماعی لرستان در تامین این نیاز‌ها و ایجاد توازن بین مخاطبان این سازمان برای گامی موثر در جهت روغنکاری چرخه صنعت تحلیل رفته لرستان است.

تامین اجتماعی به مثابهٔ یک صندوق است که فعالان اقتصادی به عنوان کارفرمایان، از شرکا و صاحبان این صندوق به حساب می‌آیند که این موضوع به منطقی‌تر شدن خواسته‌های فعالان اقتصادی استان از تأمین اجتماعی کمک می‌کند.

دریافت هزینه بیمه‌شدگان و سرمایه‌گذاری‌های سازمان تامین اجتماعی از جمله منابع در آمدی آن محسوب می‌شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان در گفت‌و گو با ایلنا با اشاره به اینکه احقاق حقوق کارگران و کار فرمایان هدف اساسی این سازمان است، افزود: تامین اجتماعی لرستان تمام تلاش خود را در حل مشکلات واحد‌های تولیدی و البته پرداخت لیست حق بیمه کارگران به کار گرفته است.

شهناز حمزه‌لویی با اشاره به اینکه در تلاشیم واحد‌های مشکل دار بتوانند روی پای خود بایستند، اظهار داشت: در این راستا طی جلسه‌ای با بازرسان اداره کل تاکید داشتیم که حق کارگران و کارفرمایان به گردن شماست و ‌‌نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند.

وی با بیان اینکه بازرسان خود را بر گرفتن اطلاعات هویتی و اثر انگشت کارگران و کارفرمایان ملزم کرده است، افزود: اداره کل تامین اجتماعی لرستان ماهیانه مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت مستمری بگیران به حساب آنان واریز می‌نماید و برای تهیه این مبلغ با مشکلات فراوانی مواجه است.

حمزه لویی تصریح کرد: در سنوات گذشته به ازای هر ۵بیمه‌پرداز یک مستمری بگیر در لرستان وجود داشت در حالی که هم اکنون در شهرستانی مثل دورود این رقم سه به یک است.

وی با اشاره به مشاغل سخت و زیان آور اظهار داشت: این دسته از مشاغل تعریف شده هستند و در این رابطه می‌بایست با اداره کار لرستان به تفاهم نامه‌ای برسیم تا بتوانیم نیازهای اینگونه مشاغل را پاسخ دهیم.

شهناز حمزه لویی اظهار داشت: تامین اجتماعی از مشاغل سخت هیچ انتفاعی نمی‌برد و برای دریافت و پرداخت آن با مشکل مواجه است.

مدیر کل تامین اجتماعی لرستان با اشاره به تعداد بیمه شدگان تحت پوشش تامین اجتماعی لر ستان افزود: بیش از ۲۱۲ هزار نفر بیمه شده اصلی زیر چ‌تر حمایتی تامین اجتماعی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی لرستان ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوقه دارد، اظهار داشت: بیش از ۳۸ هزار نفر مستمری بگیر استان ماهانه از تامین اجتماعی حقوق مستمری دریافت می‌کنند.

مدیر کل تامین اجتماعی لرستان افزود: این سازمان با زیر پوشش قرار دادن نزدیک به۷۰۵ هزار نفر از جمعیت استان۴۰ درصد جمعیت لرستان را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد بیمه شده ۲۱۲ هزار نفر به عنوان بیمه شده اصلی و ۳۸۶هزار نفر به عنوان بیمه شده تبعی و اعضای خانواده آن‌ها هستند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تسهیل در خدمت رسانی به بیمه شدگان تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی لرستان حقوق ۶ هزار بازنشسته را نیز پرداخت می‌کند، این در حالی است که تعداد بازنشسته‌های تامین اجتماعی لرستان رشد بالای داشته و نسبت به آمار کشوری افزایش قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد بیشتر از منابع مالی پرداخت و هزینه انجام شده است اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه است و در عین حالی که مرتبا باید به جامعه هدف خدمت رسانی کند می‌بایست منابع و درآمد خود را نیز تامین نماید.

طی دو سال اخیر تأمین اجتماعی لرستان با نگاه مثبت و روی باز با مشکلات بخش خصوصی استان برخورد کرده است که در دوره‌های قبل، ما این‌گونه رفتار‌ها را شاهد نبودیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان نیز با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی استان افزود: اداره تأمین اجتماعی استان لرستان جهت بهبود محیط کسب و کار، مشکلات فعالان اقتصادی و خواسته‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

حسین سلاحورزی با تأکید بر این‌که تعادل در منابع و مصارف یک موضوع جدی برای سازمان تأمین اجتماعی تلقی می‌شود، عنوان کرد: اگر این تعادل وجود نداشته باشد خطر کسری منابع می‌تواند مشکلاتی را برای این سازمان به وجود آورد و آن را ورشکسته کند.

 رئیس پارلمان بخش خصوصی لرستان در رابطه با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، گفت: به‌واسطهٔ این قانون کارفرمایان، کارگران و تأمین اجتماعی در سطح ملی و استانی متضرر شده‌اند بنابراین ضروری است این قانون به صورت بنیادی اصلاح شود.

 وی با بیان این‌که بخش خصوصی لرستان از مشکلات اداره کل تأمین اجتماعی استان بی‌اطلاع نیست، اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر بنگاه‌های اقتصادی‌ کشور و به تبع، لرستان به واسطه‌ سیاست‌‌های کلان، عدم پایبندی به این سیاست‌ها، ‌ تحریم ناشی از بی‌تدبیری و منتقل شدن آن به ملت دچار بحران شدند.

رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد افزود: سازمان تأمین اجتماعی از بنگاه‌های اقتصادی بحران‌دار انتظار پرداخت حق بیمه و معوقات دارد که این توقع، منطقی نبوده و مجموعه مشکلاتی را برای مدیران این بنگاه‌ها به وجود آورده است.

وی با بیان این‌که ما معتقدیم فعال اقتصادی باید مالیات و حق بیمهٔ کارکنان خود را بپردازد، عنوان کرد: بنگاه‌های اقتصادی در سطح ملی و استانی در دو حوزه مالیاتی و تأمین اجتماعی با مشکلاتی مواجه هستند و طی سه هفته‌ اخیر جلسات متعددی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کشور داشتیم که از رفع قوانین و مقررات مزاحم کسب‌وکار استقبال کرده است.

 سلاحورزی بیان کرد: از مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان درخواست می‌شود که یکی از همکاران خود را به عنوان مسئول بهبود محیط کسب‌ و کار معرفی کند تا مشکلات فعالان اقتصادی استان و خواسته‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

 سلاحورزی اظهار داشت: بر اساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند به لیست‌هایی که شش ماه از تاریخ ارائه‌ آن‌ها گذشته دوباره ورود پیدا کند.

مدیر کل تامین اجتماعی لرستان افزود: تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیر دولتی است که اعتباری برای این سازمان در بودجه دولت در نظر گرفته نشده است.

شهنازحمزه لویی درآمد تامین اجتماعی را بر اساس وصول حق بیمه کارگران و مشمولین بیان کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی از ادوار گذشته بدهی‌های وصول نشده زیادی دارد.

وی با بیان اینکه یک صندق تامین هزینه‌های جاری و ذخیره برای آینده است، اظهار داشت:. سازمان باید بتواند به نحوی از منابع خود استفاده کند که این دو وظیفه را به درستی انجام دهد.

حمزه لویی با تاکید بر هم راستا بودن تامین اجتماعی با اقتصاد دولت گفت: ما در شرایطی قرار داریم که قدرت‌های جهان سعی دارند که کشور را از پای در بیاورند که تاکنون به حمداله به جایی نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه ملت ایران در طول دوران‌ها دستخوش فشارهای اقتصادی فراوانی بوده است، اظهار داشت: هشت سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های ناعادلانه تنها بخشی از مشکلاتی هستند که برای کشور ایران ناخواسته به وجود آمده است.

حمزه لویی تصریح کرد: ما برای رفع موانع اقتصادی باید هم راستای با دولت حرکت کنیم تا چالش‌های پیش رو رفع شوند.

حمزه لویی در ادامه به چالش پیر شدن جمعیت کشور نیز اشاره کرد و تصریح کرد: در چندین سال گذشته در لرستان به ازای هر ۲۰ نفر یک مستمری بگیر وجود داشت اما اکنون به ازای هر پنج و نیم نفر یک مستمری بگیر وجود دارد که این هشداری برای جمعیت کشور محسوب می‌شود.

رکود صنعت در لرستان

به گزارش ایلنا، افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید و انرژی، عدم وجود سرمایه در گردش در واحدهای اقتصادی استان از عمده‌ترین مشکلات واحد‌های تولیدی لرستان محسوب می‌شود که هم اکنون ۲۵ درصد از واحدهای اقتصادی لرستان نیاز به نقدینگی دارند.

نقشه توسعه صنعت لرستان نیازمند بازبینی مجدد است و طی سالهای اخیر فعالیتهای پراکنده‌ای در حوزه صنعت و واحدهای اقتصادی استان صورت گرفته است.

طی سالهای اخیر صنعت لرستان نه تنها رشدی نداشته بلکه رکود نیزداشته است و هنوز یک برنامه مدون ندارد.

برخی بنگاههای اقتصادی استان که در گذشته عملکرد مطلوبی داشته‌اند با مشکلاتی روبرو و تعطیل شده‌اند که باید زمینه رفع مشکلات آن‌ها فراهم شود.

اکنون بزرگ‌ترین صادر کننده داروی کشور در استان لرستان وجود دارد و بیش از ۷۰۰ عضو هیئت علمی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در استان لرستان وجود دارد که ظرفیت بسیار بزرگی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت محسوب می‌شود.

کد خبر : ۳۲۵۰۰۰