خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست با خبرنگاران:

برای صادرات گاز به آسیا، اروپا برنامه‌ریزی می‌کنیم

رییس‌ جمهوری، سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز را باتوجه به حضور و استقبال سران کشورهای عضو ، دارای اهمیت خاص و ویژه‌ای دانست و اظهارداشت: دولت تلاش دارد حجم تولید گاز خود را طی دو سال آینده از رقم کنونی 600 میلیون متر مکعب به یک میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی دوشنبه شب در نشست خبری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ضمن قدردانی از همه هیأت‌های شرکت‌کننده، گفت: این اجلاس از اهمیت خاصی برخوردار است و اولین اجلاس بین‌المللی در تهران پس از برجام است و استقبال شایسته و حضور سران ۹ کشور عضو در این اجلاس نشان می‌دهد که همه کشور‌ها در شرایط فعلی به دنبال برقراری ارتباطات بیشتر در منطقه و جهان و بویژه با جمهوری اسلامی ایران هستند. 

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه در اجلاس تهران ۹ عضو در سطح در سطح رییس جمهور و بقیه کشور‌ها به جز یکی دو کشور در سطح وزیر شرکت کرده بودند، خاطر نشان کرد: ۱۲ کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز بوده و ۶ کشور نیز به صورت ناظر در آن حضور دارند که در اجلاس امروز مقرر شد، جمهوری آذربایجان نیز به عنوان عضو ناظر به این مجمع اضافه شود، ضمن اینکه در این اجلاس تصویب شد که اجلاس بعدی مجمع در کشور بولیوی باشد. 

روحانی با بیان اینکه گاز به دلیل سوخت پاک بودن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اظهار داشت: امروز سوخت‌های فسیلی مشکلاتی را برای محیط زیست بوجود آورده و سال ۲۰۱۵ را به دلیل برگزاری اجلاسی در کنار مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و اجلاسی که هفته آینده به همین منظور در پاریس برگزار خواهد شد، به تعبیری می‌توان سال محیط زیست نامید و این موضوع نشان‌دهنده آن است که امروز همه دنیا به این نکته توجه دارند که توسعه باید پایدار باشد و اگر روند توسعه با حفظ محیط زیست توأم نباشد نمی‌تواند پایدار بماند. 

رییس‌ جمهور اظهار داشت: برای رسیدن به انرژی‌های تجدیدپذیر راه طولانی در پیش است و استفاده از صنعت گاز می‌تواند پلی در این مسیر باشد. 

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه ایران بالا‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، از برنامه‌ریزی برای صادرات گاز به آسیا، اروپا و کشورهای همسایه خبر داد و گفت: مصمم هستیم که در تولید گاز حرکت سریع داشته و با صرفه‌جویی در مصرف گاز، میزان صادرات را افزایش دهیم. 

روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تولید و صادرات گاز گام‌های مهمی در سال‌های آینده برخواهد داشت و این موضوع به نفع همه ملت‌ها و سلامت بشریت و محیط زیست خواهد بود. 

رییس‌‌جمهور اظهار داشت: امروز در اجلاس سران بیشترین تأکید بر این بود که همکاری و هماهنگی کشور‌ها در زمینه بازار مصرف و فناوری‌هایی که مورد نیاز است، تقویت شود. 

روحانی با اشاره به اهمیت خاص و ویژه اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، خاطر نشان کرد: تقریباً حدود ۷۰ درصد ذخایر گاز جهان متعلق به کشورهای عضو این اجلاس است و این کشور‌ها می‌توانند در مسایل مهم بین‌المللی بویژه در زمینه انرژی تأثیرگذار باشند. 

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با کشورهای تولید کننده گاز، مسیر خود را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: حضور ۹ تن از روسای دولت‌های عضو در اجلاس تهران نشان دهنده آن است که این همکاری‌ها باید ادامه یافته و توسعه پیدا کند.

کد خبر : ۳۲۴۶۲۳